Kan felet orsakas av störning från satelliterna? jag har inte en colorado utan en Vista Cx, i helgen satt jag i älgtornet och kände mig en aning sysslolös. Jag har lagt in tornen som waypoints i min gps. Jag kollade in gps;en och såg att positionspilen jazzade omkring på skärmen. Den markerade nog positionen 200 meter vid sidan om waypointen som mest. Det är enda gången jag har sett detta. Jag slog av den och slog på den igen när vi avslutade jakten, då var allt normalt igen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado
- Trådstartare thureb
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Ett exempel på "Drivande position" ?
Hej!
Igår var jag ute med min båt i Stockholms ytterskärgård, och vid hemresan i Jungfruskärsområdet så noterade jag plötsligt att min 60 CS plötsligt fick "spelet" och började ge helt felaktiga riktningar och positioner i förhållande till verkligheten, på ett sätt som jag aldrig har noterat tidigare. Den hade bra kontakt med många satelliter och upplyste själv om att noggrannheten var +- 2m. De felaktiga positionerna upphörde inte förrän jag startade om den, efter det så fungerade den helt utan anmärkning. Den hade extern strömförsörjning hela tiden. Farten jag höll var ungefär 10 knop.
Det röda spåret visar hur GPS:en tyckte att jag åkte, medans det blåa spåret visar "verkligheten".
Mvh!
Hej!
Igår var jag ute med min båt i Stockholms ytterskärgård, och vid hemresan i Jungfruskärsområdet så noterade jag plötsligt att min 60 CS plötsligt fick "spelet" och började ge helt felaktiga riktningar och positioner i förhållande till verkligheten, på ett sätt som jag aldrig har noterat tidigare. Den hade bra kontakt med många satelliter och upplyste själv om att noggrannheten var +- 2m. De felaktiga positionerna upphörde inte förrän jag startade om den, efter det så fungerade den helt utan anmärkning. Den hade extern strömförsörjning hela tiden. Farten jag höll var ungefär 10 knop.
Det röda spåret visar hur GPS:en tyckte att jag åkte, medans det blåa spåret visar "verkligheten".

Mvh!
Hej!
Det röda spåret visar hur GPS:en tyckte att jag åkte, medans det blåa spåret visar "verkligheten".
![]()
Mvh!
Det man kan konstantera är att det var bra för dig och din båt att det inte var tvärtom
Jag
blir mer och mer osäker på vad detta är för problem. Kanske är det flera olika fel som uppträder. Hur som helst är Ehrsas modell rätt gammal nu (kom för 4 år sedan) och har inte Sirf III.
Finns liknande problem på andra märken än Garmin?
Vilken mjukvaruversion har du Ehrsa? Hur låg GPSen vid registreringen? Tror du på någon störningskälla / reflektion av antennsignalen?
Thure
blir mer och mer osäker på vad detta är för problem. Kanske är det flera olika fel som uppträder. Hur som helst är Ehrsas modell rätt gammal nu (kom för 4 år sedan) och har inte Sirf III.
Finns liknande problem på andra märken än Garmin?
Vilken mjukvaruversion har du Ehrsa? Hur låg GPSen vid registreringen? Tror du på någon störningskälla / reflektion av antennsignalen?
Thure
I min andra bröstficka låg en GSM-telefon kan den störa?
Bilden är en Mapsourcemedierad kartplot av FriPro Svealand. SW version 2.60
Thure
Var en vecka senare ute på en annan orienteringsbana i samma område nu utan mobiltelefon.
Faktiskt så registrerade GPSen i vänster bröstficka ett felaktigt spår på positioner på nästan samma plats i norra delen av spåret från mitt förra inlägg http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=385640&postcount=23 men huvudsakligen var resten av mitt spår den 27/9 OK.
Kanske är det kraftledningen som stör?
Thure
blir mer och mer osäker på vad detta är för problem. Kanske är det flera olika fel som uppträder. Hur som helst är Ehrsas modell rätt gammal nu (kom för 4 år sedan) och har inte Sirf III.
Finns liknande problem på andra märken än Garmin?
Vilken mjukvaruversion har du Ehrsa? Hur låg GPSen vid registreringen? Tror du på någon störningskälla / reflektion av antennsignalen?
Thure
Hej!
Även om min modell är några år gammal så har jag aldrig tidigare fått ett spår som "sick-sackar" sig fram på det här sättet. Jag har en gång tidigare "fått in" ett långt men rakt spår straxt söder om Island för några år sedan och som jag berättade om i en tidigare tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50154 , det är nog enda gången som jag tidigare sett ett onormalt spår.
Jag har senaste mjukvaran inmatad, som jag inte minns "namnet" på. Och det finns heller ingen speciell störningskälla i närheten som har orsakat problem tidigare. GPS:en sitter monterad till höger om ratten i en helt öppen båt, och där har den fungerat klanderfritt sedan inköp.

När jag upptäckte att den fått "spelet" så lät jag den hållas för att se om den fick tag i "rätt kurs" igen (noterade dock att "noggrannheten" enligt GPS:en var +- 2m.), men den lyckades inte under de minutrar som jag lät den hållas. Då stannade jag båten och startade om den, och efter det så fick den tag i rätt position och fungerade jättebra efter det! I den här bilden ser man också det röda felaktiga spåret, och det blåa riktiga spåret som jag själv ritat in. Hacket i det röda spåret uppe till höger i bild visar var jag startade om GPS:en.

Mvh!
Den har inte fâtt för sig att "lâsa pâ väg"?
Hej!
Näe, inte vad jag vet? Men om det nu skulle vara så, så återgick den i så fall till att INTE "låsa på väg" efter omstarten. För efter det så var den "normal" igen.
Mvh!
Hej!
Jag har senaste mjukvaran inmatad, som jag inte minns "namnet" på. Och det finns heller ingen speciell störningskälla i närheten som har orsakat problem tidigare. GPS:en sitter monterad till höger om ratten i en helt öppen båt, och där har den fungerat klanderfritt sedan inköp.
Mvh!
Har du en 2-takts utombordare? Fast då borde du ha haft störningar tidigare om du även då använt strömförsörjning från båtmotorn. Nu var det länge sedan jag läste elteknik men jag har för mig att taskiga kondensatorer vid brytarspetsarna medför att tändsystemet slänger ut mycket skit i omgivningen.
Har du WAAS/EGNOS på ?
Per
Har du en 2-takts utombordare? Fast då borde du ha haft störningar tidigare om du även då använt strömförsörjning från båtmotorn. Nu var det länge sedan jag läste elteknik men jag har för mig att taskiga kondensatorer vid brytarspetsarna medför att tändsystemet slänger ut mycket skit i omgivningen.
Har du WAAS/EGNOS på ?
Per
Hej!
Det är en tvåtaktare av 2006 års modell. Och det har aldrig tidigare, inte ens med min tidigare motor funnits några störningar som jag har lagt märke till. Och GPS:en fungerade lika bra som tidigare, efter en omstart...
Ja, WAAS/EGNOS är på!
Mvh!
Hej
Att det skulle vara motorn som stör är ytterst långsökt. Jag har använt gpsen på snöskoter direkt kopplad till strömförsörjningen, alltså inget batteri mellan och det fungerade bra. Brytare och kondensator försvann väl för minst 30 år sedan på dessa 2-taktsmotorer.
Har även kört flera mil direkt under kraftledningar utan minsta avvikelse av färdspår.
Ska dock säga att jag har en gammal Etrex venture utan karta men färdspåret har aldrig felat.
Andreas
Att det skulle vara motorn som stör är ytterst långsökt. Jag har använt gpsen på snöskoter direkt kopplad till strömförsörjningen, alltså inget batteri mellan och det fungerade bra. Brytare och kondensator försvann väl för minst 30 år sedan på dessa 2-taktsmotorer.
Har även kört flera mil direkt under kraftledningar utan minsta avvikelse av färdspår.
Ska dock säga att jag har en gammal Etrex venture utan karta men färdspåret har aldrig felat.
Andreas
Liknande trådar
- Svar
- 12
- Visningar
- 2 M
- Svar
- 12
- Visningar
- 685 K
- Svar
- 25
- Visningar
- 1 M
- Svar
- 7
- Visningar
- 366 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg