Dubbla sovsäckar -> vintersäck

Jag har just nu en Haglöfs Hypna 500. Den har komforttemperatur på -2C och jag gissar extrem på -7C.

Jag vill komplettera den med en sommarsovsäck som har minimal packvolym, som jag ska använda sommartid på "lättvandringar" (t.ex. helgtur i vindskydd i Skåne eller en vandring mellan stugor i Alperna).

Samtidigt vill jag kunna använda denna sommarsäck inuti min Haglöfs Hypna 500, för att på så sätt kunna sova ute på vintern. Men hur varm behöver sommarsäcken då vara för att jag ska kunna sova i t.ex. -15C? (med vinter menar jag t.ex. i tält tidigt i oktober i Sarek eller i vindskydd i januari i sydsverige)

Finns det någon som kan rekommendera en sommarsovsäck som är lämplig för detta ändamål? (jag är 185 cm lång)
 
Jag sov i -5 i höstas med min dunsäck (komfort runt nollan) kompletterad med en fleeceinnerpåse och en supertunn "resesovsäck" ytterst. Inga problem med kyla men då hade jag tunna sockor och tunnt underställ samt mössa på mej.

/M
 
Det är nästan omöjligt

för vi sover olika varmt, Fyller olika mycket i våra sovsäckar etc. Men viktigt är vid säck i säck att loftet kan bebehållas. När vi skulle dubblera Caravans genomsydda kommis dunsovsäck var ett krympveck på den inre av största betydelse för någorlunda sovkomfort. Underlaget är viktigt vintertid både till storlek som till tjocklek. Rätt sovkostym är av största vikt för att kunna sova vintertid. Speciellt huvudbodnad.
Varmast brukar det bli i snöka och kallast i oeldat tält.
Du får göra som vi andra pröva dig fram till din komfortlinje....
//J
 
Det är ju så klart individuellt med sovsäckar och värme.
Jag sov ute förra året i min haglöfs snooz som comftemp ligger runt 0 tillsammans med min carinthia tropen som har comftemp +3, det var ungefär -15 grader ute och det funkade perfekt. Frös inte ett dugg på hela natten. Kanske bör tilläggas att jag hade ett rätt tunt ullunderställ på mig också.
Det är mycket väl möjligt att sätta ihop två sommarsäckar och få en vintersäck.
 
...
Jag vill komplettera den med en sommarsovsäck som har minimal packvolym, som jag ska använda sommartid på "lättvandringar" (t.ex. helgtur i vindskydd i Skåne eller en vandring mellan stugor i Alperna).

Samtidigt vill jag kunna använda denna sommarsäck inuti min Haglöfs Hypna 500, för att på så sätt kunna sova ute på vintern. Men hur varm behöver sommarsäcken då vara för att jag ska kunna sova i t.ex. -15C?

Fler funderingar på samma tema: om man har dubbla sovsäckar kommer ju kondenspunkten att hamna i antingen den inre eller den yttre säcken beroende på vilken säck som isolerar bäst och hur kallt det är. Om man har en syntetsäck och en dunsäck kombinerat vill man ju helst att kondenspunkten ska finnas i syntetsäcken, eller? På vintern blir ju förr eller senare fukt i dunsäckar ett problem, två dunsäckar tillsammans borde alltså fungera sämre på längre turer, om man inte har en sån där fuktspärrpåse, förstås. Syntetsäcken borde vara innerst, eftersom loftet på dunsäcken blir komprimerat av syntetsäcken annars, samtidigt som en syntetsäck tål fuktupptag bättre utan att förlora värmande förmåga. Men med en tunn sommarsyntetsäck innerst och en tresäsongers dunsäck ytterst hamnar väl kondenspunkten i dunsäcken redan vid några minusgrader, eller? Detta är ju bara teori, förstås, är det någon som vet hur det egentligen är, i verkliga livet? Jag tänkte mig annars att kombinera, ungefär som trådstartaren, en tunn (syntet-)säck med en lite rymligare tresäsongers dunsäck, t.ex WM Alpinlite ytterst, för vinterturer...(när ekonomin tillåter...)
 
Innan jag köpte en vintersäck körde jag med dubbla säckar. Fungerar utmärkt men är tyngre än en vintersäck på säg komfort -15.

Hade en ganska billig -5 extrem säck och en ännu billigare sommarsäck. Den lilla säcken i den stora. Fixade påsktur i Muddus med ca 15 minus på natten utan problem. Sov under tarp.

Självklart får man ju anpassa efter läget och vara noga med campingtekniken. Underställ, mössa och torra rena yllestrumpor till natten. Kanske ylletröja runt fötterna. Men det gäller alla säckar.

God natt

AV
 
Funkar bra

Jag har sovit åtskildiga vinternätter i en Caravan Carry Combi som bestårav två tunna sovsäckar syntet ytterst och dun innerst.

De båda säckarna är defenetivt att betrakta som sommarsäckar och jag klarar inte särskilt låga temperaturer i någon av dem enbart. Som dubbla har de en komforttemperatur på nånstans mellan -15 och -20 med underställ på och jag har sovit i temperaturer på ca. -30 och förstärkt klädseln en smula men sovit och än viktigare vaknat.

Dunjackan med ärmarna indragna ioch hopdragen med blixtlåset är en utmärkt förstärkningspåse att dra utan på fotändan av säcken kalla nätter för att hålla tår och fot varma.
 
Fler funderingar på samma tema: om man har dubbla sovsäckar kommer ju kondenspunkten att hamna i antingen den inre eller den yttre säcken beroende på vilken säck som isolerar bäst och hur kallt det är. Om man har en syntetsäck och en dunsäck kombinerat vill man ju helst att kondenspunkten ska finnas i syntetsäcken, eller? På vintern blir ju förr eller senare fukt i dunsäckar ett problem, två dunsäckar tillsammans borde alltså fungera sämre på längre turer, om man inte har en sån där fuktspärrpåse, förstås. Syntetsäcken borde vara innerst, eftersom loftet på dunsäcken blir komprimerat av syntetsäcken annars, samtidigt som en syntetsäck tål fuktupptag bättre utan att förlora värmande förmåga. Men med en tunn sommarsyntetsäck innerst och en tresäsongers dunsäck ytterst hamnar väl kondenspunkten i dunsäcken redan vid några minusgrader, eller? Detta är ju bara teori, förstås, är det någon som vet hur det egentligen är, i verkliga livet? Jag tänkte mig annars att kombinera, ungefär som trådstartaren, en tunn (syntet-)säck med en lite rymligare tresäsongers dunsäck, t.ex WM Alpinlite ytterst, för vinterturer...(när ekonomin tillåter...)

Jag funderat i liknande banor, dock kommit fram till typ motsatsen ;) Min plan har varit att kombinera min Alpkit Pipedream 600 med en syntetquilt. Det senare för att få kondensen i syntetmaterialet, plus att quilten kan expandera så att den inte komprimerar ihop dunsäcken. På undersidan sköter dubbla liggunderlag isoleringen. Risken är väl kanske kallras längs sidorna? Men jag har inte prövat och jag vet inte om det blir nån vintertur i år. Så om nån annan vill stå för experimenterandet så lyssnar jag villigt på slutsatser :)
 
Mina erfarenheter av kondens i sovsäck

Skall väl snarare uttryckas i brist på sådana, ehuru jag genom åren vintertältat mycket så har just kondensproblemen inte varit stora.

Som jag relaterat ovan så har jag mest använt en Caravan Carry Combi och det har inte varit några kondensproblem mellan eller i sovsäckarnas ens vid rejält kalla turer. Som längst i tid har dessa stäckt sig till ca 10 dygn.

Däremot har jag haft problem med kallras då min gamla CCC inte har en inre krage att dra åt om axlarna, samt isbildning runt det minimala hål som jag andats igenom eftersom jag haft sovsäcken väldigt ihopdragen när kylan bitit till ordentligt. Och det är förvisso kondens men problemet är avhjälpt om inre sovsäcken har en krage som går att dra åt kring axlarna och att man sover med en varm luva på. Då hinner liksom utandningsluften ut ur säcken innan den kondenserar som is på insidan innertältet, eftersom den går att ha med betydligt större öppning runt ansiktet.
 
Hva med sammenklemming

av den ene posen når man pakker dem dobbelt? Jeg har i mange år hatt en dobbel pose som har fungert flott. Nå har den blitt så gammel, og dessuten er den ikke lenger hva jeg vil kalle lettvekt at den har blitt erstattet med en ny. Jeg har kjøpt en WM Ultralite vår-sommer-høst pose som skal tåle ned til -9c for herrer. Det jeg ønsker å finne er en syntetisk sovepose som er så stor at den ikke klemmer sammen den dunposen jeg putter inni. Samtidig skal den syntetiske ikke veie all verden, men rundt kiloet burde jeg vel klare å finne noe?

Er det noen som vet om noe slikt eller har erfaringer med slike kombinasjoner? Jeg har lest at man unngår kondens i dunposen, fordi denne kommer i den syntetiske posen. Når man fyrer opp i teltet eller kommer i en hytte så klarer man å få denne fuktigheten vekk sies det. Stemmer dette med dere som har prøvd?

/Otto
 
Otto!
Se på denne:http://wiggys.com/moreinfo.cfm?Product_ID=67&CFID=3284444&CFTOKEN=94083795
Wiggy's Overbag FTRSS X-Long/ Wide body kan være løsningen.
Jeg har en wiggys, ok de er ikke superlette men er noe av de bedre syntetsoveposene jeg prøvd,( og jeg er omtrent allergisk mot syntetposer) Har den som heter super light, vel det er den ikke men varm er den! Overbagen veier vel omtrent 1 kilo. Overbagen er veldig romslig slik at du vil nok ikke presse sammen din dunpose.
Du kan også bruke en fleecepose Utenpå din dunpose for å få fukten lenger unna!
Lykke til med letingen!

Anders
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7
Razzle-Dazzle Dubbla sovsäckar Bo och sova 2
ekunwod Dubbla sovsäckar igen Bo och sova 4
stefan77p Dubbla sovsäckar? <komforttemp> Bo och sova 10
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
chilehead Dubbla liggunderlag Bo och sova 7
flanell hur funkar dubbla tunna ist för en tjock sovsäck Bo och sova 37
falken16 dubbla liggunderlag ?? Bo och sova 4
niking Hopknäppningsbara dubbla vanliga liggunderlag i XL? Bo och sova 2
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.