Efterlyses: En strandsatt vandrares guide till självvård, första hjälpen och överlevnad (e-bok)

Hej,

Sitter här och pysslar med första hjälpen-kittet.

Jag har börjat ha med mig en eboksläsare, i mitt fall en Kobo Libra Colour, dvs med färgskärm. Och då slår det mig ju, att även om jag *förstås* borde kunna allt om första, andra och tredje hjälpen för att ge mig ut längre än 2km från närmsta vårdcentral ;) så vore det ju sjukt smidigt om det fanns någon sorts illustrerat referensverk man kan ha med sig i eboksläsaren.

Lämpligt innehåll tänker jag mig är ungefär:
  • Typ hela "Första hjälpen och HLR" från HLR-rådet/Svenska livräddningssällskapet/civilförsvarsförbundet.
  • "Sportskadevård" som lindningar/tejpningar vid stukningar, sträckningar och olika typer av smärta i muskelfästen, som underlättar att själv rehabilitera sig till ett tillstånd där man tar sig hem själv.
  • Relevant fördjupning för fall där man som strandsatt har tid att läsa på kring hur man ska bedöma olika skador för att förbättra skadeutfallet för sig själv eller någon annan om man måste vänta på undsättning utan att ha direktkommunikation med vårdpersonal. Tänk PLB med SOS-knapp men det tar 3 dygn innan någon kan nå fram.
En sorts blandning av snabbguide och referensverk för fall där man själv kan tvingas stå för inte bara första minuterna/timmarna av vården utan första dygnen, helt enkelt. Med inriktning mot otränade eller första hjälpen+HLR-tränade privatpersoner.

Gärna då med illustrationer i fullfärg (se skärmtyp i början :p) och okrypterad epub för maximal läsbarhet och minimalt strul.

Existerar detta?

Finns en del böcker om vildmarksmedicin. T ex https://libris.kb.se/bib/17894660

Den första har jag som tryckt bok och den är läsvärd i varje fall om man jobbar med sjukvård. Men kanske inte vad du efterfrågar.

Thure

Har du sett boken Första hjälpen i vildmarken? Ger tips på åtgärder om du saknar sjukvårdshjälpmedel. Av Stefan Källman, överlevnadsforskaren som tagit fram underlaget till bl a försvarsmaktens Handbok överlevnad.

Har du sett boken Första hjälpen i vildmarken? Ger tips på åtgärder om du saknar sjukvårdshjälpmedel. Av Stefan Källman, överlevnadsforskaren som tagit fram underlaget till bl a försvarsmaktens Handbok överlevnad.
Den har jag inte sett men det låter som en läsvärd bok! Verkar inte finnas som e-bok men det går att köpa den för att läsa innan, förstås!

Passar på att tipsa om library genesis, där finns det mesta i e-boksväg på engelska inom faktaböcker. Googla libgen proxy så hittar du aktuell adress.
Det mesta är piratkopierat såklart. Jag brukar ofta provläsa böcker där innan jag beställer i fysiskt format.

Biblioteksböcker kan du ladda ner och sen knäcka kopieringsskyddet med ett DeDrm plugin i Calibre. Funkar bäst om du kör en äldre version av Adobe Digital Editions tex version 2 nånting. Funkar såvitt jag vet inte på de nyare LCP DRM skydden.
Sen kan man kopiera över epub filen till sin läsare precis som vanligt.

Biblioteksböcker kan du ladda ner och sen knäcka kopieringsskyddet med ett DeDrm plugin i Calibre. Funkar bäst om du kör en äldre version av Adobe Digital Editions tex version 2 nånting. Funkar såvitt jag vet inte på de nyare LCP DRM skydden.
Sen kan man kopiera över epub filen till sin läsare precis som vanligt.
Det är slut med det. Ett EU-direktiv gör att Adobe DRM inte längre får användas. Istället ska nåt som heter Readium LCP införas. De flesta bibliotek har redan genomfört detta och deadline är nån gång nu i sommar. Man kan inte längre ladda ner från webben, utan bara genom deras mobilapp, Biblio, där man också måste läsa boken för att få den avkrypterad. Om man har läsplatta är man helt körd, om man inte har en platta som kör Android som man kan köra Biblio på. Jag *antar* att även då måste man läsa boken i Biblio-appen, som är helt hopplös för böcker. Men kan inte ens ändra textstorlek, bara zooma och då hamnar raderna utanför skärmen o.s.v.

Enligt samtal med biblioteket ska ävan epub-formatet försvinna. Vad det ska ersättas av vet jag inte. Detta skulle då vara av tillgänglighetskäl, epub funkar inte med Text to Speech, sa de. Vilket är mycket märkligt, för epub är ju bara en ziparkiv med HTML och CSS.

Det finns dock kanske en ljusning. Det står på mitt bibliotekssida att man jobbar på att hitta en lösning för att man ska kunna få över böckerna till en läsplatta eller dator och läsa dem där och det låter som det ska komma snart. Än så länge får man ner epub, men hur det ska funka om de byter till ett nytt format fattar jag inte. Blir det ett befintligt format lär det väl bli PDF, som inte heller funkar bra på läsplattor med sina hårda radbrytningar. Och blir det ett nytt format lär ju inte befintliga läsplattor stödja det.

Hade precis köpt ny läsplatta... Och tillgänglighetsperspektivet förstår jag inte alls. Det finns ju redan ljudböcker och talböcker. Kan ju hända att utgivingen av eböcker är större än den av talböcker, de lär ju definitivt vara billigare är framställa. Och alla kanske inte vill lyssna på ljudböcker, då det blir en tolkning. Men istället blir e-böckerna totalt otillgängliga för seende som vill läsa och inte lyssna. Hur är det tillgängligt?

Just det, Calibre lär ska kunna knäcka Readium också med hjälp av nåt tillägg. Men det funkar inte här. Nån slags pinkod efterfrågas. Möjligen är det nåt när man får när man köper en ebok i USA eller nåt, men det är inget bibioteket tillhandahåller.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg