Dyra knivar!

Jag tror sekert en morakniv funkar bra men hur kul er det att dra fram en knallrod morakniv, kenner ju sig som en smolendsk bonde fron 1800:talet. Lite stil kan man vel kosta po sig. /Gustav

Jag är inte så utseendefixerad så jag skiter högaktningsfullt i hur kniven ser ut! Den gör jobbet och är för mig bättre än de knivar du nämner. Jag fokuserar nog mer på handhavande och hade med glädje haft den erfarenhet en bonde från 1800 talet hade.

/mattias
 
Jag er bode fixerad vid utseende OCH funktion . Ofta henger detta samman, god kvalitet och god design ger oftast ockso en god funktion. men att posto att en morakniv er bettre en en Fallkniven S1 tyder nog po att man inte er so insatt i det hela. Skulle gissa att du aldrig anvent en S1:a och derfor er det nog svort for dig att gora en korrekt gemforelse. En bonde fron 1800talet var sekert skickligare med kniven en jag nogonsin kommer bli men jag vill inte se ut som en sodan even om jag gerna hade hans kunskaper. Jag antar att du ockso skulle foredra att traska omkring i ett par gamla gummistovlar hellre en ett par moderna goretexkengor eftersom du inte bryr dig om hur saker ser ut och inte heller tror att nogon dyr, modern produkt kan vara bra. Men jag tror att snolheten bedrar visheten och alla mina dyraste grejer har ockso visat sig vara mina besta grejer so for mig kan det aldrig bli for dyrt, det er alltid vert pengarna ( det betalar sig i lengden om inte minst i kenslan).
 
Nu har jag fott ogonen po en Kniv fron Benchmade, nemligen modell BK 158 CSK II. Undrar om nogon vet nogot om denna kniv som ser veldigt intressant ut. Kniven kan beskodas bla po foljande lenk:

http://www.knivkompaniet.se/index.php?module=ViewProduct&id=826

/Gustav
OK, låt oss resonera lite. Kniven har ett 0,45 mm tjockt coatat fulltångeblad med modifierad sabelslipning i 1095 kolstål och Thermorun-liknande grepp. Det finns två olika typer av slidor. En traditionell i läder och en i polymer. Kniven kostar ca 550 svenska kronor i USA och ungefär det dubbla här. Att importera direkt från staterna skulle nog inte löna sig. Slutsumman hade nog hamnat nära den som Knivkompaniet säljer kniven för.

Med tanke på priset så måste jag konstatera att det finns bättre kandidater, t ex båda modellerna Sissipuukko: M95 och M07, många Bark River modeller samt EKA.

https://www.brisa.fi/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=index&cPath=92_78&language=se

~Paul~
 
Jag er bode fixerad vid utseende OCH funktion . Ofta henger detta samman, god kvalitet och god design ger oftast ockso en god funktion. men att posto att en morakniv er bettre en en Fallkniven S1 tyder nog po att man inte er so insatt i det hela. Skulle gissa att du aldrig anvent en S1:a och derfor er det nog svort for dig att gora en korrekt gemforelse. En bonde fron 1800talet var sekert skickligare med kniven en jag nogonsin kommer bli men jag vill inte se ut som en sodan even om jag gerna hade hans kunskaper. Jag antar att du ockso skulle foredra att traska omkring i ett par gamla gummistovlar hellre en ett par moderna goretexkengor eftersom du inte bryr dig om hur saker ser ut och inte heller tror att nogon dyr, modern produkt kan vara bra. Men jag tror att snolheten bedrar visheten och alla mina dyraste grejer har ockso visat sig vara mina besta grejer so for mig kan det aldrig bli for dyrt, det er alltid vert pengarna ( det betalar sig i lengden om inte minst i kenslan).

Kul för dig! Måste nog betona igen att moran är bättre för MIG och det jag använder kniven till. Jodå jag har haft äran och prova flera moderna knivar även S1:an och det är inget jag går igång på. Du får gärna bespara mig alla antagande du gör om mig för det tillför inget till diskusionen.

/mattias
 
Yes Mattias jag skall bespara dig fler antaganden. Tyckte bara att ditt svar: "Jag är inte så utseendefixerad så jag skiter högaktningsfullt i hur kniven ser ut! Den gör jobbet och är för mig bättre än de knivar du nämner", inte var i trevligaste laget och inte heller gav nogot svar po min froga om Benchmade-kniven och do blir det gerna att man ger lite syrliga svar. Men jag ber om ursekt, jag tycker nog att man skall forsoka holla en trevlig ton her po forumet och gor derfor raskt vidare till de svar som faktiskt beror min froga.

/Gustav
 
Jag er bode fixerad vid utseende OCH funktion . Ofta henger detta samman, god kvalitet och god design ger oftast ockso en god funktion. men att posto att en morakniv er bettre en en Fallkniven S1 tyder nog po att man inte er so insatt i det hela. Skulle gissa att du aldrig anvent en S1:a och derfor er det nog svort for dig att gora en korrekt gemforelse. En bonde fron 1800talet var sekert skickligare med kniven en jag nogonsin kommer bli men jag vill inte se ut som en sodan even om jag gerna hade hans kunskaper. Jag antar att du ockso skulle foredra att traska omkring i ett par gamla gummistovlar hellre en ett par moderna goretexkengor eftersom du inte bryr dig om hur saker ser ut och inte heller tror att nogon dyr, modern produkt kan vara bra. Men jag tror att snolheten bedrar visheten och alla mina dyraste grejer har ockso visat sig vara mina besta grejer so for mig kan det aldrig bli for dyrt, det er alltid vert pengarna ( det betalar sig i lengden om inte minst i kenslan).

Har använt många produkter, både knivar och annat, och jag kan inte säga att jag tycker att dyra saker alltid är bättre än billigare.
Har använt både dyra kängor med Gore-Tex membran som var rent skit för mina fötter och billigare kängor för 5-600 kr som varit guld för mina fötter.
Jag har använt knivar för 1500 kr och har ännu inte hittat en uppgift som dessa knivar klarar bättre än mina knivar för 300-1000 kr. De flesta av dessa uppgifter klarar en Mora lika bra också så i detta fallet har inte priset visat sig vara motiverat.
Jag använder mina knivar eftersom jag har köpt dem, men det är endast vid vilthantering när jag jagar som jag tycker att dessa knivar (vissa av dem) är bättre och gör jobbet bättre än vad Moran skulle göra.

Sen är jag lite av en prylbög så jag tycker om att köpa och testa nya saker så jag köper dyrare saker också fast jag inser att jag klarar mig med det jag har eller billigare produkter. ;)
 
Jag är inte så utseendefixerad så jag skiter högaktningsfullt i hur kniven ser ut! Den gör jobbet och är för mig bättre än de knivar du nämner. Jag fokuserar nog mer på handhavande och hade med glädje haft den erfarenhet en bonde från 1800 talet hade.

/mattias



jag håller med dig till 100%

efter att varit intresserad av och använt knivar i hela mitt liv tänkte jag köpa mig en finare brukskniv.
efter mycket kompromissande föll valet på en S1;a. helt värdelös utifrån mina behov. det enda den använts till är att ge en känsla av trygghet inför ev självförsvarssituationer. och det lär ju knappast uppstå så många att det motiverar att släpa runt den där obekväma slidan/kniven.

jag hade nog kanske varit nöjdare om jag valt en F1;a eller ev A2;a


däremot använts fortfarande den enklaste morakniven med plastskaft och ett parerskydd flitigt.

förutom att tälja, spänta, kapa och skära, använder jag den när man håller på och pysslar med allt i från bilar till byggnationer.

öppna burklock, grada metall som kapats /borrats, göra hål, trycka/hålla när man tex svetsar/ löder, skrapa och göra rent, bryta och bända när man tar bort ex en dörrsida på en bil.

helt perfekt i sin form både vad gäller längd och tjocklek på blad. en enda gång har jag lyckats bryta av en kniv, blir den slö är det bara att slipa upp den (kolstålsvarianten) igen och framförallt inget kostar den, så det är inget som gör att man är rädd att använda den.
 
www.knifetests.com

Jag tror att vad man en skriver i denna troden so kommer det nogon och svarar att "Moran e best". Det finns sekert tusentals menniskor som tycker moran e best men troden handlar vel inte direkt om det. Att bara upprepa detta tillfor inget. Jag anvender ockso moran mycket i mitt arbete och tycker det er en veldigt bra kniv men er man knivintresserad so recker det inte med att bara ega en mora, man leser och soker runt efter andra knivar man tycker er vackra, funktionella osv....Nojer man sig med bara en mora er man kort sagt inte knivintresserad eller ockso tycker man sig ha funnit den optimala kniven och behover inte leta efter nogon mer. Men for oss som tycker det er roligt att titta po nya modeller, lesa om dom och kanske kopa nogon ny do o do, er det fint att fo tips her po forumet. Igor hittade jag en sida der dom testar knivar till det yttersta, po film kan man se hur dom ger knivarna vad dom tol. sidan heter: www.knifetests.com kul sida tycker jag. Hittade en intressant kniv som liknar S1an - Buck nighthawk. Fick mycket gott betyg i testet. Men fallknivens kniv A1 fick endo bettre, testsidan tyckte fallkniven var dom besta knivar man kan kopa idag.
Avslutningsvis vill jag bara saga att dom som postor att billigare grejor er lika bra som dyra inte har kopt rett produkt, man moste ju gora lite efterforskningar ockso....hilleberg, finns det bettre telt? Western mountainering - finns det bettre sovseckar? klettermusen - finns det bettre byxor? .......jag tror inte det...det finns en anledning till att vissa produkter er dyra och vissa er billiga. Man betalar inte bara for att grejen skall funka utan even for design, kensla , kvalitet. Men er man inte intresserad av nogot av detta finns det ju alltid alternativ att hitta som ex moran.
Tur att det finns nogot for alla smaker : )
/Gustav
 
Jag är inte så utseendefixerad så jag skiter högaktningsfullt i hur kniven ser ut! Den gör jobbet och är för mig bättre än de knivar du nämner. Jag fokuserar nog mer på handhavande och hade med glädje haft den erfarenhet en bonde från 1800 talet hade.

/mattias

Jag tror att vad man en skriver i denna troden so kommer det nogon och svarar att "Moran e best". Det finns sekert tusentals menniskor som tycker moran e best men troden handlar vel inte direkt om det. Att bara upprepa detta tillfor inget. Jag anvender ockso moran mycket i mitt arbete och tycker det er en veldigt bra kniv men er man knivintresserad so recker det inte med att bara ega en mora, man leser och soker runt efter andra knivar man tycker er vackra, funktionella osv....Nojer man sig med bara en mora er man kort sagt inte knivintresserad eller ockso tycker man sig ha funnit den optimala kniven och behover inte leta efter nogon mer. Men for oss som tycker det er roligt att titta po nya modeller, lesa om dom och kanske kopa nogon ny do o do, er det fint att fo tips her po forumet. Igor hittade jag en sida der dom testar knivar till det yttersta, po film kan man se hur dom ger knivarna vad dom tol. sidan heter: www.knifetests.com kul sida tycker jag. Hittade en intressant kniv som liknar S1an - Buck nighthawk. Fick mycket gott betyg i testet. Men fallknivens kniv A1 fick endo bettre, testsidan tyckte fallkniven var dom besta knivar man kan kopa idag.
Avslutningsvis vill jag bara saga att dom som postor att billigare grejor er lika bra som dyra inte har kopt rett produkt, man moste ju gora lite efterforskningar ockso....hilleberg, finns det bettre telt? Western mountainering - finns det bettre sovseckar? klettermusen - finns det bettre byxor? .......jag tror inte det...det finns en anledning till att vissa produkter er dyra och vissa er billiga. Man betalar inte bara for att grejen skall funka utan even for design, kensla , kvalitet. Men er man inte intresserad av nogot av detta finns det ju alltid alternativ att hitta som ex moran.
Tur att det finns nogot for alla smaker : )
/Gustav


Jag utgick, lite förhastat visade det sig, från att moraknivsanhängarna var i kraftig minioritet. Från det att jag skrev mitt inlägg till nu har jag läst flera knivtrådar och (till min stora glädje) sett att vi är ganska många som föredrar det enkla och okomplicerade.

Tyvärr visade det sig ju då också att mitt inlägg ovan absolut inte tillförde något. vilket jag ber om ursäkt för.

Jag har också tyckt mig se att ni här inne på utsidan är betydligt mer diciplinerade när det gäller att hålla sig till ämnet, mot andra forum jag är van vid. Även detta kommer respekteras mer från min sida.

Slutligen; visst är det också kul med kvalité och fina grejer. Absolut!
 
Alltså den här diskussionen (mororna contra andra modeller) har diskuterats och ältats i många år nu. Komplikationen ligger inte så mycket i de respektive knivars för- och nackdelar utan hos användaren. Vi har således olika behov och krav på kniven, beroende på vad vi använder den till. Därmed blir så att säga vidare diskussion ganska överflödig.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 52
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.