Dubbelt halvslag på dyneema vid ankarbygge

Skulle vilja fråga vad folk tycker om säkerheten på dubbelt-halvslag-med-dyneema-runt-karbiner vid ankarbygge.

Hur stor är risken för glidning egentligen? Många jag pratar med verkar inte reflektera över det mycket. Jag tänker mig att de dubbla halvslagen kan glida under belastning, och resultera i en "triangle of death" då det lösa stycket mellan säkringarna tar slut, vilket är särskilt allvarligt om det är naturliga säkringar som inte kan ta belastning i den riktningen.

Är det nåt att bry sig om, eller är jag paranoid?
 
Testa!

Intressant fråga. Vi berörde den i sista numret av Bergsport (s24). Vi hade inga bra svar, bara en allmän varning för att slingorna skulle kunna glida, i situationer lika den som du beskriver. (Som nedan?)

Just i ditt fall skulle jag gissa att om det glider i halvslagen, så kommer det ändå att låsa innan du får en så pass stor spänning i den "slacka" delen av slingan att dragriktningen i kilarna påverkas väsentligt. Eller annorlunda formulerat: spänningen i den "slacka" delen blir pga friktionen inte lika stor som i benen som löper till centralpunkten.

Men det är bara funderingar. Kan du inte gå ut och testa, så får vi veta! Notera dock att det som kallas Dynema ibland är 50% nylon, och då är friktionen större.

:)
 

Bilagor

  • stand.jpg
    stand.jpg
    3 KB · Visningar: 1,841
Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Dubbelt halvslag glider lite på dynema. Skulle gissa att slingan brinner av innan den glidit ihop till en dödstriangel. Känner mig också helt säker på att detta aldrig händer i verkligheten.

Själv så har jag nästan slutat göra mina ankare som du beskriver, i alla fall om det är kallt ute, eftersom om man hängt två i en dynemaslinga är det svinjobbigt att knyta upp halvslagen, de har dragit åt sig ordentligt.
 
Vore spännande att testa ja, men har tyvärr ingen dragbänk direkt.. :)

Är det en lösning på "problemet" att gå ett extra varv i karbinen med slingan bara?
 
Om man gör en större knut, så kanske man kan få slingan att inte glida så man får kraft mellan säkringspunkterna, men värmeproblemet lär kvarstå.

Hur stort resp problem är, är svårt att säga förstås.

Om man vill testa så kan man ju göra det i en dragprovningsmaskin, men ett kanske minst lika intressant test är förstås att antingen med sig själv som vikt provfalla i ankaret (lämpligen säkrad i annat rep också), eller släppa en kroppstung säck för att testa. Då kan man ju även testa med högre last om det visar sig hålla för inledande test.
 
Med lämplig dynamometer och en verkstadspress körd på öppning istället är det ingen svår rigg. Fallprov innebär ju många fler variabler.
 
Med ett fallprov kan man å andra sidan välja de förutsättningar som motsvarar verkligheten. Ett statiskt prov liknar ju troligen mindre det man verkligen vill veta nåt om i det här fallet.

Ett prov i maskin är ju lättare att specificera, och att repetera möjligen, men sen är det ju svårt att tolka vad resultatet har för betydelse för en klättrare.
 
kände en kall kår längs ryggraden när jag såg videon. på grundkursen fick jag iaf lära mig att man kunde clippa in sig med en 120cm dyneema slinga i ankaret som säkerhet medans man håller på och fipplar med repbromsen och dyl. innan man ska fira
 
Kanske inte helt on topic men det det rör i alla fall dyneema och falltest :). Nyligen upplagt på DMM:s hemsida (inkl. video)

http://www.dmmclimbing.com/news.asp?nid=293&ngroup=1

Huga.. Det är ju för fan hemskt.
Påminner lite om hur när dom gjorde repjobb på volvo-umeverken.. 200 man arbetade mycket på 4 meters höjd under ett år, alla hade fallskyddsutrustning.
På toaletten så läste nån instruktionen för utrustningen.. "töjer sig från 100 cm till 6 meter"
Dvs, dom skulle slå i golvet oavsett fallskydd eller inte, det blev liiite rusch efter att köpa nya grejer.

Falsk trygghet ftw..
 
Länk/videoproblem...
Får upp ett meddelande om att jag behöver programvara för att se videon, men att den inte finns att hämta "hos Quicktime"... Nån som har nåt tips?
 
Huga.. Det är ju för fan hemskt.
Påminner lite om hur när dom gjorde repjobb på volvo-umeverken.. 200 man arbetade mycket på 4 meters höjd under ett år, alla hade fallskyddsutrustning.
På toaletten så läste nån instruktionen för utrustningen.. "töjer sig från 100 cm till 6 meter"
Dvs, dom skulle slå i golvet oavsett fallskydd eller inte, det blev liiite rusch efter att köpa nya grejer.
Borde det inte vara någon form av fallfaktor inblandad i det påståendet, eller menar du att töjningen var helt slumpmässig och oberoende av belastningen?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips