fjällvandraren; sa:Ok, inser nu att diskussionen kanske snarare gäller flinta och ett "riktigt" eldstål istället. Här har jag ingen aning.
jepp.. fast inte ens ett eldstål utan ryggen på en kolstålskniv..
fjällvandraren; sa:Ok, inser nu att diskussionen kanske snarare gäller flinta och ett "riktigt" eldstål istället. Här har jag ingen aning.
dePaul; sa:Jag köpte mitt eldstål "Swedish Firesteel" på Military shop här i Göteborg.
Men asså, jag fattar inte vad det där lilla blecket är gjort av, eftersom inget annat funkar lika bra. Observera att det på blecket också står; den här sidan upp. Med andra ord så är det något lurt här
Har provat med diverse kolstålssorter och inget funkar lika bra som det medföljande blecket. Irriterande. Är det någon som kan förklara det här?
Jag är någorlunda bra på det där med stål och ändå förstår jag inte va fasen det är frågan om. Rent generellt kan man inse att det är mängden kol i stålet som gör det möjligt att få gnistor ur staven men då borde ju en 50 kronor kolstålsmora funka eller hur? Men den gör ju inte det.
~Paul~
dePaul; sa:Det var ungefär i de banor jag också tänkte. Problemet är att man inte vill sabba eggen på knivarna och således är de värdelösa i dessa sammanhang. Blecket får hänga med då, inget att göra åt.
~Paul~
Ehm, att fila på en av mina knivar skulle verkligen göra ont i själen. Inte för att jag är perfektionist men i mina ögon är en sådan kniv förstörd.hobbes; sa:ett förslag skulle kunna vara att fila till en liten bit av ryggen på kniven så att den blir riktigt skarp.
men samtidigt varför inte ha kvar stålblecket ?
eller om du så vill så tillverkar de en kniv också med visselpipa, eldstål, självlysande knopp, (inte värt namnet ens) och givetvis en kniv i ett.
vad jag inte fattar är den självlysande knoppen.
den laddas upp via att man lyser på den.
Varför låter man inte eggen löpa hela vägen till skaftet? Det är ju där man har mest kraft.
Du har fått svar några ggr Patric.aahh.. svär inte i kyrkan..
(jag har själv ställt den frågan många ggr och aldrig fått ett riktigt svar..det är nog enklare att montera på handtaget..)