nödfilt som tarp

Hej...Jag ska iväg på en vandring om någon vecka och kom plötsligt på att jag inte har något att sova under...
Detta gäller dock bara för en natt då det är planerat att alla ska sova solo en natt.

Först tänkte jag köpa typ ifrån http://www.shelby.fi
Det skyddet hade blivit på 1,5 m X 3 m och väga srtaxt under 350g...Suveränt tänkte jag.
Men den kom faktiskt min farsa på den intelligenta idéen att använda en sk. nödfilt. Dvs en sån där aluminiumfilt som man använder i nöd. Den är ungefär lika stor som min skissade tarp men väger bara 55g...
Den är helt vatten och vindtät och håller rätt bra.

detta skulle förutom vikten även resultera i en 200 kr mindre kostnad.

är det någon som testat denna metod? lr är det lite för extremt, även för er viktfanatiker (som jag själv absolut inte är)(brukar bära på 22 kg) men nu vore det ju skönt att slippa släpa på vikten eftersom det bara gäller en natt.

skriv vad du tycker.

/Niklas
 
Har du något vettigt att knyta fast din prassliga silverfilt med? Tricket med en tarp är väl att den har lite snören etc så den kan spännas upp som ett tak, eller ett skydd, eller, ja.

Nödfilten skulle väl snarare funka som sovsäcksöverdrag när man sover under en tarp. Ett svettigt sovsäcksunderlag...
 
Collin; sa:
H

är det någon som testat denna metod? lr är det lite för extremt, även för er viktfanatiker (som jag själv absolut inte är)(brukar bära på 22 kg) men nu vore det ju skönt att slippa släpa på vikten eftersom det bara gäller en natt.

skriv vad du tycker.

/Niklas

en klassiker, 2 klänyps pinnar, snöre och en nödfilt eller plast för att täcka möbler, fungerar ut märkt för en nödbivack.
 
Ok...tack det låter alltså lovande.
om det finns någon därute som faktiskt testat så hör av dig.

Ja jag tänkte spänna upp den som en riktig tarp så att jag slipper direktkontakt med filten. Tar väll med några meter snöre och fixar ihop någonting.

/Niklas
 
Rusta-presenning, grön, 2,5 x 3,6 m, 35 spänn. Så slipper du knyta/göra hål i nödfilten.

Finns mindre och billigare varianter också.
 
inte helt fel det heller...
fast billigare än 35 spänn behöver det inte vara.
tål att tänkas på. Det ända som skulle kunna vara negativt är att den troligtvis helt plötsligt väger rätt så mycket mer.

/Niklas
 
Sarvi; sa:
Rusta-presenning, grön, 2,5 x 3,6 m, 35 spänn. Så slipper du knyta/göra hål i nödfilten.

Man kan ta bra byggtejp,tesaband eller liknande och helt enkelt tejpa en ögla med snöre i (Från ena sidan tejp som viks över kanten, snöre längs med kanten på filten) Borde hålla för en natt.
 
Stoppa runda stenar, små bollar eller grankottar i knyten nära hörnen. Slå dubbelt halvslag med persiennlinetampen och bind upp i träd, buskar eller mot dina markpinnar, av skogspinnar.

go tur
 
segelduk

Tack för alla svar...har hjälpt.

fast ändå inte :)
Det slutade med att jag hittade ett gammalt segel till en liten optimisktjolle i garderoben och testspände och vattnade.

den är i helt perfekt storlek, relativt lätt och håller tillräckligt mycket vatten.

visst kom det igenom ett tunt lager at vattenånga när jag bad morsan vattna med vattenslangen...men eftersom jag kommer ha sovsäcksöverdrag så borde det inte vara någon som helst fara.

är det någon annan som testat just denna lösning så skriv gärna...dock så skulle jag ju inte tro det.

/Niklas
 
När jag var yngre turseglade jag mycket i skärgådarna med en snipe och brukade seglen som tak. Kanadensarpaddlare använder ofta kanoten som tak.
Nej du var nog inte först med ditt tänk, men

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.