• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Hur motiv styr kameraval och vice versa.

Nu är väl det lite gårdagen då dom flesta spegellösa idag har ett dubbelt system med fas-mätning och kontrastmätning. Att sen spegellösa alltid har haft bättre precision på sin autofokus pga kontrastmätningen är ju vedertaget. Men visst är det som du säger, för rörliga mål är gammaldags spegelkameror fortfarande bättre.
Själv har jag både spegellöst och kontrastmätning så du behöver inte övertyga mig ;). Min poäng var bara att snabbheten i ett DSLR-system med fasförskjutning a la klassisk Canikon fortfarande är svårslaget för att fotografera snabba mål.

//J

DSLR-system med fasförskjutning a la klassisk Canikon fortfarande är svårslaget för att fotografera snabba mål.
Inte att förglömma objektivets betydelse när det gäller att följa rörliga motiv. Långt från alla CaNikon objektiv följer rörliga motiv bra och de som är bra är oftast dyra.

Intressant Le Troglodyte.

Kameran påminner beträffande sensorn och en hel del finesser om min senaste kamera i samlingen, Nikons amatör DSLR D5300.

Men jag inser att det är lite 50-tal med SLR när ett sånt här spegellöst system är så genomtänkt.

Ser du några tänkbara argument för SLR om man som jag gärna vill fotografera fåglar och andra rörliga objekt?

Thure
Man kan egentligen inte generalisera. En topp spegellös kamera som X-Pro 2 med ett snabbt objektiv är väldigt snabb men man måste helt enkelt jämföra kamera mot kamera. X-Pro 2 är snabbare än någon DSLR (EOS 5DMkII, 6D) jag haft, men går man på 1D-serien är de förstås grymt snabba. Men då handlar det också om objektiv. Och vill man ha det bästa dvs grymt snabbt kamerahus och bästa, snabbaste och skarpaste teleobjektiven då hamnar man på över 100000 kr.
Det finns en hel del teknik att tänka på. Inte minst att välja rätt slutartid för att undvika oskärpa samt att blända ner något för att få ökat skärpedjup och därmed få lite större marginaler vad gäller skärpeinställning.

Logga in

Tips!