Tarp-ryggsäcks teori

Hej!

Jag undrar om det är någon som har funderat på att modifiera en tarp så att den även går att använda som ryggsäck? Detta är ju det ultimata lättpackarmantrat: Likvidation = Super UL!

Tanken var att man rullar ihop tarpen runt packningen så att att det bildar en tät säck (med lock som fästes med kardborreband). På denna säck har man fäst superstarka kardborreband på vilka man sedan fäster bärremmarna.

Tacksam för kommentarer och erfarenheter.
 
Om man skall göra en sådan lösning så tycker jag nog att det är mer praktiskt att tillverka en egen och väldigt enkel ryggsäck.
Den behöver inte väga mer än 250g.
Vill man sedan göra den tät så kan man mycket väl göra som du föreslår och rulla in sin packning i tarpen.
Men jag skulle ändå tycka att denna lösning är mindre bra eftersom jag för min egen del skulle vilja ha mitt tarp högst upp i packningen så jag kan komma åt det enkelt för att få upp det snabbt om det regnar.
Då funkar det inte om man måste lägga ut sina grejer på marken så de blir blöta.

Nej jag hade nog ändå förelagit lätt hemmagjord ryggsäck på ca 300g och till detta en 50l vattentät säck på ca 100g.

Mycket mer praktiskt och ändå jättelätt.
Med tanke på att ett tarp väger runt 600-800g (det finns lättare) så har man redan gjort den största vinsten rent viktmässigt.

Summan blir att den lösningen väger ca ryggsäck(300g) +vattentät säck(100g) +tarp(800g) =1200g (högt räknat!)
och då väger lösningen ändå mindre än vad flesta lättaste enmanstält väger.

Visst! Lösningen är säkert genomförbar men ur praktisk synpunkt så "ratar" jag nog den och även om jag kallar mig själv för lättpackare så anser jag ändå att någon måtta på lättpackning får det väl vara.

//Peter
 
Sett luffaren med en knuten duk hängande i en pinne över axeln? Rygsäck och tält i ett. Det är inget skämt, det har faktiskt gjorts i verkligheten. Googla på bara.
 
Håller på att snula lite på någon ny variant av rygga som kan vecklas ut till ett helt plant stycke tyg, huruvida den "behöver" vara stor nog att sova under än någonting som bärkomforten får avgöra, skulle amn sedan vilja ha en tarp i samma pryl kan man ju bara göra den lite större och vika in det överflödiga ganska lätt.

Men min variant kommer definitivt inte ha kardborre! (hemska tanke)

Det troliga är ett kärnstycke med lite kraftigare tyg och sedan en lagom massa "dötyg" runikring som kan användas som vindsäck/tarp/vindskydd/regnvattensamlare osv osv...

...men det är ännu mest vändande och vridande på papper...
 
Eureka!

Haha...att jag inte tänkte på det förut...nu vet jag hur det kanske är praktiskt görbart!

Huvudproblemet är att man inte vill ha en sladdrig påse fastständ på ryggen...men samtidigt vill amn inte lägga för mycket vikt på bökiga komprimeringslösningar.
Men nu slipper vi ju det som tur är just eftersom vi kan sy skiten helt tvärt om!

Nu får vi hoppas jag tänkt rätt bara och det inte är tiden på dygnet som gör sig gällande!!!
 
Googlade lite (orkade inte så mkt efter bastu och några kalla Olvi ;) ) men hittade inte rätta sidan. Jörgen, kom och hjälp! Jag vet att du har länken på detta nånstans! :) För, som jag skrev tidigare: detta är inget nytt!
 
Tulipanaros

Luffanas knyte var förutom embalage även bodsduk, för det gäller att hålla på det civiliserade...
I min packning ingår ljus och ljushållare även om duken ibland utgår.
//J
 
Svar på kommentarer

Gearskin? (Ingen bastu :( men i alla fall en Shiraz-Cab som satt fint...)

Tack för alla svar! Detta var mitt första inlägg. Vilket gensvar!!!

Min ursprungliga tanke var att använda en vattentät säck (typ Watatait) och fästa mot en bärsele med kompressionssnören (inte remmar).

Gearskinsäcken verkar ju annars vara ett koncept att bygga vidare på.

Att jag ville använda kardborreband var för att jag ville limma i stället för att sy läckagehål (viktigt vid användning som tarp) och för att kunna ta bort bärremmarna när den används som tarp. SUPERSTARKA Kardborreband är otroligt starka när dragkraften är längs med och inte rakt ut vilket ju bör gå att ordna i detta fallet (ev med öglor som stoppar dragkraften rakt ut). Gör gärna ett provköp på Clas Ohlsons och se om ni orkar dra loss delarna (längs med banden)..

Kommentaren att man inte vill lägga all utrustning på marken tänkte jag inte på. Har man en vattentät innersäck så borde ju detta förstås inte vara något problem.
 
Tack för alla svar! Detta var mitt första inlägg. Vilket gensvar!!!


Kommentaren att man inte vill lägga all utrustning på marken tänkte jag inte på. Har man en vattentät innersäck så borde ju detta förstås inte vara något problem.

Har man en vattentät yttersäck har man en (trumvirvel) ryggsäck.


peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.