Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
"Newbie" som man är med ett nyligen inhandlat litet kök måste jag ställa en gråga. Om man skruvat på brännare på gasen, man man seda ta bort gasen innan den är tom eller pyser all gas ut då.
Jaja, det är kanske en dum fråga, men har man bara haft lumpens spritkök för så.....
Läcker inte.
Eftersom du skruvat på är det med största trolighet en gasbehållare med ventil. Det kommer ut en liten puff när du tar bort den men sen håller det tätt. Har man en gaspatron av engångskaraktär brukar man trycka in den. Tror inte att primus har någon stnadardbrännare som hanterar engångspatroner utan adapter.
mvh
ht
Om du lämnar brännaren påskruvad på tuben en längre tid, typ ett par månader, så finns det risk för att alla gas har läckt ut. Det har hänt mig några gånger. En tub utan brännare läcker inte.
/Jesper
2202-tuben har gänga och år inte den typ som ska punkteras. Det innebär att du mycket väl kan skruva av brännaren utan att det läcker ut gas ... mer än en liten, liten puff just när du tar bort den. Och som tidigare beskrivits så bör du skruva bort brännaren om du ska förvara den en längre tid. Jag har också erfarenhet av att det kan läcka ut gas om man har på brännaren under hela vintern.
Ok, tack för det. Köpte den precis och skall dra iväg på Lördag. Vill testa den innan, men om det varit så att man inte kan skruva bort den hade jag nog velat vänta med hopmonteringen till första matlagningen.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...