Dubbla sovsäckar -> vintersäck

Dun + fleece

Jag har sovit i -15° ungefär, med en billig fleecesäck från Stadium inuti min Haglöfs LIM 12. Först försökte jag med dunsäcken innerst, men det blev kallt. När jag vände på kombinationen blev det riktigt varmt och gosigt.
Enda problemet är väl att dragkedjan är till höger på fleecesäcken och till vänster på dunsäcken. Man får inte ha bråttom upp, inte...

Overbag

Min combo är lite overkill men hellre det än att frysa: Innerst ett sidenlakan från globetrotter.de, sedan min Valandré"Freja" och ytterst PHDs överdragssäck. Funkar bra på turer i jan-mars men använder inte detta under våren.

PHD levererar fort och har, anser jag, bra produkter. Den här är jag nöjd med http://www.phdesigns.co.uk/product_info.php?cPath=21&products_id=60
Jag köpte min till reapris, ca 99 Gb/P om jag kommer ihåg rätt? Den känns dyr hemma men prisvärd i tältet när temperaturen kryper under -30*c

Det är skönt att kunna sova i yttersäcken om jag sover en natt på vandrarhem eller i t.ex stugan när vi kör hem. Den skyddar även dunsäcken mot hundarnas klor inne i tältet.

Bilagor

• overbag.jpg
    overbag.jpg
    37.9 KB · Visningar: 1,000

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hur varma sovsäckar är beror på deras loft. Så det säkraste sättet att få en uppfattning om två sovsäckars isoleringsförmåga är att (om möjligt) mäta loftet på dem när man ligger i dem. Då har man ju eventuell sammanpressning av den inre någorlunda realistisk.
Det finns en bild i mitt album (den här frågan har varit uppe här i forumet tidigare) här:

På bilden är det tum och Fahrenheit som gäller. Knappt 2 tum/5 cm brukar vara en bra tumregel för en sovsäck som klarar nollan.

Jörgen

Lättaste loftet ytterst!

Grundtanken är att man ska ha det lättaste materialet ytterst så att det inte trycker ihop det innanför med sin tyngd och att man likaledes ska ha den större sovsäcken ytterst så att den inte trycker ihop den inre.

Generelt talar ju det för att den oftimala lösningen borde vara en kombination med en ganska tunn syntetsäck innerst och en lite tjockare dunsovsäck ytterst.
Dvs. Sommarsäck i syntet.
Rymligare höstsäck i dun.

På vintern ska man nog använda fuktspärr om man är ute längre då kondensationspunkten hamnar inne i sovsäckarna annars.

estetdrägg;395805 sa:
Grundtanken är att man ska ha det lättaste materialet ytterst så att det inte trycker ihop det innanför med sin tyngd och att man likaledes ska ha den större sovsäcken ytterst så att den inte trycker ihop den inre.

Generelt talar ju det för att den oftimala lösningen borde vara en kombination med en ganska tunn syntetsäck innerst och en lite tjockare dunsovsäck ytterst.
Dvs. Sommarsäck i syntet.
Rymligare höstsäck i dun.

På vintern ska man nog använda fuktspärr om man är ute längre då kondensationspunkten hamnar inne i sovsäckarna annars.

I övrigt är jag på samma linje, men just det sista är nåt som dyker upp med jämna mellanrum.

En fuktspärr stänger även till kroppsvärmen, hur blir då sovsäcken varm? Har den ett värmeelement?

Ligg kvar i sovsäcken 20 minuter extra och börja småstöka lite med frukostbestyren, det brukar räcka för att pressa ut det värsta. Kroppstemperaturen ökar med vakenheten.

peter

Jag har en gammal ajungilak kompakt som jag funderar på att komplettera med expanderkil. borde bli tillräckligt stor att ha utanpå min dunsäck. Men när jag läser alla inlägg om loft så måste jag nog testa å se ajungilakentrycker ihop dunet...
Jag har ajungilaks innersäck i fleece som jag har använt nån gång, men är inte så impad av. Har för mig att de hävdade ca +10 grader på komforten, men min erfarenhet är max 4-5 grader varmare.
/fremag

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips