Dun vs syntet

Aha! Bra att veta om garantin också. Jag har ju redan fått väldigt bra intryck av dem. Är en sucker för sån där personlig service. Så ledsamt med de där standarssvaren man får på mail ibland, som ofta inte ens besvarar frågan. Och du har övertygat mig ännu mer.

Frågade Marco (på As Tucas) också. Han tyckte också APEX 200 var bäst om jag vill ha den både sommar och höst, men sa också att den är alldeles för varm om det är 20 °. Det fattar jag ju själv, men är det så varmt klarar man sig nog med lakanspåsen och täcket lite över fötterna bara. Så så får det bli. Får de in den i blågrönt igen så slår jag till direkt! :cool:

Kogoyo, har du testat syntetquilten ovan en dunquilt? Har cumulus comfortern (large - 5 grader komfort). Vid kortare vinterturer tänkte jag ha den ovan min dunsäck, men skulle gärna köpa Sestrals quilten för längre turer. Vore intressant att veta om de två quiltarna går att kombinera med en dunjacka med huva och balaklava. Eller om det blir dragit och kallt på huvudet

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kogoyo, har du testat syntetquilten ovan en dunquilt? Har cumulus comfortern (large - 5 grader komfort). Vid kortare vinterturer tänkte jag ha den ovan min dunsäck, men skulle gärna köpa Sestrals quilten för längre turer. Vore intressant att veta om de två quiltarna går att kombinera med en dunjacka med huva och balaklava. Eller om det blir dragit och kallt på huvudet

Det finns ingen med -5 ° comfort. Du menar -6 ° va? Men det är limit de anger på översiktssidan. Comfort på den är bara 0 °.
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/comforter-l500?gid=54&vid=7

Förlåt. Jag läste slarvigt och trodde du frågade om Cumulus-täcket. Du har det ju redan. De kanske har haft varmare förut. Det vet ju inte jag.

Skrev på mobilen på hundpromenad blev lite slarvigt :) Har den lite tjockare comforter på 750 gram (500 gram dun) det stämmer det är -6 C i limit. Skulle vilja komplettera med en lite varmare sestrals poncho

Ganska mycket så är det nog tyvärr. Har inte hunnit testa den ute än (småbarnspappa) så vet inte exakt hur stort problem det är. Om man viker ihop och skakar den får man ju iaf mycket dun i mitten för stunden. Enlighted Equipment Revelation ser ju bättre ut ur den aspekten. köpte den främst för att använda som topp på vintern

Har faktiskt cumulus comforter large oxå, men inte använt än.
Om du har en -6 dun under -5 syntet så är det för nästan antarktiska förhållanden. På vintern har jag en +1 dun under en -5 syntet, uppe på exped down ul 7; bekvämt i -10 till åtminstone -30. Vid varmare än -10 så blir d för varmt.
Sonen sover i en wm quilt (glömt namnet men +1 ca på den) med sestrals utanpå och han skulle lätt klara -40 i d systemet. Han e så varm så snön under hans sovplats smälter.

Lägger in ett svar från As Tucas på frågan om vad man kan förvänta sig om man kombinerar två täcken. Svaret kanske är uppenbart för alla, men inte för mig. Har fått intrycket här att det blir varmare än förväntat, men tydligen inte.

Rating a quilt is complicated, so rating a combination is even harder. However, there is some “consensus” that if you combine two quilt with the same type of insulation, the comfort temperature is roughly that for the sum of both insulation. I.e. if you combine an APEX 133 quilt and an APEX 167 quilt, the rating will be the same as for APEX 300. There are many factors involved, but this gives an idea. This chart shows comfort temps for APEX:

So in our example, we can expect something around -15 C. For sure, some testing is required with the particular setup.

Vad de andra punkterna i grafen står för (MLD o.s.v.) vet jag inte.

Bilagor

• t-confort-apex-en.jpg
    t-confort-apex-en.jpg
    16.4 KB · Visningar: 411

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips