dubbla bromshandtag på racerstyre

Hej!

Om man vill ha traditionella bromshandtag på ett bockstyre så kan jag tänka mig att det blir svårt att få dit dem, men har för mig att det ska finnas en del som går att (trä), sätta på ändå. Är det någon som känner till någon modell som kan användas på bockstyre?

Mikael

Så?
6335267.jpg

Inte ovanligt på cyclocross-hojar.

/Håkan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja just det

Ja precis, men hur vet man vilka bromsar som går att sätta på, för alla typer går väl inte att sätta på ett bockstyre?

Mikael

samma som förr

Hejsan.
jag fick tipset att vinkla om de befintliga bromshandtagen. Ta bort den ena delen av bromshandtaget, om du bara vill ha ett.
Gör så här: Trä ett järnrör över handtaget för att bli lite starkare, sedan bryter du tills du fått en bättre vinkel. Detta funkar på de flesta, men det kan tänkas att det finns handtag i alu. som går av om du bryter i dem.

mvh // Morgan

Nyfiken fråga

Håkan är det samma bromswire till både de främre och de övre bromshandtagen?

Thure

Samma wire

Man kapar wirehöljet och sätter bromshandtaget i skarven. Wiren går rakt igenom. Bromsverkan fås genom att när man bromsar ökas avståndet mellan de två höljesbitarna, höljet blir "längre" och bromsen dras åt.
Verkan från de riktiga bromshandtagen blir oförändrad. En tekniskt sätt överlägsen lösning jämfört med de "säkerhetshandtag" som fanns på en del enklare bockstyreförsedda cyklar på tidigt 80-tal.

//Bengt

Rekommenderas

Jag har själv såna Tektro. Funkar kalasbra. Kan vara svåra att sätta tillräckligt nära styrstammen på vissa typer av styren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips