Efter sommarens nedskräpning i fjällen – ny kampanj hoppas ge fjällvett

jag tycker trådar ska ha en frågeställning och inte bara att man vidarebefordrar en nyhetsartikel.

Det hade räckt att klistrat in länken i redan befintlig tråd om nedskräpningen där upp.

Det går inflation i liknande norrlandstrådar nuförtiden. Jakt, fiske, miljö - same shit but different.
 
Urless på alla dessa gnällspikar! Man borde starta en egen tråd just för gnällspikar där dom kan skriva och gnälla om allt och lite till? Efter många år så lämnar jag detta forum och admin kan radera mitt konto nu! Skall prova och skriva till admin och få dom och ta bort min konto och epostadress om den nu går?
 
Senast ändrad:
Det känns som om problemet ökar i takt med många människor som söker sig ut i naturen. Många yngre är van att släppa allt de har rakt ner på golvet eller backen. Sedan får det ligga där. De curlande kommer och städar. Även hos vissa äldre finns ett dåligt beteende, visst. Sedan har vi de utländska besökarna som inte kan dras alla över en kam men där finns en stor grupp okunniga.

Varför inte en ständig folkupplysning i media och hos alla de företag som säljer trendig friluftsutrustning?

 
Måhända en konsekvens av den smått absurda tolkningen av allemansrätten i svedala..?

Det tror jag inte. Ingen normalt funtad människa ger sig ut i naturen för att njuta och ger sig sedan in på tolkningar av allemansrätt. Sitter vid lägerelden och kalkylerar kring om allemansrätten ger möjlighet att lämna kvar pilsnerburkarna och den tomma burken bullens pilsnerkorv.

Frågan handlar om vad som finns under den bakoframvända NY kepsen. I huset där jag bor finns numera en stor majoritet riktigt unga. Runt tjugo år, det märks. Speciellt när det gäller sopor. Så fb tröttsamt att inse att trots att majoriteten går på den lokala högskolan så verkar läsförståelsen inte vara speciellt hög. Ingen information som läses och förstås tydligen. Förövrigt har ju utbildningsväsendet själv vittnat om barn och ungdomars minskade läs och skrivförmåga.

Vad som behövs är en stor folklig upplysningskampanj. Kanske någon rapartist som beskriver det hela. Kanske snabbmatskedjorna skulle kunna spela stor roll. Kanske några nätspel som i stället för att skjuta ner kombattanter istället lär ut något vettigt istället. För anslag, foldrar och texter funkar inte fullt ut. Möjligtvis på serbokroatiska och finska där läsförståelse fortfarande funkar enligt internationella jämförelser.
 
Exakt, vi var ute i Skrylle, Dalby, Skåne häromåret och där finns grillplatser med sopstationer.
En grupp utländska besøkare dumpade rubbet med sopor efter sig i en høg på marken och det gør mig så ledsen.
:-(

Förklarade du för dem hur man gör och inte gör i svensk natur?
Jag tror inte de hänger här och läser, så berätta vänligt på plats att man inte får lämna kvar skräp ute i svensk natur så lär de sig till nästa gång.

/Patrik
 
Godkväll forummedlem ”luleå”!
Jag hoppas att du inte lämnar forumet. Anledningen till att jag skriver det, är att sådana här forum behöver mångfald när det gäller åsikter och perspektiv. Ett förslag är att strunta i trådar och skribenter som inte tillför dig någonting. Eller starta en tråd om ”vård av forumet”, något som det verkar finnas ett intresse av.
 
Vedförrådet vid Klortjärns vindskydd på Fulufjället på sensommaren i år, förjäkla tråkigt att beteendet tagit sig ut i fjällen.


20200828_140044.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.