Dyra knivar!

re

Låt mig först säga att det är kul att hitta en likasinnad. Jag håller med om allt du säger förutom kanske bladlägden. De flesta av mina kompisar föredrar något längre blad än hos den traditionella jaktkniven. Det kan i o f ha att göra med att de också använder den som campingkniv. Den får därför vara mer allround.

Jag har för närvarande ingen möjlighet att tillverka knivar. Har tidigare testat några ggr med varierande resultat. Min första kniv tillverkade jag nog redan som 8-åring. Den gjorde jag av en gammal fil. Finishen var kanske inte den bästa :).

Faktum är att det idag knappast lönar sig att tillverka knivar så länge man inte har gjort sig ett namn. Så jag önskar dig lycka till ;).

~Paul~

+Hej Paul.
Längre blad är bättre som du skriver om man ska ha den lite allround. Knivar har jag gjort och gör sen ett antal år bakåt. Driver det inte som ett företag utan som något jag tycker är roligt och tillfredställande att göra. Har under årens lopp också fått äran att lära känna många av knivprofilerna här i scandinavien som Thomas löfgren. Ulf Brant, Michael Almquist , Anders hedlund bara för att nämna några. Visst jag säljer ett par knivar då och då, mest efter beställning men det är inget jag kan leva på utan mest för att det ska gå runt med material och lite arbetstid. Jag är heller inte så naiv at jag tror att detta skulle försörja min familj. Däremot är det kul varje gång jag säljer en kniv och att det blir uppskattat. Mitt mål är hela tiden att lära mig nya tekniker och konster inom detta hantverk.
Ha en bra dag alla därute.
mvh Kimmo Lilja
 
+Hej Paul.
Längre blad är bättre som du skriver om man ska ha den lite allround. Knivar har jag gjort och gör sen ett antal år bakåt. Driver det inte som ett företag utan som något jag tycker är roligt och tillfredställande att göra. Har under årens lopp också fått äran att lära känna många av knivprofilerna här i scandinavien som Thomas löfgren. Ulf Brant, Michael Almquist , Anders hedlund bara för att nämna några. Visst jag säljer ett par knivar då och då, mest efter beställning men det är inget jag kan leva på utan mest för att det ska gå runt med material och lite arbetstid. Jag är heller inte så naiv at jag tror att detta skulle försörja min familj. Däremot är det kul varje gång jag säljer en kniv och att det blir uppskattat. Mitt mål är hela tiden att lära mig nya tekniker och konster inom detta hantverk.
Ha en bra dag alla därute.
mvh Kimmo Lilja
Jag önskar dig verkligen lycka till i din tillverkning Kimmo! Det viktiga är att tycka att det är roligt ;).

~Paul~
 
är slidan det svåraste att göra, man ser ofta fina handgjorda knivar men till 90% ser slidan ut som skit, är det för att det är svårt eller tråkigt?
 
är slidan det svåraste att göra, man ser ofta fina handgjorda knivar men till 90% ser slidan ut som skit, är det för att det är svårt eller tråkigt?
Båda delarna har sina svåra och lättare sidor. Personligen var jag inte besatt i slidan. Faktum är att när jag tillverkade mina knivar på 90-talet så gjorde jag merparten av slidorna i Kydex, som var ganska nytt då. Många försök och misslyckanden blev det :).

Kommer speciellt ihåg när skiten smälte helt och hållet :D och började bubbla. Körde då med en varmluftspistol modell "stark".

~Paul~
 
re

är slidan det svåraste att göra, man ser ofta fina handgjorda knivar men till 90% ser slidan ut som skit, är det för att det är svårt eller tråkigt?


Hej Patric.
Jo det ligger nog något i vad du säger. Jag tror att många knivmakare tycker att det är mycket roligare att göra kniven än slidan vartpå resultate kan bli lite som du beskriver. Jag tillhör också dem kategorin som tycker att kniven är roligast , fast jag försöker att satsa lite på slidan med.
Många gånger kan en slida ta lika lång tid att göra som kniven om det vill sig illa., Läder som krymper mer än man trott, trådar går av under sömning. Färgning som inte tar ordentligt o faan och hans moster osv... Några tankar från mig.
mvh Kimmo lilja
 
Den här kniven kostade 150 spänn på 70 talet o funkar utmärkt än, vete fanken vad det är för stålsort men vass atav fanken är den, samt seg.
 

Bilagor

  • knivigt.jpg
    knivigt.jpg
    62.4 KB · Visningar: 538
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.