Dyra knivar!

Re: hmm

FJS90/91; sa:
Jag menar 1000-3000kr det får man fan ingen kniv för. Gå och köp en handgjord samekniv för en ca:15.000:-, där har ni en dyr kniv som desutom är förträfflig att använda till allt friluftsliv.

(kunde inte låta bli)

Ajajaj!
"Allt filuftsliv" säger du...
Inkluderar du en överlevnadsstrapatskurs (jäkla namn på en sådan...) i "allt"?

Vattenövergång i saltvatten... Kanske simma med kniven mellan tänderna som Jonny Weismüller?

Även om jag troligen har allt för bra betalt, så inte tusan skulle jag ge mig på att ha "finkniven" till det!
Och vad skulle göra att en kniv verkligen är värd 15000 kr? Det senaste är en personlig åsikt som inte behöver kommenteras i större utsträckning.

/Ulf - som kunde inte heller låta bli

Jag hoppas att du förstod ironin i mitt inlägg.. Jag tycker väl egentligen att hela den här knivdebatten är ganska fånig och långdragen.

;)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Skräp???

fafner; sa:
Kan den erfarna amatören förklara varför en morakniv skulle vara skräp!

Fram med lite hårda fakta!

Det är ju inte för att de:
- har dåligt stål
- har dålig härdning
- inte går att få vassa
- inte kan användas att tälja med

Så varför är de så dåliga?

De är fula som stryk!! Ska man ändå bära med sig en kniv som man kanske får användning av så kan den lika gärna vara snygg!

En som äger 20+ st...

Re: Kydexslida?

projano; sa:
Hejsan!
Det är så att jag ska köpa WM1 och undrar nu om jag ska köpa en kydexslida till kniven eller inte.
Någon som kanske kan dela med sig av sina erfarenheter av den?

Jag tycker båda slidorna som Fällkniven erbjuder är fula. Funderar starkt på att göra en egen till min F1:a. Den kniven är värd ett bättre hem än kydex..

haha

Klart att vi ska fortsätta denna tråden ytterligare lite längreeeee... Fattar fortfarande inte varför ni älter om fällknivens billiga dussinknivar.. Sluta med billig skit!!

Här e en riktig kniv!!
kn_tf.jpg

Re: Här är en till!

BAX; sa:
http://hem.passagen.se/dempwolf/helsing/tevl98/loodhb98.htm

ja, jag vet inte hur man länkar bilder, men vad tusan..

/BAX

nu börjar vi snacka knivar!! Må värsta kniv vinna!!

(För att länka bilder så välj svara med citat på mitt bild inlägg så ser du hur du skall skriva innan och före bildlänken. För att få bildlänken så högerklicka på den bild du vill länka in och välj egenskaper därefter kopierar du hela sökvägen ínklusive bildnamnet)

Jag hörde från en som var på nemigelmarchen ( inte en aning om hur det stavas men det är den i holland) att dom amerikanska soldaterna var som galna i svenska moraknivar. Någon skulle tydligen ha bytt ett gäng mot en gore-texjacka.

Om du man går in på amerikanska knivforum så är svenska knivar enormt populära. Gränsfors är yxan man ska ha också. Svenska grejer är populära i det stora landet i väst.

P.S. Mora 2000 är mycket kniv för lite pengar

Köpte min fällkniven A1:a direkt när dom kom ut.
Är hur
nöjd som helst, kraftigare kniv får man ju
leta efter. Däremot om jag skulle köpa en kniv
idag så skulle jag välja S1:an då den är en
bättre kompromiss mellan spett och finlir.

Tycker kombinationen Stor/medelstor kniv
(A1,S1 mm)
och Multitång (leatherman mm)fungerar utmärkt.
Då kan man lösa det mesta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips