Egen vandringsstav - hur ska björken torka ?

Borde inte en slangklämma i rostfritt som man sätter så att staven sticker ut 5mm nedanför den vara perfekt? Dels behöver inte staven vara perfekt rund, man spänner ju fast slangklämman, och då svampar staven ut lagom mot den så att det blir en liten naturlig "tass".
 
Klassiska torkställen är i skugga eller under huset, uppallat och luftigt. Doppar du ändarna i tjära eller vax så spricker det inte. Al och bambu gör härligt lätta stavar. Ek har andra kvaliteter. Eldhärning är det klassiska sättet och speciellt för grävkäppar. En ring av metallrör som krymps fast gör att det finns skäl att sätta en kamerastativskruv, 1/4" i toppen.
Trogen vandringsstav är inte ovanligt alls.
 
Hejsan..

Jag läste faktiskt på ett annat forum om folk som hade limmat ändarna, det var dock inte till vandrarstavar utan jag tror det handlade om att torka trä till möbeltillverkning eller något liknande. De limmade ändarna och lät det stå ute och torka i upp till fem år och och jag fick då känslan av att det inte var rätt metod för mig. Men så som du beskriver det verkar det ju vara ofantligt bra.

Nu har jag kommit till det stadiet att jag har täljt bort barken på den ena och gjort ändarna som jag vill ha dom på ett ungefär. Den andra är färdigtäljd och till och med lite sandpapprad. Båda står ute på balkongen och ser fina ut och torkar. Är det ändå vits att limma ändarna ? I sådana fall vilket limm använder du, vanligt trälim ?

Angående att sko staven har jag inte kommit på något bra knep faktiskt. Jag fick tipset att värma ett rör och trä på som sedan skulle nypa åt när det svalnade men enligt min far så är inte skillnaden så stor att det blir någon bra "nypa-åt-verkan" när det svalnar. Har du någon erfarenhet på bra metoder ? Man kan ju ta ett rör och och göra på sättet ovan och sen skruva fast det så det sitter men det känns "fusk" :D


Mvh // Johannes
Du kan grovtälja staven innan den torkat men försök inte att tälja eller slipa den färdig innan den är torr, det blir aldrig bra. Jag vet ej var du bor men träet blir inte speciellt torrt av att stå ute denna årstid i Sverige. Vad som händer är att vattnet i träet fryser och är kvar tills den tinat och först då börjar den torka på riktigt. Limma ändarna rejält och nån cm upp och ta in stavarna i värmen.
 
Hejsan..

Tack för tipsen där. Jag bor i södra Sverige och på den inglasade balkongen håller det runt nollan nu så här års. Jag får limma ändarna och ta in i värmen som du säger :)

Vad är det som inte blir bra av att tälja staven färdigt innan den torkat helt ?

Mvh // Johannes
 
Klassiska torkställen är i skugga eller under huset, uppallat och luftigt. Doppar du ändarna i tjära eller vax så spricker det inte. Al och bambu gör härligt lätta stavar. Ek har andra kvaliteter. Eldhärning är det klassiska sättet och speciellt för grävkäppar. En ring av metallrör som krymps fast gör att det finns skäl att sätta en kamerastativskruv, 1/4" i toppen.
Trogen vandringsstav är inte ovanligt alls.
1/4" UNC-gänga ja, råkar man ta whitworth så är gängorna snart slut i kameran...
 
Ingen skruv i toppen på mina vandringsstavar inte, då får jag ha en stege för att se in i sökaren :)

Kommer sätta en läderrem där uppe och på så sätt kunna lägga kameran i den om det behövs extra stöd. Fick tipset från en annan tråd här på utsidan :)

Mvh // Johannes
 
Fick den här vandrings staven av min bror som födelsedags present
Vad tror ni om denna fina exemplaren vet inte vilken träslag det är men hård är den i allefall
Dålig bild med mob
 

Bilagor

  • Vandrarstav.jpg
    Vandrarstav.jpg
    228.2 KB · Visningar: 1,852
Är

det en fördel att ta björkstmmen på vintern ur tork, sprick och kvalitetssynpunkt?

Man kan visst få fyr på färsk björkved på sommaren har jag läst eller hört för länge sedan.

Thure
 
Tar man staven lite för lång, så man har justermån senare, behöver man inte limma ändorna när den torkar.

Vintertid är träet som torrast, så det torkar fortare. Annars vet jag inte om det spelar så stor roll när man tar det.

Färsk björk brinner året om, kräver dock hetare/större eld än torr ved. Frusen färsk björk brinner bättre än tinad färsk.
 
det en fördel att ta björkstmmen på vintern ur tork, sprick och kvalitetssynpunkt?

Man kan visst få fyr på färsk björkved på sommaren har jag läst eller hört för länge sedan.

Thure

Veden innehåller mindre vatten på vintern (gäller alla trädslag), vilket kanske kan minska risken för sprickor. Har inte testat själv, men då mindre vatten ska ut borde det bli färre spänningar.

Du har nog vänt på historien. Färsk björk kan man elda på vintern. Mer precis: om det är kallare än -10 grader. Brukar vara ett sådant där fint tips i överlevnadsböcker mm.
Å andra sidan går det bra att elda färsk björk om sommaren också. Det går att elda alla trädslag utom färsk tall i princip, bara man gör rätt =)


PS.
Att limma ändträet är ju en alldeles förträffligt genial idé =)

Ett förtydligande angående mitt tips att värma på en rörbit.
Röret kommer naturligtvis inte klämma fast som berget. Min idé var snarare att tälja ur litet ett par cm från ändan, och lämna en liten kant så att rörbiten omöjligt kan vandra uppåt.
Gör man så borde rörbiten sitta utan glapp, och vartefter staven "svampar" sig kommer rörbiten låsas fast. Gör man denna på en absolut torr stav kommer fukten (änden blir ju blöt vid vandring) få träet att svälla och på så vis låsa rörbiten ytterligare.

En annan idé är ju att borra in en metallstav i centrum på staven. Det kommer inte synas, och svampningen förhindras.
 
Att det blir gult och luddigt gör inget, så pass färdig är den inte. Kan mycket väl slipa bort luddigheter igen och jag tänkte ändå köra med tjärolja för att skydda den mot väder när den är klar.

Jag tycker din vandringsstav var mycket fin Meritaimen. Är den tung ? Ser mer ut som en käpp än en stav enligt mig men svårt att se längden. Vore häftigt att se en bild när du håller i den..

De flesta trädslag går nog att elda, men det lär vara svårt att få fyr på självdöd gran då den röttnar inifrån. Gäller att man har bra fyr på grejjerna när man lägger på en sådan vad jag har lärt mig..

Hur menar du med att borra in en metallstav Skogsbaronen ? Eller tja, jag förstår nog hur du menar. Borra ett hål och pressa in en metallstav med lim runt ? Men hur förhindrar detta slitage ? Borde det inte snarare öka risken för sprickor runt staven ?

Mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PojkeniSkogen Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit? Gör det själv 30
DoktorGlas Göra egen drybag - med finesser Gör det själv 14
Dannej88 Egen kniv. Mall? Gör det själv 2
AnteÅ Göra en egen Schnozzel pumpbag Gör det själv 0
draeparen Göra egen träkåsa Gör det själv 20
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
dmchris Göra egen kniv - startmateriel Gör det själv 4
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
MPA Göra egen kniv, fästa bladet Gör det själv 5
anojak Egen tältlösning för Jämtlandsfjällen Gör det själv 10
Stefanmoe Sy en egen dunjacka vet ja Gör det själv 0
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
hassex Filmtajm göra egen sandwichskiva Gör det själv 0
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
majjen Skapa egen ramsäck! Hurdå? Gör det själv 17
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
samme83 egen padda? Gör det själv 9
Macaco Sy egen/förbättra packsäck. Gör det själv 0
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7
ala egen ljusramp... Gör det själv 5
arnell snida egen kanotpaddel Gör det själv 6
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
Seglaren Egen kontakt till GPS! Gör det själv 6
eyck Vandringsstav Gör det själv 2
Grönblad tarp -Kolfiberrör istället för vandringsstav Gör det själv 15
hobbit Att sko en vandringsstav Gör det själv 10
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
CptChernobyl CptChernobyl ska sy vadarpåsar! Gör det själv 7
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
JEzus Vad ska jag sy med? Gör det själv 5
cancerman Varför ska man jaga den "perfekta" kniven? Gör det själv 28
eyck Knep när kraftiga tyger & sömmar ska sys Gör det själv 0
kal jag ska göra en jacka Gör det själv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.