Drybag på rumpan

Har just njutit av Bertil Stolt´s filmer här nedan, och såg då en intressant sak: i den andra filmen hade en av aktörerna en extra drybag fästad under ryggsäcken.

Har själv nyttjat drybag på detta sätt under drygt en säsong och upplevt den extra flytkraften vid plurr som väldigt positiv, bäckenet gled väldigt lätt upp över iskanten. En nackdel har jag dock upptäkt, när jag går ned på knä för fotografering m.m. så har bakdelen på skridskoskenan skurit hål på bagen.

Finns det fler åkare som provat detta koncept, skriv gärna om fördelar/nackdelar.

Jag har hört att man kan få för högt flytläge vilket skulle kunna resultera i att man tippar över och får svårt att hålla sig på rätt köl, men jag har ingen praktisk erfarenhet från detta och har bara hört det som "korridorsnack" och vet inte om det finns någon substans i det.

Det skulle vara intressant att höra om någon haft så bra flytkraft att övertippning förekommit.

Bertil

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Högt flytläge

Har upplevt det mkt positivt med denna extra flytkraft på rumpan med en iskant inom räckhåll, men samtidigt tänkt tanken att samma flytkraft i öppet vatten inte vore ngn höjdare.

Vid ett par tillfällen förra säsongen körde jag med ett ihoprullat liggunderlag under ryggan. Trevligt inte minst vid längre raster. Konstruktionen är ännu otestad i vak men underlaget (något kortat) borde ge en hel del flytkraft. Lite klumpigt så man skulle kunna ta ner bredden, så det inte sticker ut på sidorna.
/oscar

Flytta ned tyngdpunkten.

Stora vitsen med att modifiera de kommersiella ryggsäckarna är att få ned tyngdpunkten vilket ger en mycket ledigare åkstil. Tänk på att säcken skall sitta stabilt så att den inte pendlar fram och tillbaka för varje skär.

Jag och t ex Bertil Stolt har löst detta genom att sy om säcken så att botten är förlängd nedåt ca 15 cm. Hela ryggsäcksinnehållet flyttas då nedåt.

Denna manöver flyttar givetvis ned flytkraften också precis som en extrapåse eller liggunderlag med flytkraft nederst. Kan var till nackdel om man har en hårt straffad grenrem. Bra att testa i fritt vatten på sommaren eller i en bassäng. Man bör kunna simma bekvämt med säcken i upprätt läge för att inte ta onödig risk för tippning och kallsup i en riktig plurrning.

För min egen del så innebär flytkraftsförändringen att jag lugnt kan strunta i grenrem och nöja mig med midjerem.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips