Tarp/poncho-kombination!

Hej alla,

jag letar efter en tarp som även dubblar som en poncho. Jag vet att det finns många poncho/tarp-kombinationer att välja mellan och jag har ett par själv. Ponho-delen brukar det vara bra passform på, men dessvärre är tarp-delen alltid för liten. När jag har ponchon på mig gör den ett tillräckligt bra jobb och skyddar mot regnet. Visst man kan bli lite blöt, men det okej i en poncho (jämfört med regnjacka och regnbyxa). Men när jag sätter upp ponchon som en tarp över min hammock så är den försräckligt liten och skyddar inte alls mot regnet och både jag och hammocken blir blöta!

Så nu letar jag efter en kombination som i första hand är en tarp som även kan dubblera som en poncho. Allstå en tarp med en poncholuva i mitten. Tarpen ska självklart ha alla de vanliga detaljer en tarp har så jag kan sätta upp den mellan ett par träd över min hammock, men den ska även ha de extra detaljerna som gör det till en poncho!

Är det någon här på forumet som har sett något sådant någonstans någongång?

/Andreas
 
För liten och för tung, men tack för tipset!

Poängen med min önskan är att den ska ersätta min nuvarande tarp och min nuvarande poncho. Och i sann gramjägaranda så ska den nya saken då självklart inte väga mer än de två den ska ersätta. Min tarp väger 315 gram och min SeaToSummit poncho väger 325, tillsammans alltså 640 gram. Förutom att Daves tarp/poncho bara är lite över 2x2 meter så väger den över 1300 gram!

Zpacks.com säljer en cuben fiber tarp på 3,35x2,6m som väger bara 185 gram (http://www.zpacks.com/shelter/hammock_tarps.shtml). Och det är mer en sådan vikt jag önskar, om jag bara kunde hitta en sådan med inbyggd ponsho :)

Varje gram räknas, eller hur :)

/Andreas
 
Jag har uppfattat dem som väldigt flexibla, dock ingen egen erfarenhet mer än vad jag läst på Hammock Forums.

Det blir ju en väldigt stor poncho om man ska ha den som skydd till en matta....

Uppdatera gärna som man vet möjligheten att lösa det på samma sätt själv, har funderat på det av och till...

From da Phone
 
Ärmar

Med risk för att sno tråden lite: Jag funderar också på en poncho med samma användningsområde. Men jag stör mig på att alla ponchos rent generellt verkar ha för små ärmar, om de nu ens har några. Jag saknar funktionen att skydda armarna från regn, från armbåden och neråt. Vissa produktbilder redovisar glada bärare med uppdragna ärmar och bar hud exponerad för regnet. Men jag menar att det inte alltid funkar i vårt klimat. Varför inte producera ponchos som täcker 10-20 cm extra av armarna? Kanske kommer detta med automatik om man köper en tarp-poncho?
 
Kan ett tips vara att skaffa den tarp som önskas, och sen sy in en egen knäppbar slits för huvudet? Minns slitsen i "ensamma vargen" tältdelen som rengtät.
Kör sen utan huva och använd istället en regntålig hatt, eller mössa.
 
Kan ett tips vara att skaffa den tarp som önskas, och sen sy in en egen knäppbar slits för huvudet? Minns slitsen i "ensamma vargen" tältdelen som rengtät.
Kör sen utan huva och använd istället en regntålig hatt, eller mössa.

Kan ju faktiskt vara en idé det :)

Ska tänka på det! Men hur gör man slitsen vattentät?

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.