Drybag på rumpan

Har just njutit av Bertil Stolt´s filmer här nedan, och såg då en intressant sak: i den andra filmen hade en av aktörerna en extra drybag fästad under ryggsäcken.

Har själv nyttjat drybag på detta sätt under drygt en säsong och upplevt den extra flytkraften vid plurr som väldigt positiv, bäckenet gled väldigt lätt upp över iskanten. En nackdel har jag dock upptäkt, när jag går ned på knä för fotografering m.m. så har bakdelen på skridskoskenan skurit hål på bagen.

Finns det fler åkare som provat detta koncept, skriv gärna om fördelar/nackdelar.
 
Jag har hört att man kan få för högt flytläge vilket skulle kunna resultera i att man tippar över och får svårt att hålla sig på rätt köl, men jag har ingen praktisk erfarenhet från detta och har bara hört det som "korridorsnack" och vet inte om det finns någon substans i det.

Det skulle vara intressant att höra om någon haft så bra flytkraft att övertippning förekommit.

Bertil
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Högt flytläge

Har upplevt det mkt positivt med denna extra flytkraft på rumpan med en iskant inom räckhåll, men samtidigt tänkt tanken att samma flytkraft i öppet vatten inte vore ngn höjdare.
 
Vid ett par tillfällen förra säsongen körde jag med ett ihoprullat liggunderlag under ryggan. Trevligt inte minst vid längre raster. Konstruktionen är ännu otestad i vak men underlaget (något kortat) borde ge en hel del flytkraft. Lite klumpigt så man skulle kunna ta ner bredden, så det inte sticker ut på sidorna.
/oscar
 
Flytta ned tyngdpunkten.

Stora vitsen med att modifiera de kommersiella ryggsäckarna är att få ned tyngdpunkten vilket ger en mycket ledigare åkstil. Tänk på att säcken skall sitta stabilt så att den inte pendlar fram och tillbaka för varje skär.

Jag och t ex Bertil Stolt har löst detta genom att sy om säcken så att botten är förlängd nedåt ca 15 cm. Hela ryggsäcksinnehållet flyttas då nedåt.

Denna manöver flyttar givetvis ned flytkraften också precis som en extrapåse eller liggunderlag med flytkraft nederst. Kan var till nackdel om man har en hårt straffad grenrem. Bra att testa i fritt vatten på sommaren eller i en bassäng. Man bör kunna simma bekvämt med säcken i upprätt läge för att inte ta onödig risk för tippning och kallsup i en riktig plurrning.

För min egen del så innebär flytkraftsförändringen att jag lugnt kan strunta i grenrem och nöja mig med midjerem.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips