Drev racer 130 mm

Hej.
jag blev nyss ägare av en Centurion super Lemann Racer, eftersom jag fick den gratis brydde jag mig inte om skicket på den.

den har ett 6-delat växelsystem, 2 klingor fram och 6 st klingor i frikransen där bak.
130 mm och 52 och 42 taggar på klingorna fram.

nu har jag ett problem när jag ska renovera den, jag var inne på sportson och frågade om de hade nya kedjedrev till vevpartiet då de som sitter på racern är spetsiga och kedjan inte går ner i tänderna. svaret jag fick var lite oväntat, de hade inget inne och enligt killen som står i deras verkstad är jag tvungen att ha klingor som är avsedda för ett 6-delat växelsystem.

min fråga till er lyder och jag hoppas ni kan hjälpa mig. Måste jag ha klingor som är avsedda för 6-delat system eller räcker funkar vilket som så länge BCDn är rätt och antalet taggar stämmer?

Tack på förhand!
 
Jag är inte precis någon expert på framdrev, men just 130 mm är ju en av de vanligaste typerna.

Drev specifikt för 6-delat lär nog bli svårt att hitta. Men förmodligen kommer drev avsedda för både 7- och 8-delade kransar att fungera. Däremot fungerar det inte tvärtom: kedjorna för 7- delade kransar är smalare och kan vara svåra att få att fungera på ett drev avsett för 6-delat. Det blir kanske istället lite "glapp" om du använder en 6-delad kedja på ett 7-delat drev, men det rör sig ju bara om en halv millimeter eller så.

Kolla med svenska www.cyclecomponents.com, de har ett stort utbud och brukar svara snabbt på frågor.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag läste på lite på Sheldon Browns utmärkta sida: http://sheldonbrown.com/harris/parts.html

Tydligen ska det fungera bra med drev avsedda för 9-delade kransar även på äldre vevpartier. Också med kedja avsett för 9-delat om jag förstår det rätt.

Läs under "Chainrings" och "Cranks".

Tyska Roseversand har förresten också väldigt stort utbud cykeldelar, till bra priser. Hemsidan kommer upp på svenska när man surfar från Sverige. www.rosebikes.se
 
Jag läste på lite på Sheldon Browns utmärkta sida: http://sheldonbrown.com/harris/parts.html

Tydligen ska det fungera bra med drev avsedda för 9-delade kransar även på äldre vevpartier. Också med kedja avsett för 9-delat om jag förstår det rätt.

Läs under "Chainrings" och "Cranks".

Tyska Roseversand har förresten också väldigt stort utbud cykeldelar, till bra priser. Hemsidan kommer upp på svenska när man surfar från Sverige. www.rosebikes.se

Har någon verifierat att så är fallet? Efter att jag monterade ett 2/9 system på min cykel som tidigare haft 2/8 system missar kedjan ofta vid nedväxling. Det verkar vara för stort avstånd mellan kransarna. Är därför tveksam om 9 system delar går ihop med ett 6 system.
 
Framväxeln

kan funka med framdrev för 9 delat. Däremot inte bakväxeln med fasta lägen från STI-reglage.

Thure
 
Förtydligar, jag bytte klingor, drev, kedja och växelreglage. Bytte inte vevpartiet och växelförare.
 
Förtydligar, jag bytte klingor, drev, kedja och växelreglage. Bytte inte vevpartiet och växelförare.

Eftersom du har bytt alla väsentliga delar så måste det vara något annat som är fel: för lång eller för kort kedja? Stela länkar i kedjan? (Kan hända även på en helt ny kedja, måste mjukas upp då). Troligast kanske att bakväxeln är kärv. Har du rengjort och smort alla leder i bakväxeln? Och kollat att den sitter monterad i rätt vinkel? Och att växelwiren löper smidigt?

I värsta fall kan bakramen vara sned, men då skulle ju 8-växlat också ha bråkat. Eller helt enkelt att bakhjulet sitter lite snett monterat?
 
@ Arneri Är

det framväxeln eller bakväxeln du växlar ned med?

Framväxeln skall sitta på rätt höjd och vajern skall spännas rätt samt att ändlägena skall stämma. Har kedjan tendens att hoppa av framklingorna?

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips