Dubbelt halvslag på dyneema vid ankarbygge

Skulle vilja fråga vad folk tycker om säkerheten på dubbelt-halvslag-med-dyneema-runt-karbiner vid ankarbygge.

Hur stor är risken för glidning egentligen? Många jag pratar med verkar inte reflektera över det mycket. Jag tänker mig att de dubbla halvslagen kan glida under belastning, och resultera i en "triangle of death" då det lösa stycket mellan säkringarna tar slut, vilket är särskilt allvarligt om det är naturliga säkringar som inte kan ta belastning i den riktningen.

Är det nåt att bry sig om, eller är jag paranoid?
 
Testa!

Intressant fråga. Vi berörde den i sista numret av Bergsport (s24). Vi hade inga bra svar, bara en allmän varning för att slingorna skulle kunna glida, i situationer lika den som du beskriver. (Som nedan?)

Just i ditt fall skulle jag gissa att om det glider i halvslagen, så kommer det ändå att låsa innan du får en så pass stor spänning i den "slacka" delen av slingan att dragriktningen i kilarna påverkas väsentligt. Eller annorlunda formulerat: spänningen i den "slacka" delen blir pga friktionen inte lika stor som i benen som löper till centralpunkten.

Men det är bara funderingar. Kan du inte gå ut och testa, så får vi veta! Notera dock att det som kallas Dynema ibland är 50% nylon, och då är friktionen större.

:)
 

Bilagor

  • stand.jpg
    stand.jpg
    3 KB · Visningar: 1,847
Senast ändrad:
Dubbelt halvslag glider lite på dynema. Skulle gissa att slingan brinner av innan den glidit ihop till en dödstriangel. Känner mig också helt säker på att detta aldrig händer i verkligheten.

Själv så har jag nästan slutat göra mina ankare som du beskriver, i alla fall om det är kallt ute, eftersom om man hängt två i en dynemaslinga är det svinjobbigt att knyta upp halvslagen, de har dragit åt sig ordentligt.
 
Vore spännande att testa ja, men har tyvärr ingen dragbänk direkt.. :)

Är det en lösning på "problemet" att gå ett extra varv i karbinen med slingan bara?
 
Om man gör en större knut, så kanske man kan få slingan att inte glida så man får kraft mellan säkringspunkterna, men värmeproblemet lär kvarstå.

Hur stort resp problem är, är svårt att säga förstås.

Om man vill testa så kan man ju göra det i en dragprovningsmaskin, men ett kanske minst lika intressant test är förstås att antingen med sig själv som vikt provfalla i ankaret (lämpligen säkrad i annat rep också), eller släppa en kroppstung säck för att testa. Då kan man ju även testa med högre last om det visar sig hålla för inledande test.
 
Med lämplig dynamometer och en verkstadspress körd på öppning istället är det ingen svår rigg. Fallprov innebär ju många fler variabler.
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Med ett fallprov kan man å andra sidan välja de förutsättningar som motsvarar verkligheten. Ett statiskt prov liknar ju troligen mindre det man verkligen vill veta nåt om i det här fallet.

Ett prov i maskin är ju lättare att specificera, och att repetera möjligen, men sen är det ju svårt att tolka vad resultatet har för betydelse för en klättrare.
 
kände en kall kår längs ryggraden när jag såg videon. på grundkursen fick jag iaf lära mig att man kunde clippa in sig med en 120cm dyneema slinga i ankaret som säkerhet medans man håller på och fipplar med repbromsen och dyl. innan man ska fira
 
Kanske inte helt on topic men det det rör i alla fall dyneema och falltest :). Nyligen upplagt på DMM:s hemsida (inkl. video)

http://www.dmmclimbing.com/news.asp?nid=293&ngroup=1

Huga.. Det är ju för fan hemskt.
Påminner lite om hur när dom gjorde repjobb på volvo-umeverken.. 200 man arbetade mycket på 4 meters höjd under ett år, alla hade fallskyddsutrustning.
På toaletten så läste nån instruktionen för utrustningen.. "töjer sig från 100 cm till 6 meter"
Dvs, dom skulle slå i golvet oavsett fallskydd eller inte, det blev liiite rusch efter att köpa nya grejer.

Falsk trygghet ftw..
 
Länk/videoproblem...
Får upp ett meddelande om att jag behöver programvara för att se videon, men att den inte finns att hämta "hos Quicktime"... Nån som har nåt tips?
 
Huga.. Det är ju för fan hemskt.
Påminner lite om hur när dom gjorde repjobb på volvo-umeverken.. 200 man arbetade mycket på 4 meters höjd under ett år, alla hade fallskyddsutrustning.
På toaletten så läste nån instruktionen för utrustningen.. "töjer sig från 100 cm till 6 meter"
Dvs, dom skulle slå i golvet oavsett fallskydd eller inte, det blev liiite rusch efter att köpa nya grejer.
Borde det inte vara någon form av fallfaktor inblandad i det påståendet, eller menar du att töjningen var helt slumpmässig och oberoende av belastningen?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips