Dragkedja till sovsäck

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Men då blir de inte öppningsbara nedtill, och man kan inte sätta ihop till en dubbelsovsäck.

OK, om den från Shelby måste kortas, så blir den ju ändå inte öppningsbar i båda ändarna. Är en sovsäck så lång som 2 meter? Jag har den inte här nu så jag kan mäta.

Men om man är händig så kan man alltså fixa det själv? Hur gör man då?

OK, om den från Shelby måste kortas, så blir den ju ändå inte öppningsbar i båda ändarna. Är en sovsäck så lång som 2 meter? Jag har den inte här nu så jag kan mäta.

Men om man är händig så kan man alltså fixa det själv? Hur gör man då?

Öppningsbar i båda ändarna?
Alla dragkedjor är öppningsbara i ena änden medan den andra sitter ihop,det är ju som själva funktionen av en dragkedja..

Men en öppningsbar är ju en sån som går att ta isär även i andra änden, precis som på en jacka.
Det är den änden du ska ha kvar när du kapar, den som är längst ner på en jacka.
Den andra änden är ju bara för att stoppa dig från att dra loss löparen och det går att fixa på andra sätt.

Så om du ska ha dragkedjor på 2 sovsäckar som går att sätta ihop till en så behöver du sovsäckar med dragkedja på höger respektive vänster sida (annars hamnar ena säcken upp och ned...) och 2 st likadana dragkedjor, då kommer löparen vara "fast" på översidan på den ena och på undersidan av den andra.

Om däremot dragkedjorna har löparna "fast" på olika sidor (när dom ligger bredvid varandra) så måste man vända den ena sovsäcken ut och in för att få ihop det..
Jag var tvungen att leta reda på ett par jackor med likadan dragkedja för att få ihop det i huvet. :)
Hoppas förklaringen duger, kolla på ett par jackor du har liggande annars så förstår du nog. :)

Det är oxså bra om den icke nyttjade kedjan ligger utanför säckarna hopkopplade. Vill du inte montera ändbeslagen själv kan du givetvis beställa kedjorna med mm noggranhet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips