dun sovsäck i liten påse?

Är det någon fara att trycka ner en dunsovsäck i en väldigt liten och trång påse för få så liten volym på sovsäcken under transport vid vandring??

(påsen fick jag med när jag köpte sovsäcken)

/pelka
 
Egentligen; ja.

När du komprimerar en dunsovsäck blir den sakta sämre. Men med tanke på att min -17 dunsäck är uppåt 80 liter när den är helt okomprimerad i sin medföljande förvaringspåse är det ibland oundvikligt att packa den i komprimeringspåsen.

Men se till att den bara ligger i komprimeringssäcken när det är nödvändigt, och i övriga tidpunkter fluffigt och liggande. Häng den inte på galge för då kommer den bli sämre i vecket.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
jag fick med 3påsar en stor som den ska ligga i här hemma o en lite större komprimeringspåse med komprimeringsremmar o en väldigt liten komprimeringspåse,man får verkligen TRYCK ner den om man ska få ner den i den mindre påsen
 
Jag förvarar min helt okomprimerad när den ligger hemma.
När jag väl vandrar har jag den i den drybag med "ventilfunktion". Denna gör att den går att komprimera extremt mycket.
Jag upplever ingen som helst fara med detta!

Visst är det så att den i teorin inte mår bra av komprimeringen men den korta tid som den är komprimerad innan den fluffas upp igen gör att dunfibrerna inte blir permanent skadade.

//Peter
 
Jag förvarar min helt okomprimerad när den ligger hemma.
När jag väl vandrar har jag den i den drybag med "ventilfunktion". Denna gör att den går att komprimera extremt mycket.
Jag upplever ingen som helst fara med detta!

Visst är det så att den i teorin inte mår bra av komprimeringen men den korta tid som den är komprimerad innan den fluffas upp igen gör att dunfibrerna inte blir permanent skadade.

//Peter

okej,då törs jag alltså andvända den lilla påsen ;)
 
Kom påsen med sovsäcken så är det ju garranterat lungt. :)

Svårt att få nått riktigt tryck ner i en påse om man inte har kompressionsremmas ändå.. Har du det får du nog ta det lite lungt men så länge det är under korta perioder så är det ju lungt. :)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.