Dun eller Fleéce?

Är i stånd att skaffa mig ett ytterligare förstärkningsplagg.

Har givetvis redan idag Fleéce jackor/tröjor och dunjackor men vill ha mig ett lager till att använda vid rast och lägeraktiviteter.

Så vad ska man sikta in sig på?
En lättare Dunjacka eller en till Fleéce jacka?

Brukar oftast ha en Anorak över alltihop som vindtätt lager.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ylletröja finnes redan.

Vill åt ett enkelt och smidigt plagg för att enkelt förstärka med när man exempelvis har rast eller sitter och myser runt kvällsbrasan.

Lager på lager i all ära men för många lager är ju inte direkt smidigt heller.

Dun!

Definitivt dun alla dagar. Fleece väger mer, blir fort/lätt blött och brinner som fan. Dun. Funkar i alla lägen. Så länge du inte badar med den förståss. ;)

Då fick jag mina tankar om en dunjacka förstärkta :)

Då är frågan om 600Fill räcker?

Stadium rear ut sin EVEREST M LT DWN JKT S13 och denna skall ha 600Fill.

Kändes vara av ok kvalitet och jag har haft goda erfarenheter ( oftast ) av Everest kläderna.

Kikade på den i butik och den var väldigt lätt och komprimerbar.

Någon som har erfarenheter av just denna?

Olika skolor här känner jag :)

Dun är väl det det lutar år mycket pga relationen Isoleringsförmåga/vikt/ kompressionsvolym.

Dun är ett bra val om du kan skydda den från väta, annars fleece. Den jackan som du nämner från Stadium säljs för 250kr på Stadium Outlet. Tydligen har Stadium haft kvalitetsproblem med att jackan läcker dun, därav utförsäljningen.

Beror på...

Då fick jag mina tankar om en dunjacka förstärkta :)

Då är frågan om 600Fill räcker?

Hejsan,

Nu är givetvis det som alltid viktigt med dunkvalitén men den riktigt väsentliga från då det gäll dunkläder är till syvene och sist dunmängden. Nu har jag inte lyckats hitta någon detaljerad info på Everest jackan, så jag tar Western Mountaineerings dunjackor som exempel istället.

Om vi jämför deras två tunnaste dunjackor som har liknande design och materialval så får man följande:

Flash Jacket: Totalvikt = 270 g. Dunvikt = 85 gram = 31 viktsprocent dun.
Flight Jacket: Totalvikt = 300 g. Dunvikt =130 gram = 43 viktsprocen dun.

Så ju lättare en dunjacka är desto mer andel tyg "släpar" man runt på och tyget värmer i princip inte över huvud taget. Dessutom kommer givetvis dunet, till skillnad mot Fleece-jackan alltid att komprimeras då man har den under t.ex ett annat plagg.

Så mitt personliga val har blivit att skutta de tunnaste dunjackorna och istället satsa på en lite rejälare dunjacka som värmeplagg vid rast.

/ Stefan

Min relativt

lätta dunjacka ME Lightline som köptes 1990 är nog den utrustningsdetalj jag använt mest sista 25 åren.

Som kvällsplagg vid övernattningar året runt, rastplagg, hundpromenad på kvällen när det är kallt, som huvudkudde istoppad i en T-shirt vid tältövernattningar etc etc.

Varning för glödsprätt om man sitter vid en eld då bör man ha en tåligare jacka ytterst.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips