Tarp godkänt

FYI

Skickade HP'en tillbaka eftersom det var helt enkelt för liten för vikten och gick istället ut nu på hösten för 10 dagar med min 540 grams ponch-tarp-shelter (+stång och 8 pinnar) vilket gjorde det ganska bra i både vått och mycket blåsigt väder, kanske 20 m/s. Här hemma och torka i trädgården :)

Eagleeye


18.52: Redigerad från tält till "ponch-tarp-shelter" ;)
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    154.4 KB · Visningar: 1,645
  • 2.jpg
    2.jpg
    166.8 KB · Visningar: 1,663
  • 3.jpg
    3.jpg
    188 KB · Visningar: 1,944
Senast ändrad:
Ser intressant ut för min resa till Uganda i vinter. Är botten till nätinnerdelen vattentät? I så fall har vattentäta materialet en bård som går upp en bit från marken? Undrar också om nätdelen kan ersätta det myggnät som man har med sig och som man använder över sängen i hotellrum?

I så fall skulle detta kombo kunna ersätta min regnponcho, mitt tält och mitt myggnät!

Ulf
 
Ser intressant ut för min resa till Uganda i vinter. Är botten till nätinnerdelen vattentät? I så fall har vattentäta materialet en bård som går upp en bit från marken? Undrar också om nätdelen kan ersätta det myggnät som man har med sig och som man använder över sängen i hotellrum?

I så fall skulle detta kombo kunna ersätta min regnponcho, mitt tält och mitt myggnät!

Ulf

Hej UffeB

Botten har en liten upphöjd kant. Fukt kan vid hög belastning pressas genom tyget som är fruktansvärt tunn, så man bör använda liggunderlag. Ponchon är inte bekvämt att bära i regnet på grund av dålig andningsförmåga. Tror att et separat myggnät för sängen är att föredra fram för att sova i ett tält i sängen ;) Kom ihåg, att inklusive tull och moms etc är detta combo ganska dyrt, du kan få mycket tält i Sverige, eller särskilt i England, för samma pengar. Detta är inte menat för att avskräcka från köp av presenningar, för söker man en tarp er denna fin, det kräver bara lite övning att använda tarp, som inte är ett tält i traditionell mening. Ingen ska bli besviken ! Jag införskaffade comboen för användning på en långvandring som "just in case" shelter ur min dörr ner till spanien :)

Eagleeye
 
Tack för svaret. Ja, jag insåg redan när jag skrivit att det var önsketänkade att använda nätdelen som myggnät på hotell... :)

Bra med info om att ponchon är sisådär. Jag kommer istället att köra min vanliga kombo på mer traditionellt vis.

Ulf
 
Tack för svaret. Ja, jag insåg redan när jag skrivit att det var önsketänkade att använda nätdelen som myggnät på hotell... :)

Bra med info om att ponchon är sisådär. Jag kommer istället att köra min vanliga kombo på mer traditionellt vis.

Ulf

Skippa inte tanken direkt. Jag har använt denna typ av myggtält även i sängar inomhus. Går det att få plats med madrassen på "golvet" så funkar det utmärkt. Annars får man försöka improvisera.

Jörgen
 
bulk

Eagleeye, hur är det med bulken igentligen? Har du nätet packat i samma packficka som du knycklar in gatewooden i? hur mycket kan man platta ihop den, eller snurra i hop den?
Har varit inne på detta ett bra tag, men skulle vilja se hur det ser ut med både gatew och net.
Kör du med vandringsstav?

Mer bilder skulle vara skoj att se.

/Tobias
 
Eagleeye, hur är det med bulken igentligen? Har du nätet packat i samma packficka som du knycklar in gatewooden i? hur mycket kan man platta ihop den, eller snurra i hop den?
Har varit inne på detta ett bra tag, men skulle vilja se hur det ser ut med både gatew och net.
Kör du med vandringsstav?

Mer bilder skulle vara skoj att se.

/Tobias

Hej tsd ! Tror att nät och cape är ungefär 1 liter tillsammans. Om det komprimeras kan nätet tas i capens ficka också och kan snurras i hop till ungefär som en ½ liter flaska. Förresten använder jag inte promenadkäppar men en 10 mm aluminium stång. Måste försöka göra fler bilder.

Eagleeye
 
Hej tsd ! Tror att nät och cape är ungefär 1 liter tillsammans. Om det komprimeras kan nätet tas i capens ficka också och kan snurras i hop till ungefär som en ½ liter flaska. Förresten använder jag inte promenadkäppar men en 10 mm aluminium stång. Måste försöka göra fler bilder.

Eagleeye

Ja, ta gärna mer bilder :) ser fram emot det. Låter ju mycket intressant att kunna komprimera den så mkt som du säger.

/Tobias
 
Eagleeye, hur är det med bulken igentligen? Har du nätet packat i samma packficka som du knycklar in gatewooden i? hur mycket kan man platta ihop den, eller snurra i hop den?
Har varit inne på detta ett bra tag, men skulle vilja se hur det ser ut med både gatew och net.
Kör du med vandringsstav?

Mer bilder skulle vara skoj att se.

/Tobias

tsd,

Bara en snabb mobil bild. Serenity nät är ungefär hälften så stort.

Eagleeye
 

Bilagor

  • GCa.jpg
    GCa.jpg
    80.7 KB · Visningar: 837
  • GCb.jpg
    GCb.jpg
    86.8 KB · Visningar: 822
Hur är din erfarenhet att i spöregn ta av ponchon för att bygga tält och hur våt blev du då?
Finns det möjlighet att torka dina då nerblötta vinterkläder i tältet?
Nyfiken i en strut, men med dåliga erfarenheter av en föregångare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.