Drönare?

Vilken enkel billig drönare är lämplig
helst m fjärrkontroll
behöver ej tvunget vara 4k
lättflugen

ska filma lite vandring
fiske
träning av hästar

hyfsat väder och ska ut på hemsida FB.
 
Jag har haft en Mavic 2 zoom och har nu en Mavic Air 2. Jag föredrar Air 2 för den är mindre och smidigare, har bättre kontroll och något längre batteritid. Båda är väldigt lättflugna. Den nya Mini 2 verkar intressant också, men är kanske lite känsligare i vind men å andra sidan är den några tusenlappar billigare än Air 2.
 
Kollade just på mini,, ca 5k i paket.

det ärju det med lättfluget som är ett måste.
Vinden får jag ju anpassa mig efter.

svåraste filmningen är ju att följa en travhäst i snabbjobb och då ska man ju kunna filma lite framifrån/bakifrån så det blir en snygg film.
 
Du kanske kan svara på om mini eller mini 2 är mest prisvärt? 2,7k eller 4k?
combopaketet är väl värt en 1000kr extra iomed extra batterierna
 
Har inga förslag på drönare men, ...
Som syns i min avatar är jag modellflygare, radiostyrda sådana. Vill bara informera om vad som gäller för drönare efter den 4 Januari 2021 (modellflygplan räknas som drönare av Transportstyrelsen)
Väger den mer än 250 gram måste man ha drönarkort. Läs mer här:
Regler för drönare
Jag vill inte vara någon mästrare, bara informera om de regler som kommer att gälla, sedan är det upp till var och en att följa dom eller inte.
Ett tips bara, det är inte alldeles säkert att hemförsäkringen gäller om du skulle orsaka skada på egendom eller person. Letar du upp närmaste modellflygklubb som är ansluten till SMFF, Sveriges Modellflygförbund och skaffar drönarkortet så är du ansvarsförsäkrad var du än flyger så länge du inte bryter mot bestämmelserna (t.ex flyger på icke tillåtet område) och håller dej under 120 meters höjd.

/Jan Olov
 
Jag ställde en liknande fråga på fotosidan men blev lite förvånad över att det inte fanns fler jämförande tester av drönare, i alla fall inget som direkt framkom där:

Där lyftes även frågan om förarbevis.

Du nämner träna hästar, hur reagerar djuren på en drönare?
Jag kan tänka mig att de blir rädda men det vet säkert du som hästmänniska bättre.

/Patrik
 
Du kanske kan svara på om mini eller mini 2 är mest prisvärt? 2,7k eller 4k?
combopaketet är väl värt en 1000kr extra iomed extra batterierna

Kan inte svara riktigt på det, det beror lite på vad du tänkt använda filmerna till. Vill man ta stillbilder, så har tvåan fördelen med raw-format men annars är det nog inga revolutionerande skillnader. Erbjudandet du länkat till ser väldigt prisvärt ut och en ytterligare fördel med mini är ju som sagt att den kommer under 250g.

När det gäller djur så har btw Sirges sameby börjat använda drönare för att driva renar i vissa fall. Billigare än med helikopter! :)
 
Vad gäller filmning av hästar i rörelse så finns så kallade "active track" funktioner på några modeller av DJI drönare, om de finns på Mini vet jag inte. Jag kan tänka mig att dessa funktioner kan underlätta filmning av hästar i rörelse avsevärt. Det finns massor om detta på youtube men här är en video där några "active track" funktioner visas:

DJI's drönare med dessa funktioner kanske inte faller under kategorin "billig" men det kan vara något att tänka på om du vill underlätta filmningen. Det finns liknande funktioner på andra drönare, kallas ilband "follow me", du borde kunna söka dig fram om en drönare har funktioner som dessa.
 
Bra förslag av Mike C ovan. Tyvärr har inte mavic mini active track. Jag äger en själv och köpte den mest för att den är så smidig att ha med sig. Det bästa med den är att man inte missar några drönarsekvenser pga att man inte packat drönaren för att den lätt får plats. Annars är minin väl enkel och skulle jag köpa en idag hade jag lagt en slant till och fått fler funktioner.
 
Hur billigt kan man komma undan om man vill ha "Active track"?

Hur jobbar drönaren är det att den följer en sändare typ en mobiltelefon eller är det med bildigenkänning?

Thure
 
Köpte mini,, för follow me så kostar den 3ggr så mycket
MEN
Han som sålde trodde det gick programera in men kanske säljsnack.

Testade inomhus men hoppas utomhus med gps är lättare,, den bara gled iväg nu så jag fick "parera" för drönarens eget liv.

men satan så kul.....
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.