Drönare?

Även om drönaren väger 249 gtam krävs tillstånd för att publicera bild eller film. Undantag finns men det är inte lätt att följa dessa då tex. horisonten inte får synas utan att man har tillstånd.
 
Hur billigt kan man komma undan om man vill ha "Active track"?

Hur jobbar drönaren är det att den följer en sändare typ en mobiltelefon eller är det med bildigenkänning?

Thure
Du måste kunna se drönar du styr med blotta ögat. Det finns olika sätt att köra. I vissa modeller kan du peka på en karta och säga åt drönaren att flyga dit (program). Det vanligaste är nog att se i monitorn (telefon).
 
Hur billigt kan man komma undan om man vill ha "Active track"?

Hur jobbar drönaren är det att den följer en sändare typ en mobiltelefon eller är det med bildigenkänning?

Thure

Mavic Air 2 har det. Funktionen är rätt likvärdig med den Mavic 2 zoom jag hade. De går på bildigenkänning och är inte supersmart. I det här klippet testar jag active track med Air 2 första gången och cyklar ifrån den i en nedförsbacke. Det intressanta är hur den reagerar när den tappar mig - stannar upp, aktiverar RTH, flyger tillbaka och undviker träd längs vägen och landar där jag startade. Pulsen låg nog nära maxpuls när jag cyklade tillbaka uppför backen innan jag upptäckte att den återvänt till startplatsen. (de första 3 minutrarna rätt ointressanta)


Skydio 2 ska ha mycket bättre tracking (den har kraftfullare processor) och till den finns även en beacon.

 
Som sagt, finns någon jämförande test som visar vad olika drönare klarar och inte klarar? Följ mej-funktion skulle jag villja ha för utförsåkning och skridsko och kanske cykling. Hur snabbt klarar en drönare att följa?
Om man kört med följning och den tappat mej, kan jag då trycka "kom hit" (så den flyger ner till mej nedanför backen) för att slippa ta mej tillbaka till start för att hämta den (givet att det finns batteri för det).
Hur är det om man cyklar på en stig och det kommer grenar i flyghöjd som jag cyklar under - klarar drönaren att väja för dessa och ändå följa vidare?
Kan man ställa höjd för följning eller det väljer drönaren själv?

Det jag söker är en jämförelse uppställd ungefär så här fast för drönare (kudos till garmin för pedagogisk jämförelse):

/Patrik
 
Senast ändrad:
Som sagt, finns någon jämförande test som visar vad olika drönare klarar och inte klarar?
Jag känner bara till en lista men den täcker inte tracking funktioner, den listar bara "intelligenta flyglägen" vilket behöver inte betyda att den har just tracking funktioner: https://www.thedronechart.com/

Hur snabbt klarar en drönare att följa?
Min DJI drönare har tre valbara lägen på fjärkontrollen: tripod, positioning och sport. Sport är snabbast men inga tracking funktioner fungerar i det läget, så maxfarten i sport mode har inget att göra med hur snabbt den kan följa. Man måste nog söka på den drönaren man är intresserad av, min ska enligt uppgift klara att följa i 55 km/t men då måste den kunna tydligt se objektet, t ex vit bil på mörk väg, inte en kamouflageklädd person i skogen.

Om man kört med följning och den tappat mej, kan jag då trycka "kom hit" (så den flyger ner till mej nedanför backen) för att slippa ta mej tillbaka till start för att hämta den (givet att det finns batteri för det).
Jag känner inte till någon drönare som kan hålla reda på vart du (eller fjärkontrollen) är. Den kan inte pejla signalen så fjärkontrollen skulle behöva sända sin GPS position till drönaren. Funktionen kanske finns, jag är inte så påläst, men det är inget jag känner till.

Hur är det om man cyklar på en stig och det kommer grenar i flyghöjd som jag cyklar under - klarar drönaren att väja för dessa och ändå följa vidare?
Flera DJI drönare kan det, och den där filmen som Le Troglodyte/David länkade till visar att Skydio gör det väldigt bra också. Man kan söka på Obstacle Detection. Här finns lite info: https://www.dronezon.com/learn-abou...ection-collision-avoidance-sensors-explained/

Kan man ställa höjd för följning eller det väljer drönaren själv?
Vad gäller DJI så tror jag att de försöker hålla höjden den är i när du aktiverar följning. Då försöker den hålla exakt samma höjd över havet, oavsett om objektet ändrar höjd.

min drönare då....
är kameran fast, eller kan man rikta den mer neråt för att få bilden mer uppifrån.
DJI Mini har en rörlig kamera. Sök på "dju mini gimbal" så kan du läsa på hur det fungerar, finns mängder av youtube klipp. Här är ett klipp som visar lite hur den fungerar, i alla fall upp och ner:
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.