Dubbla sovsäckar...

Hej!

En snabb fråga: Jag har två dunsäckar, ca -7 och +5 i komfort (som jag testat själv), hur mkt kan de tänkas klara av om man har båda?? Tänkte mig ha de nu på vintern...

/Petri
 
Jag skulle gissa på att du kan lägga till ungefär 10 grader på komforten. Säg ny komfort 15-17 minusgrader, om sovsäckarna inte komprimeras för mycket.
 
Hvis de to sovesække passer sammen (ikke for stramt og ikke for løst) kan det nok gå (sove hele natten uden at fryse) til 20-25 C.

Jeg bruger selv soveposer med du samme temperature.
 
Ska testa i veckan...

Den kommande veckan ska vi ut med klassen och gräva bivacker som vi ska bo i en vecka. Då ska jag sova med mina 2 sovsäckar som är 3 säsongers, båda 2... Den ena är förvisso en tunn rackare som jag köpt i nepal för en skitsumma.
Ska bli spännande att se om jag fryser skiten av mig eller inte... Det kommer förmodligen bli ca 20 grader här uppe nästa vecka.
Kan återkomma med en uppföljning på veckan senare... om jag kommer ihåg. :)

Tjo...
 
Det som är bra är att den ena är tightare än den andra, annars kan det väl vara så att den yttrersta trycker ihop den innersta o man förlorar lite i värme... eller??

En annan fråga som jag har funderat på; jag har hört att man inte skall ta på sig mer kläder om man fryser, men kan det verkligen vara så att man blir kallare om man faktiskt tar på sig ett par extra lager med kläder?? Annar har jag ju hört att man skall sprida ut kläderna över sovsäcken istället, men vad är då skillnaden??

Har en klättermusen LIV, varför kan man inte sova med den på o klara ytterligare ett antal grader till?

Nån som oxå har funderat på det?
[Ändrat av Puttri 2007-01-14 kl 03:22]
 
Puttri; sa:
Det som är bra är att den ena är tightare än den andra, annars kan det väl vara så att den yttrersta trycker ihop den innersta o man förlorar lite i värme... eller??

En annan fråga som jag har funderat på; jag har hört att man inte skall ta på sig mer kläder om man fryser, men kan det verkligen vara så att man blir kallare om man faktiskt tar på sig ett par extra lager med kläder?? Annar har jag ju hört att man skall sprida ut kläderna över sovsäcken istället, men vad är då skillnaden??

Har en klättermusen LIV, varför kan man inte sova med den på o klara ytterligare ett antal grader till?

Nån som oxå har funderat på det?
[Ändrat av Puttri 2007-01-14 kl 03:22]

Klart du skall sova med alla isolerande kläder du har (ej regnkläder) om det är kallt. Det är självklart att kläderna bidrar till att hålla dig varm inne i sovsäcken lika väl som utanför. Idag pratar man mycket om "sleep systems" för att minimera vikt och maximera värme. Dunjacka och termobyxor i kombination med en lättare sovsäck ger möjligheter att bära mindre packning och ändå sova gott.

Problemet är, som flera varit inne på, att många lager och flera sovsäckar kanske inte får sitt normala loft, dvs innehåller maximalt med isolerande luft, när de kläms in i situationer de inte är gjorda för.

Hur mycket två separata sovsäckar klarar har alltså inte så mycket med deras respektive temperaturranking att göra (välkänt att dessa uppgifter kan vara mer eller mindre seriösa) utan hur tjockt det isolerande lagret faktiskt blir när du ligger där i dem. Kryp ned och be någon kompis försöka mäta ungefär hur tjockt det isolerande skiktet är ovanför din kropp. 5 cm brukar anges som minimum för att klara en frostnatt, 7,5 cm för -20 och 10 cm för -30. Dra dina slutsatser av detta.

Jörgen
 
lite av mina erfarenheter

Puttri; sa:
Hej!

En snabb fråga: Jag har två dunsäckar, ca -7 och +5 i komfort (som jag testat själv), hur mkt kan de tänkas klara av om man har båda?? Tänkte mig ha de nu på vintern...

/Petri
Hej!

Jag har med precis samma komforttemperatur på två säckar varit på vintertur med tält. När det gick under 20 minus blev det kyligt. Dunjackan fick allt rycka in och förstärka över fötterna där säckarna trycktes ihop som mest. Militärens dubbelsäckar har en tunn yttersäck som är betydligt större än den civila tunna ajungilak som jag har. En stor yttersäck minskar inte isolation.

För att sova i bivack så brukar inte det bli så kallt som 20 grader om man bygger den som snöka eller liknande. Det det beror nog lite på hur kallt det är men det är i alla fall min erfarenhet, fukten är snarare problemet.

Kläder i säcken verkar vara en mytskapare. Jag kommer ihåg när jag som ung scout diskuterade med mina kamrater. Alla var inställda på att ju mer kläder man tar av sig desto varmare blir de! Hur vi tänkte vet jag inte, men övertygade var vi....

Efter att ha varit ute på en treveckors sommarvandring i norr för 6 år sedan har jag erfarenhet av detta. Utan specillt mkt erfarenhet av sommarfjellet så tog jag min tunna säck. två veckor in i vandringen så kom en köldknäpp. Slutsatsen, det är varmare att ta på sig mer (torra) lager än att bara ha ett torrt lager. Jag hade alla kläder på mig när jag sov de sista 7 dagarna.

Kläder på sovsäcken brukar ramla av, om det ens bidrar med något. Att knäppa ihop dunjackan och dra den över fötterna utanpå sovsäckarna tycker jag fungerar bra. Ett annat tips är att lägga sig så att eventuell dragkedja är emot din kamrats säck. Många säckar läcker mkt värme där.

Lycka till i kylan!

Andreas
 
Om ni sover i välbygda snökör eller liknande kan jag nte se att det ska vara något problem, så länge ni inte fuskar med tjockleken på väggarna (i min värld igenstans tunnare än 0.5 meter) så issolerar det så pass bra att nu inte märker skillnad på om det är -10 eller -25 ute...det är alltid runt nollan, kanske något under, inne i snökan.

Jag toro att dina två sovsäcker kommer göra jobbet men var redo på att behöva förstärka upp med lite kläder (torra innuti och fuktiga ovanpå). Det som jag upptäckt är väldigt trevligt att ha i snökan är ett sovsäcksöverdrag i vattenavvisande material.
 
Två genomsydda dunsäckar som var klara de 0--5 med någorlunda marginal klarade lätt -15-20 tillsammans. Förstärkta med innerlakan, ytterpåse och torra rena ylleunderkläder och sockar samt mössa var det komfortabelt ner till -30, var det kallare kylde man ner lungorna och vaknade frysande efter ett tag, att andas genom rör gjorde att man vaknade med dålig smak i munnen och huvudvärk, troligtvis syrebrist. Men med pannben och vilja gick även den att komma över.
Fotändan i ryggsäcken är ett gammalt knep.
Varmare vinteräck är en lisa om än fyllande och tung.

Go tur
 
Puttri; sa:
En snabb fråga: Jag har två dunsäckar, ca -7 och +5 i komfort (som jag testat själv), hur mkt kan de tänkas klara av om man har båda?? Tänkte mig ha de nu på vintern...

Jag har sovit i -25 med en syntetyttersäck +5 okänt märke och TNF Blue Kazoo (eller hur det nu stavas) dunsäck -7. Kylan var inget problem, däremot var det lite extra pill att ha två blixtlås och två "huvor" att hålla reda på.

S
[Ändrat av snörök 2007-01-14 kl 12:29]
 
Har varit ute en vecka nu...

...och har använt en fjällräven säck ca -5, samt en skräpig NorthFace kopia jag köpt i Nepal på ca +5.
Jag hade den tjockare säcken närmast kroppen och den tunnare utanpå. Jag sov även i ull-underställ, mössa och sockor. Under mig hade jag ett termarest samt en renskinnsfäll. För det mesta var det ca -10 -15 om nätterna, men en natt var det även -26.
Det funkade jättebra alla nätterna. Dock stack kylan igenom lite den kallate av dom, men utan att störa nattsömnen allt för mycket. En natt sov vi även i quinsy, dvs en form av snöbivack. Där blev det väldans okallt och jag hade nog klarat mig med endast en säck.
Efter en del diskussioner med vänner har jag konstaterat några saker;
-Man ska alltid ha den tunnaste säcken ytterst.
-Bra att ha en filt över för att fånga upp kondensen.
-Se till att ha bra underlag att sova på. Man fryser även i de varmaste säckarna om man inte isolerar från markkylan. Dubbla underlag vintertid.
-Att sova med sockor och undelställ är en fördel, så länge man är torr (hade nattstrumpor som jag torkade dagtid innanför byxbenen)

Tack för mig...
 
Caravan Carry Combi

Jag har en gammal Caravan Carry Combi som bygger på principen med dubbla tunna sovsäcker trädda i varandra.
Konstruktionen är sådan att blixtlåsen är höger resp. vänstermonterade vilket underlättar i- och urkrypning av sovsäcken. Säckarna var för sig är sommarsovsäckar för den hyfsat ofrysne.

Den har fungerat utmärkt vid många kalla vinterturer på fjäll och i skogsland. Idag har den dock inte kvar sin pretanda för många nätter i sträck med tempraturer på -15 grader C och därunder.

När det gäller rådet att man inte skall ta på mer kläder i sovsäcken utan lägga dem ovanpå (det brukar heta så i rådet) så är det kvalificerat skitsnack. Mer kläder på kroppen om man fryser hjälper. Gärna en varm luva huvet släpper ifrån sig lika mycket värme natt som dag. Polokrage skyddar från värmefölust via halsen, extra kortkallingar i boxermodell, gärna i fleece, skyddar mot värmeförlust via skrevet och sockar på fötterna givetvis.

Jag brukar också, som en annan skribent redan tipsat om, använda dunjackan som extra fotpåse att dra över sovsäckens fotända om det blir kallt om benen.

Jag skulle vilja se hur många som tar på sig extra underkläder ovanpå ytterkläderna om dessa inte är varma nog?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.