EDELRID REP..

Var nyligen uppe i andorra och handlade lite...
Där uppe hittade jag ett billigt klätterrep av märket edelrid. Är det någon som vet lite mera om detta repmärket? Repet är ett elastiskt. 10,5 mm. 50m långt. Kostade c:a 500 Sek.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta märket så kan ni väl skriva ett inlägg...

Edelrid

Edelrid har nog många modeller...

hur många fångryck tål det? vad står det i övrigt på spec'en? Antal fall är det viktigaste, faller du ofta på ett rep som bara tål 1 UIAA-fall så blir det fort statiskt och man vill inte falla på statiska rep...

edelrid är ju ett känt märke så det var nog ett bra köp.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Edelrid är mest känt för att tvinna sig.
Har klättrat både med deras hel och halvrep
och då använt sticht, Italian hitch, ATC,
Reverso,GriGri, HMS, 8:a (trotts att man
inte får men det är smutt när impregneringen
pajjat å repet är isigt),Halbmastwurfsicherung
mm. Å nog f_n tvinnar det sig efter ett par
repor.
Beal duger.
Edelweis är bäst.

Edelridrep

Har ett 60m oimpregnerat som jag köpte förra sommaren. Klättar utomhus några gånger i veckan och det funkar bra. Helt ok specifilationer gentemot andra dyrare rep och inga problem att hantera för mig. Finns följsammare och lyxigare rep om man vill betala för det, men detta står sig bra som standardrep.

Mvh/Fredrik G

Bra köp!

Lyssna inte på surkartarna. Endast om du är extrem klättrare, klättrar skitmycket behöver du gå upp i nivå från Edelrids rep. Jag har, till skillnad från snubben ovan använt ett impregnerat Edelrid med Gri-gri, ATC, sticht, HMS, mm utan att upleva några problem oavsett om jag klättrar enreporsleder eller multipitch. Det enda jag har att erinra är att repet kanske inte så slitstarkt, men för 500 spänn ska man inte klaga.

Jag tror att det är ett mycket bra köp, man hittar inte ofta ok rep för 500 spänn.

/Micke

HMS = HMS????

Adam M12; sa:
Har klättrat både med deras hel och halvrep
och då använt sticht, Italian hitch, ATC,
Reverso,GriGri, HMS, 8:a (trotts att man
inte får men det är smutt när impregneringen
pajjat å repet är isigt),Halbmastwurfsicherung
mm.

Adam, jag har bara en fråga: Vilken skillnad gör du när du säkrar med Italian hitch, HMS, och HalbMastwurfSicherung ????

Samma som mellan lärkfot, girth hitch och larks foot? ;)

/M

Magnus,

Äntligen en som är vaken!
Italian Hitch känns bäst i italien, Halbmast.. i tyskland och HMS i länder som gillar förkortningar men inte tyskar...
Nä, allvarligt talat så är det ingen skillnad
förutom att kärt barn har många namn.
Rätt fiffig att lära sig innan istället för efter att man tappat gri-grin.

För att återgå till disskusionen.
Klättergrejjer som säljs väldigt billigt eller tillverkas i ett garage ska man passa sig för.
Vad som är billigt får var och en lista ut.

Läste att länsförsäkringar slutat ersätta klätterskador så det är väl på sin plats å skaffa riktiga grejjor och kunskap i stället för försäkring.

Man kan klättra så länge man lever.

Adam M12; sa:
Magnus,

Äntligen en som är vaken!
Italian Hitch känns bäst i italien, Halbmast.. i tyskland och HMS i länder som gillar förkortningar men inte tyskar...
Nä, allvarligt talat så är det ingen skillnad
förutom att kärt barn har många namn.
Rätt fiffig att lära sig innan istället för efter att man tappat gri-grin.

För att återgå till disskusionen.
Klättergrejjer som säljs väldigt billigt eller tillverkas i ett garage ska man passa sig för.
Vad som är billigt får var och en lista ut.

Läste att länsförsäkringar slutat ersätta klätterskador så det är väl på sin plats å skaffa riktiga grejjor och kunskap i stället för försäkring.

Man kan klättra så länge man lever.

Man kan klaga så länge man lever :)

Tack!

jag har läst era inlägg och kommit fram till att jag har gjort ett bra köp. (Om man jämför priser utomlands och i sverige så är det klart mycket bättre att handla utomlands, om man handlar saker av bra kvalité. Tack för alla bra inlägg... =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips