Dun eller syntet i kanoten

• Trådstartare hans.linde@telia.com (Hans Linde)
  • Start datum

hans.linde@telia.com (Hans Linde)

Gäst
Jag behöver köpa tre (kanske fem) nya sovsäckar till familjen för sommarbruk på skärgårdspaddling. Har tidigare haft "caravan combi" (mao både dun och syntet) där några har sovit i dun och andra i syntet. Syntet säckarna har i år varit lite för kalla och dun säckarna har läckt mera dun än vanligt (det är nog en ganska dålig säck).
Troligen är det syntet säckar som ska köpas, men de får inte bli för stor (när de är ihop rullade). Dessutom bör en säck rymma mig (2m lång)

Tacksam för synpunkter och förslag.

Syntet i kanoten

Hej. Jag har använt Haglöfs travellite när jag varit ute och paddlat, den är väldigt liten när den packas i sin kompressionspåse (väger ca 1100gram). Brukar ha med en innerpåse också (vanlig bomull) och ett tunt ullfrotteunderställ, med detta har jag klarat mig ner mot 0 grader. Dunsäcken torkar ju långsammare, och då den bör vara vattentätt packad i kanoten är nog syntet att föredra.
Tommy

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bra syntet

Ska du ha syntet, se till att den är bra. Mountain Equipment och The North Face gör bra syntetsäckar som håller länge. Lite billigare på www.globetrotter.de
Kolla www.highsport.se

Själv har jag en gammal dunsäck med Gore-Tex i som jag fått tag i begagnad. Den verkar tåla vad som helst. T.ex har jag haft den liggande i några cm vatten i sittbrunnen. Den var iallafall torr och fin.

hans.linde@telia.com (Hans Linde)

Gäst
Vad är bra syntet idag?

Tack Tommy och Björn

Tommy´s förslag med Haglöfs är bra för plånboken. Särskilt om jag ska köpa fem. Men som jag skrev i mitt första inlägg, Caravan´-säcken läcker gun och synteten är för "högsommars-bruk". Kanske jag har fel, men jag har trott att Haglöfs brukar använda lite enklare material i sina produkter. (och det behöver inte vara fel).
Björn nämner fabikat som jag alltid förknippat med förstklassigt materialval och "det där lilla extra", men med dubbla priset.
Intressant det där med Goretex-säcken. (Jag kanske ska ompröva mitt omdöme av Goretex.)

För 10-15 år sedan var det Qualofill som gällde. (Har en Goretexjacka (Mountain equipment)men den stoppningen. Ur bra!!) Idag är det den något enklare Hollofill som finns och mycket annat som jag inte känner till.
Vilken stoppning bör det var?
Ytterväven är kanske också värd en tanke, lite slitstyrka ("utan vikt"), men duntäck behövs ju inte(hällre ventilation).
Tommy´s förslag är kanske gott nog.
Jag ska undersöka Björn´s förslag.

Tack igen.

Carinthia

Sjyssta säckar med syntetfyllning (gör även dunsäckar). Deras fibrer är egenutvecklade och har spiralform ungefär vilket ger bra lofthöjd.

M v H,

Johan

Thomas J

Gäst
Billigt men bra.

Om du skall köpa 3-5 st sovsäckar antar jag att du är rätt priskänslig(det skulle jag vara). Ett tips är ett fabrikat som heter Mountain Classics och säljs av lågpriskedjan Rusta. Jag var skeptisk till en början men efter att en kompis hade köpt deras "finaste" säck stoppad med DuPont quallofil blev jag tvungen att omvärdera. En säck med förvånansvärt stor lofthöjd som nedpackad blir väldigt liten och kostar 399:- är nästan för bra för att vara sant. Låt vara att finishen inte är i North Face-klass men vad kan man begära...
Vill man ha en OK säck till löjligt pris är det bara att svälja stoltheten. Det gjorde jag.

/Thomas J

ojoule-9@student.luth.se (johan)

Gäst
Bra syntet.

Polarguard 3D (osäker stavning) ska vara den bästa syntet fyllningen idag. Värmer fasten den är blöt eftersom alla fibrer är ihåliga. De absolut bästa säckarna är Marmot (www.montanus.se) och priset är därefter, ett bra alternativ är Mauntain Hardwear (www.berg-hav)som ligger något under.
MVH Johan

ojoule-9@student.luth.se (johan)

Gäst
Bra syntet.

Polarguard 3D (osäker stavning) ska vara den bästa syntet fyllningen idag. Värmer fasten den är blöt eftersom alla fibrer är ihåliga. De absolut bästa säckarna är Marmot (www.montanus.se) och priset är därefter, ett bra alternativ är Mountain Hardwear (www.berg-hav)som ligger något under.
MVH Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips