Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado

Kan felet orsakas av störning från satelliterna? jag har inte en colorado utan en Vista Cx, i helgen satt jag i älgtornet och kände mig en aning sysslolös. Jag har lagt in tornen som waypoints i min gps. Jag kollade in gps;en och såg att positionspilen jazzade omkring på skärmen. Den markerade nog positionen 200 meter vid sidan om waypointen som mest. Det är enda gången jag har sett detta. Jag slog av den och slog på den igen när vi avslutade jakten, då var allt normalt igen.
 
consono, i så fall skulle problemet finnas oberoende av tillverkare och modell. Dessa fel verkar uteslutande handla om Garmin och deras nya chipset (ej SIRF3).
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Ett exempel på "Drivande position" ?

Hej!

Igår var jag ute med min båt i Stockholms ytterskärgård, och vid hemresan i Jungfruskärsområdet så noterade jag plötsligt att min 60 CS plötsligt fick "spelet" och började ge helt felaktiga riktningar och positioner i förhållande till verkligheten, på ett sätt som jag aldrig har noterat tidigare. Den hade bra kontakt med många satelliter och upplyste själv om att noggrannheten var +- 2m. De felaktiga positionerna upphörde inte förrän jag startade om den, efter det så fungerade den helt utan anmärkning. Den hade extern strömförsörjning hela tiden. Farten jag höll var ungefär 10 knop.

Det röda spåret visar hur GPS:en tyckte att jag åkte, medans det blåa spåret visar "verkligheten".
fd1b52c6f2c2523b401cc61c675d0c76.jpg


Mvh!
 
Jag

blir mer och mer osäker på vad detta är för problem. Kanske är det flera olika fel som uppträder. Hur som helst är Ehrsas modell rätt gammal nu (kom för 4 år sedan) och har inte Sirf III.

Finns liknande problem på andra märken än Garmin?

Vilken mjukvaruversion har du Ehrsa? Hur låg GPSen vid registreringen? Tror du på någon störningskälla / reflektion av antennsignalen?

Thure
 
I min andra bröstficka låg en GSM-telefon kan den störa?

Bilden är en Mapsourcemedierad kartplot av FriPro Svealand. SW version 2.60

Thure

Var en vecka senare ute på en annan orienteringsbana i samma område nu utan mobiltelefon.

Faktiskt så registrerade GPSen i vänster bröstficka ett felaktigt spår på positioner på nästan samma plats i norra delen av spåret från mitt förra inlägg http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=385640&postcount=23 men huvudsakligen var resten av mitt spår den 27/9 OK.

Kanske är det kraftledningen som stör?

Thure
 
blir mer och mer osäker på vad detta är för problem. Kanske är det flera olika fel som uppträder. Hur som helst är Ehrsas modell rätt gammal nu (kom för 4 år sedan) och har inte Sirf III.

Finns liknande problem på andra märken än Garmin?

Vilken mjukvaruversion har du Ehrsa? Hur låg GPSen vid registreringen? Tror du på någon störningskälla / reflektion av antennsignalen?

Thure

Hej!

Även om min modell är några år gammal så har jag aldrig tidigare fått ett spår som "sick-sackar" sig fram på det här sättet. Jag har en gång tidigare "fått in" ett långt men rakt spår straxt söder om Island för några år sedan och som jag berättade om i en tidigare tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50154 , det är nog enda gången som jag tidigare sett ett onormalt spår.

Jag har senaste mjukvaran inmatad, som jag inte minns "namnet" på. Och det finns heller ingen speciell störningskälla i närheten som har orsakat problem tidigare. GPS:en sitter monterad till höger om ratten i en helt öppen båt, och där har den fungerat klanderfritt sedan inköp.
3f40838b63044cbed4fadb5cf01f24f2.jpg


När jag upptäckte att den fått "spelet" så lät jag den hållas för att se om den fick tag i "rätt kurs" igen (noterade dock att "noggrannheten" enligt GPS:en var +- 2m.), men den lyckades inte under de minutrar som jag lät den hållas. Då stannade jag båten och startade om den, och efter det så fick den tag i rätt position och fungerade jättebra efter det! I den här bilden ser man också det röda felaktiga spåret, och det blåa riktiga spåret som jag själv ritat in. Hacket i det röda spåret uppe till höger i bild visar var jag startade om GPS:en.
4f25fa2e8ade6b7aa3b3b5bfa44b90c3.jpg


Mvh!
 
Hej!

Jag har senaste mjukvaran inmatad, som jag inte minns "namnet" på. Och det finns heller ingen speciell störningskälla i närheten som har orsakat problem tidigare. GPS:en sitter monterad till höger om ratten i en helt öppen båt, och där har den fungerat klanderfritt sedan inköp.


Mvh!

Har du en 2-takts utombordare? Fast då borde du ha haft störningar tidigare om du även då använt strömförsörjning från båtmotorn. Nu var det länge sedan jag läste elteknik men jag har för mig att taskiga kondensatorer vid brytarspetsarna medför att tändsystemet slänger ut mycket skit i omgivningen.

Har du WAAS/EGNOS på ?

Per
 
Har du en 2-takts utombordare? Fast då borde du ha haft störningar tidigare om du även då använt strömförsörjning från båtmotorn. Nu var det länge sedan jag läste elteknik men jag har för mig att taskiga kondensatorer vid brytarspetsarna medför att tändsystemet slänger ut mycket skit i omgivningen.

Har du WAAS/EGNOS på ?

Per

Hej!

Det är en tvåtaktare av 2006 års modell. Och det har aldrig tidigare, inte ens med min tidigare motor funnits några störningar som jag har lagt märke till. Och GPS:en fungerade lika bra som tidigare, efter en omstart...

Ja, WAAS/EGNOS är på!

Mvh!
 
Hej
Att det skulle vara motorn som stör är ytterst långsökt. Jag har använt gpsen på snöskoter direkt kopplad till strömförsörjningen, alltså inget batteri mellan och det fungerade bra. Brytare och kondensator försvann väl för minst 30 år sedan på dessa 2-taktsmotorer.
Har även kört flera mil direkt under kraftledningar utan minsta avvikelse av färdspår.
Ska dock säga att jag har en gammal Etrex venture utan karta men färdspåret har aldrig felat.
Andreas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips