dun sovsäck i liten påse?

Är det någon fara att trycka ner en dunsovsäck i en väldigt liten och trång påse för få så liten volym på sovsäcken under transport vid vandring??

(påsen fick jag med när jag köpte sovsäcken)

/pelka

Egentligen; ja.

När du komprimerar en dunsovsäck blir den sakta sämre. Men med tanke på att min -17 dunsäck är uppåt 80 liter när den är helt okomprimerad i sin medföljande förvaringspåse är det ibland oundvikligt att packa den i komprimeringspåsen.

Men se till att den bara ligger i komprimeringssäcken när det är nödvändigt, och i övriga tidpunkter fluffigt och liggande. Häng den inte på galge för då kommer den bli sämre i vecket.

jag fick med 3påsar en stor som den ska ligga i här hemma o en lite större komprimeringspåse med komprimeringsremmar o en väldigt liten komprimeringspåse,man får verkligen TRYCK ner den om man ska få ner den i den mindre påsen

Jag förvarar min helt okomprimerad när den ligger hemma.
När jag väl vandrar har jag den i den drybag med "ventilfunktion". Denna gör att den går att komprimera extremt mycket.
Jag upplever ingen som helst fara med detta!

Visst är det så att den i teorin inte mår bra av komprimeringen men den korta tid som den är komprimerad innan den fluffas upp igen gör att dunfibrerna inte blir permanent skadade.

//Peter

Jag förvarar min helt okomprimerad när den ligger hemma.
När jag väl vandrar har jag den i den drybag med "ventilfunktion". Denna gör att den går att komprimera extremt mycket.
Jag upplever ingen som helst fara med detta!

Visst är det så att den i teorin inte mår bra av komprimeringen men den korta tid som den är komprimerad innan den fluffas upp igen gör att dunfibrerna inte blir permanent skadade.

//Peter

okej,då törs jag alltså andvända den lilla påsen ;)

Kom påsen med sovsäcken så är det ju garranterat lungt. :)

Svårt att få nått riktigt tryck ner i en påse om man inte har kompressionsremmas ändå.. Har du det får du nog ta det lite lungt men så länge det är under korta perioder så är det ju lungt. :)

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg