Dyra knivar!

Lägger mig i..

Hej
Kan inte låta bli att lägga mig i denna debatt som tydligen berör och upprör många :)
En kniv är något som för många, mig själv inkluderad, är väldigt speciellt. Jag tror att om man letar tillräckligt länge så kommer man att hitta ett samband med våra förfäders sätt att leva och att det är "nedärvt" nästan.
Jag har en inte särskilt märkvärdig Helle med kort, brett blad och rejält träskaft. Den har varit med i 12-13 år och är nog den enda pryl som inte blivit utbytt under åren. Jag skulle sakna den enormt mycket om den försvann, som sagt, det är något speciellt med sådana saker.
Ja, ja, hursomhelst, jag rekomenderar faktiskt Helle, en bra och billig (3-400 kronor)brukskniv.

//PW
 
Gränsfors?

Vilken friluftsaffär man än går in i ser man gränsforsyxor. Tydligen är dom duktiga på att marknadsföra sina produkter men skall man ha den bästa och finaste lilla friluftsyxan skall man utan tvekan köpa Friluftsyxan från Hultafors. (Obs att modellen heter Friluftsyxa och återfinns i classic-serien).

http://www.hultafors.se

Yxhuvudet är lättare och smäckrare än gränsfors.
Ingen kniv kan ersätta en liten yxa och yxan kan inte heller ersätta kniven. Jag har alltid med mig två knivar- dels en allround typ eka Swede 60 (stor fällkniv) samt den alltid lika populära och som man aldrig får ha ifred- Frosts slöjdkniv classic. Oumbärlig när skaparlusten faller på framför kvällsbrasan. Hälsningar Gustav
 
Re: Gränsfors?

realout; sa:
Vilken friluftsaffär man än går in i ser man gränsforsyxor. Tydligen är dom duktiga på att marknadsföra sina produkter men skall man ha den bästa och finaste lilla friluftsyxan skall man utan tvekan köpa Friluftsyxan från Hultafors. (Obs att modellen heter Friluftsyxa och återfinns i classic-serien).

http://www.hultafors.se

Yxhuvudet är lättare och smäckrare än gränsfors.
Ingen kniv kan ersätta en liten yxa och yxan kan inte heller ersätta kniven. Jag har alltid med mig två knivar- dels en allround typ eka Swede 60 (stor fällkniv) samt den alltid lika populära och som man aldrig får ha ifred- Frosts slöjdkniv classic. Oumbärlig när skaparlusten faller på framför kvällsbrasan. Hälsningar Gustav

Gränsfors har verkligen lyckats med sin marknadsföring. Det finns gott om yrkesmän som idag väljer deras yxor. Min fråga är. Vad är det som e så mycket bättre med Hultafors? E det bättre hållbarhet eller e dom mer miljövänliga? Att yxhuvudet är lättare är ju oftast inte en fördel..
 
Därför föredrar jag hultafors

Förlåt mig, jag borde inte sagt att hultafors är bättre utan att jag fördrar deras lilla yxa just för att yxhuvudet är smäckrare, vackrare och lättare vilket jag tycker är en fördel när man skall bära den långa sträckor. Allt hos denna yxa är utsökt, gå in i en järnaffär och ta den i handen så förstår du vad jag menar. Kanske lät jag lite sur i mitt förra brev och det beror i så fall på att jag reagerar när alla dessa seriösa friluftsaffärer tar in, vad jag tycker, inte är den bästa yxan på marknaden utan , av någon anledning, väljer en klumpigare och inte lika vacker produkt.
Jag vill avsluta med att båda yxorna är av yppersta kvalitet så i slutändan får väl den personliga smaken avgöra. Hälsningar Gustav.
 
Knivdebatten...

Det började med att "apport" (Mattias Salomonsson 2001-02-19) skulle köpa en kniv...

Fråga: (2002-08-31 ett och ett halvt år (!) efter att frågan ställdes)
Hur gick det Mattias? Har du köpt någon kniv och i såfall vilken?
Jag kom in i debatten igår & idag genom att sträckläsa alla inlägg. Mycket roande med knivtestning i stubbar osv. (observera att man skall ha kängor på sig...)
Skämt och sido, hur gick det med knivköpandet?
 
Inte samma Mattias

Tjena.

Kan bara instämma med tidigare talare, det har varit en lång och intressant debatt där jag lärt mig en hel del på vägen.

Roligt nog för min del föll detta samman med att jag skulle köpa kniv, så det har varit en del att ta till sig.

Det är ju knappt så man törs avslöja vad man köpt nu när debatten gått som den gjort.
För min del så ville jag ha en allroundkniv, inte för dyr, som passar min hand bra. Det blev en Marttiini Lynx Skogshuggaren. Hyffsat billigt köpte jag den dessutom i en friluftsaffär i Helsingfors.

Bra eller dåligt? Det visar sig med tiden och användning. Fast min gamla Mora kniv kommer få följa med i alla fall :)

/Mattias
 
Har med stort intresse följt debatten om knivar, yxor mm. Kniven är, och har säkert alltid varit, av central betydelse vid friluftsliv. Då jag själv är lite av knivsamlare, även om "samlingen" inte är enorm, så har jag provat många av mina inköp under aktivt friluftsliv. Jag är av den åsikten att knivarna inte bara skall vara skådebröd utan också ska kunna användas praktiskt. Vissa knivar får följa med ut i skogen ofta medan andra blir liggande i skåpet. De som f n får vara hemma är bl a Gerber LMF. En jättefin och välgjord kniv men tyvärr för stor och otymplig vid vanligt friluftsliv. De övriga "överlevnadsknivarna" samlar oxå damm i hyllan. Även de minsta fällknivarna blir hemma för det mesta. Några av knivarna har genom åren blivit något av favoriter. Detta givetvis för att de visat sig fungera bra praktiskt. Jag vill särskilt nämna två modeller, en slidkniv och en fällkniv.

Favoritslidkniven är Schrade PH1, egentligen en kniv framtagen för jakt. Den var mycket populär men togs tyvärr ur produktion för ett antal år sedan. På begäran återupptog Schrade produktionen och kniven finns återigen på programmet sedan ett antal år tillbaka. En mycket trevlig allroundkniv till ett vettigt pris. Inte direkt billig men överkomlig för de flesta plånböcker. Favvofällkniven heter Kershaw modell Black Gulch. En stabil, välgjord kniv som går att använda till det mesta. Har inte drop-point som många andra allroundfällisar utan ståtar med uppsvängd egg. Har sina fördelar faktiskt. Inte heller superbillig med även den överkomlig i pris.

Dessa två knivar följer mig på de flesta turer. Fällisen i sitt fodral i bältet och slidkniven på ryggsäcken. Jag har noterat att många föredrar en enkel morakniv vilket jag kan förstå. Ur ett rent praktiskt perspektiv torde den vara oöverträffad i kombinationen pris/kvalité/användbarhet. Men, ett stort men, för mig (och säkert för många andra) är kniven något mer än ett verktyg. En personlig tingest som på något sätt symboliserar friluftslivet. En kniv är mycket känslor. Att använda en kvalitetskniv, att bära den i bältet, är så mycket mer än bara en nödvändig pryl i skogen. Som så mycket annat egentligen. Det är väl så med många av de saker vi bär med oss ut i skogen, vi vill "känna" för grejerna.
Sedan känner vi givetvis för olika saker...och det ska vi respektera.
Men debatten är intressant...

MVH
P
 
Mora 4 ever!

Gjorde en gång i tiden militärtjänst som fjälljägare i 15 månader - standardutrustning: morakniv. Jag törs påstå att få knivar fått bekänna färg så som moraknivarna på k4, världsklass. Visst fanns det någon klant som lyckades bryta av bladet, men det berodde enbart på handhavandeidioti, själv tyckte jag jag var häftig och släpade jag omkring på en SOG Tigershark på ryggsäcken - och där satt den kvar mestadels av tiden. Nu hör till saken att jag själv är hängiven prylbög och knivsamlare sedan 25 år tillbaka, jag skulle visserligen aldrig hänga på mig en morakniv igen men det beror nog mest på fåfänga. Själv tycker jag att alla nya hippa knivar från t ex SOG, Cold Steel, Gerber mm är värdelösa till annat än att spinta ved, sticka ihjäl fienden & see coola ut - tunga, fel eggvinkel & alldeles för tjocka blad (jo, jag äger nog de flesta). Återigen - rätt använd duger morakviven till 99% friluftslivet. Vad använder jag själv då, jo en gammal handgjord samekniv - den spintar jag ved med, skär bröd, petar naglarna och täljer korvpinnar. Men, men - det här är ju bara mina egna ödmjuka åsikter!
 
Utan kniv?

Ben; sa:
Att ge sig ut i vildmark med bara en vanlig fällkniv tycker jag är direkt dumt. Där finns inte hjälpen runt hörnet. Där kan du inte gå in i konsum och köpa en ny när du brutit av bladet.
--
Detta får mig helt osökt att tänka på när jag kom till bron över Voujatädno på väg in i Sarek och insåg att kniven ramlat ur ryggsäcksfickan vid den omilda hanteringen i bussen. Funderade på att gå tillbaka till Änonjálmme men struntade i det. Jag gick in i Sarek och kom till Kvikkjokk nio dagar senare. Klarade mig utan kniv hela färden, inget jag vill göra om. Man är lite orolig över att inte ha kniv. Tog kvartsflisor som jag kunde skära med när jag lagade tältet.
I dag är standardkniven en jag gjort själv. Nikkala blad, masurbjörk i skaftet och slidan av råhud. Eller så har jag bara med min Läderman. I skogen har jag alltid med mig en liten Gränsfors yxa.
Man skall ha en kniv man trivs med, det är mitt råd.
// Roland
 
Knivfetischister

Har just plöjt igenom denna engagerade knivdiskussion.Jag är själv något av en knivfetischist och har använt flera av de nämnde modellerna, bland andra fällknivens och EKAs knivar. Jag tycker man bör komma ihåg att ganska många av de mer exklusiva knivarna är gjorda för jakt och har en konvexslipad egg som är svår att använda när man vill tälja i trä, men desto bättre till kött, hud och senor. De är dessutom ganska bökiga att slipa själv. Till "vanligt" friluftsliv tycker jag att jag har mer glädje av en kniv med kolstål i bladet, t ex en morakniv modell äldre eller en handsmidd kniv. /Johan
 
Re: Knivfetischister

jsa003; sa:
Har just plöjt igenom denna engagerade knivdiskussion.Jag är själv något av en knivfetischist och har använt flera av de nämnde modellerna, bland andra fällknivens och EKAs knivar. Jag tycker man bör komma ihåg att ganska många av de mer exklusiva knivarna är gjorda för jakt och har en konvexslipad egg som är svår att använda när man vill tälja i trä, men desto bättre till kött, hud och senor. De är dessutom ganska bökiga att slipa själv. Till "vanligt" friluftsliv tycker jag att jag har mer glädje av en kniv med kolstål i bladet, t ex en morakniv modell äldre eller en handsmidd kniv. /Johan

Skönt med en likatänkande!
:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 53
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.