Drev racer 130 mm

Hej.
jag blev nyss ägare av en Centurion super Lemann Racer, eftersom jag fick den gratis brydde jag mig inte om skicket på den.

den har ett 6-delat växelsystem, 2 klingor fram och 6 st klingor i frikransen där bak.
130 mm och 52 och 42 taggar på klingorna fram.

nu har jag ett problem när jag ska renovera den, jag var inne på sportson och frågade om de hade nya kedjedrev till vevpartiet då de som sitter på racern är spetsiga och kedjan inte går ner i tänderna. svaret jag fick var lite oväntat, de hade inget inne och enligt killen som står i deras verkstad är jag tvungen att ha klingor som är avsedda för ett 6-delat växelsystem.

min fråga till er lyder och jag hoppas ni kan hjälpa mig. Måste jag ha klingor som är avsedda för 6-delat system eller räcker funkar vilket som så länge BCDn är rätt och antalet taggar stämmer?

Tack på förhand!
 
Jag är inte precis någon expert på framdrev, men just 130 mm är ju en av de vanligaste typerna.

Drev specifikt för 6-delat lär nog bli svårt att hitta. Men förmodligen kommer drev avsedda för både 7- och 8-delade kransar att fungera. Däremot fungerar det inte tvärtom: kedjorna för 7- delade kransar är smalare och kan vara svåra att få att fungera på ett drev avsett för 6-delat. Det blir kanske istället lite "glapp" om du använder en 6-delad kedja på ett 7-delat drev, men det rör sig ju bara om en halv millimeter eller så.

Kolla med svenska www.cyclecomponents.com, de har ett stort utbud och brukar svara snabbt på frågor.
 
Jag läste på lite på Sheldon Browns utmärkta sida: http://sheldonbrown.com/harris/parts.html

Tydligen ska det fungera bra med drev avsedda för 9-delade kransar även på äldre vevpartier. Också med kedja avsett för 9-delat om jag förstår det rätt.

Läs under "Chainrings" och "Cranks".

Tyska Roseversand har förresten också väldigt stort utbud cykeldelar, till bra priser. Hemsidan kommer upp på svenska när man surfar från Sverige. www.rosebikes.se
 

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Jag läste på lite på Sheldon Browns utmärkta sida: http://sheldonbrown.com/harris/parts.html

Tydligen ska det fungera bra med drev avsedda för 9-delade kransar även på äldre vevpartier. Också med kedja avsett för 9-delat om jag förstår det rätt.

Läs under "Chainrings" och "Cranks".

Tyska Roseversand har förresten också väldigt stort utbud cykeldelar, till bra priser. Hemsidan kommer upp på svenska när man surfar från Sverige. www.rosebikes.se

Har någon verifierat att så är fallet? Efter att jag monterade ett 2/9 system på min cykel som tidigare haft 2/8 system missar kedjan ofta vid nedväxling. Det verkar vara för stort avstånd mellan kransarna. Är därför tveksam om 9 system delar går ihop med ett 6 system.
 
Framväxeln

kan funka med framdrev för 9 delat. Däremot inte bakväxeln med fasta lägen från STI-reglage.

Thure
 
Förtydligar, jag bytte klingor, drev, kedja och växelreglage. Bytte inte vevpartiet och växelförare.
 
Förtydligar, jag bytte klingor, drev, kedja och växelreglage. Bytte inte vevpartiet och växelförare.

Eftersom du har bytt alla väsentliga delar så måste det vara något annat som är fel: för lång eller för kort kedja? Stela länkar i kedjan? (Kan hända även på en helt ny kedja, måste mjukas upp då). Troligast kanske att bakväxeln är kärv. Har du rengjort och smort alla leder i bakväxeln? Och kollat att den sitter monterad i rätt vinkel? Och att växelwiren löper smidigt?

I värsta fall kan bakramen vara sned, men då skulle ju 8-växlat också ha bråkat. Eller helt enkelt att bakhjulet sitter lite snett monterat?
 
@ Arneri Är

det framväxeln eller bakväxeln du växlar ned med?

Framväxeln skall sitta på rätt höjd och vajern skall spännas rätt samt att ändlägena skall stämma. Har kedjan tendens att hoppa av framklingorna?

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips