Räddning i Sölvesborg - fastnad Base-hoppare

Vet inte om artikeln ligger bakom betalvägg, men rubriken är annars ganska tydlig:

SR P4 om samma händelse
Dramatisk räddningsinsats: Fallskärmshopparen är nu nere på marken - P4 Blekinge | Sveriges Radio

Anmäld för olaga intrång, vet inte om man kan dömas att betala även för räddningsinsats för denna självförvållade händelse, kan det bero på dömd eller inte eller kan man inte alls dömas att betala?

/Patrik
 
HeHe, egentligen tycker jag det är rätt coolt med dom som Basejumpar och klarar sig undan. Men dom som gör det illegalt och behöver räddas tycker jag ska betala alla kostnader för insatsen själva....
 
HeHe, egentligen tycker jag det är rätt coolt med dom som Basejumpar och klarar sig undan. Men dom som gör det illegalt och behöver räddas tycker jag ska betala alla kostnader för insatsen själva....
Är det en princip som borde tillämpas på de som kör för fort och skadas i en bilolycka med? :)
 
Om man ger sig på förbjudna sporter med höga risker som tex Basejumping, så bör man betala själv för alla kostnader om man misslyckas. Om man klarar det så blir det istället Hejarop på Youtube -- :)
 
Är det en princip som borde tillämpas på de som kör för fort och skadas i en bilolycka med? :)

Det gör det ju redan i viss utsträckning för både bilförsäkring och olycksfallsförsäkring om du varit vårdslös i trafiken eller olyckan skett under kriminell handling, som i detta fall. Hade personskada uppstått hade försäkringsbolaget mycket väl kunna neka ersättning för vård och ev invaliditet.

Jag tycker att folk kan få utmana ödet, men begår du dessutom brott i samma veva kan du gott stå för det.
Det finns ju liten samhällsvinst att rasera någons ekonomi för livet, men kännbara dagsböter hade väl varit lämpligt. Ganska stort steg mellan att trycka lite extra på den där pedalen jämfört med att planera och genomföra olaga intrång.
 
Jag tycker ändå att det är fint med en räddningstjänst som släcker en brand om du glömt släcka ljuset, eller att du får vård vid hjärtinfarkt som orsakats av miljöexponering även om du inte har pengar att täcka det.

Tycker egentligen politik ska hållas från detta forum. Alla är fria att tycka som de vill men jag kände mig tvungen att skriva när det kommer synpunkter att välfärden bara ska vara för de med pengar. De flesta av oss tvingas använda vård och/eller räddningstjänst i ärenden som i backspegeln vore möjligt att undvika. Har själv haft olika frakturer minst 3 gånger i samband med vintersport.
 
Det gör det ju redan i viss utsträckning för både bilförsäkring och olycksfallsförsäkring om du varit vårdslös i trafiken eller olyckan skett under kriminell handling, som i detta fall. Hade personskada uppstått hade försäkringsbolaget mycket väl kunna neka ersättning för vård och ev invaliditet.

Jag tycker att folk kan få utmana ödet, men begår du dessutom brott i samma veva kan du gott stå för det.
Det finns ju liten samhällsvinst att rasera någons ekonomi för livet, men kännbara dagsböter hade väl varit lämpligt. Ganska stort steg mellan att trycka lite extra på den där pedalen jämfört med att planera och genomföra olaga intrång.

Två sidor av myntet: risken och konskvens för den enskilde utövaren må vara större i basejumpfallet men att gasa lite extra ökar även risken att skada tredje man i trafiken. Att basejumparen skulle landa rakt på 3e man finner jag tämligen osannolikt, men i trafiken är risken inte lika försumbar att köra på någon annan om man kör för fort.

/Patrik
 
Enligt en uppföljande artikel i BLT så kommer inte mastägaren att anmäla det olaga intrånget och det antyds i samma artikel att däremed kan inte ersättning för räddningen utkrävas men det är min eller journalistens tolkning vet jag inte. Generellt är ju akut räddningtjänst gratis i Sverige. Det som svensk räddningsjtänst kan ta ut avgift för är tillsyner och utbildningar samt utrycknignar som itne är räddningstjänst, t ex hisslarm.

Fallskärmshopparen slipper både straff och skadestånd (blt.se)

Verkar vara varken förste eller siste man som hoppar där:
Masten i Sölvesborg är en välkänd plats för basejumpare: ” Hoppat från masten över 30 gånger” (blt.se)

/Patrik
 
Jag tycker ändå att det är fint med en räddningstjänst som släcker en brand om du glömt släcka ljuset, eller att du får vård vid hjärtinfarkt som orsakats av miljöexponering även om du inte har pengar att täcka det.

Tycker egentligen politik ska hållas från detta forum. Alla är fria att tycka som de vill men jag kände mig tvungen att skriva när det kommer synpunkter att välfärden bara ska vara för de med pengar. De flesta av oss tvingas använda vård och/eller räddningstjänst i ärenden som i backspegeln vore möjligt att undvika. Har själv haft olika frakturer minst 3 gånger i samband med vintersport.

Det handlar ju alltid om gränsdragning.
Jag antar att de flesta tycker att ett glömt adventsljus är vanlig mänsklig ofullkomlighet och inte något du skall straffas extra för (som om inte en eldsvåda hemma är straff nog)

Å andra sidan kanske den som bygger raketmotorer i vardagsrummet passerat en gräns där räddningstjänsten förvisso rycker ut, men det kommer ett rejält skadeståndsanspråk senare.

Jag erkänner naturligtvis att jag är partisk och tycker att just mina aktiviteter är rimliga och andras aktiviteter som jag inte begriper mig på är onödiga.
 
Å andra sidan kanske den som bygger raketmotorer i vardagsrummet passerat en gräns där räddningstjänsten förvisso rycker ut, men det kommer ett rejält skadeståndsanspråk senare.

För att knyta till det specifika exemplet:
Bygger du raketmotorer hemma & sätter eld på kåken som kommer det ett skadeståndsanspråk förr eller senare, dock inte från Räddningstjänsten utan från ditt (eller någon annans) försäkringsbolag.
 
För att knyta till det specifika exemplet:
Bygger du raketmotorer hemma & sätter eld på kåken som kommer det ett skadeståndsanspråk förr eller senare, dock inte från Räddningstjänsten utan från ditt (eller någon annans) försäkringsbolag.
Och åtalas för allmänfarlig vårdslöshet!
 
Jag bytte försäkringsbolag på bilen för ett antal år sedan. Strax efter jag bytt försäkringsbolag så ringde dom och ville jag skulle teckna en olycksfallsförsäkring hos dom. Olycksfallsförsäkringen gällde det mesta men med vissa undantag. Har för mig att det var olyckor vid motortävling, dykning djupare än ett visst djup, bergsklättring högre än en viss höjd, fallskärmshoppning. Nog det försäkringsbolag anser högriskaktiviviteter. Men fallskärmshoppare i bekantskapskretsen är noga på att skilja på fallskärmshoppning och BASE hoppning. Fallskärmshoppning sker från flygplan, helikoptrar eller luftballong.

OT: En kille (nu 70+) skrev på sin Facebooksida i förrgår. 50 år sedan en helikopter hämtade upp honom ur Östersjön. Motorstopp med ett SAAB stridsflygplan. Katapultstol + fallskärm. Men det var nog arbetsgivaren som betalde räddningen. Men vem som betalde upplockandet av alla delar av planet som var större än 1 dm vet jag inte. Flygvapnet via oss skattebetalare eller tillverkaren av planet (SAAB)?

/Per
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...