Dragkedja till sovsäck

Men då blir de inte öppningsbara nedtill, och man kan inte sätta ihop till en dubbelsovsäck.

OK, om den från Shelby måste kortas, så blir den ju ändå inte öppningsbar i båda ändarna. Är en sovsäck så lång som 2 meter? Jag har den inte här nu så jag kan mäta.

Men om man är händig så kan man alltså fixa det själv? Hur gör man då?

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
OK, om den från Shelby måste kortas, så blir den ju ändå inte öppningsbar i båda ändarna. Är en sovsäck så lång som 2 meter? Jag har den inte här nu så jag kan mäta.

Men om man är händig så kan man alltså fixa det själv? Hur gör man då?

Öppningsbar i båda ändarna?
Alla dragkedjor är öppningsbara i ena änden medan den andra sitter ihop,det är ju som själva funktionen av en dragkedja..

Men en öppningsbar är ju en sån som går att ta isär även i andra änden, precis som på en jacka.
Det är den änden du ska ha kvar när du kapar, den som är längst ner på en jacka.
Den andra änden är ju bara för att stoppa dig från att dra loss löparen och det går att fixa på andra sätt.

Så om du ska ha dragkedjor på 2 sovsäckar som går att sätta ihop till en så behöver du sovsäckar med dragkedja på höger respektive vänster sida (annars hamnar ena säcken upp och ned...) och 2 st likadana dragkedjor, då kommer löparen vara "fast" på översidan på den ena och på undersidan av den andra.

Om däremot dragkedjorna har löparna "fast" på olika sidor (när dom ligger bredvid varandra) så måste man vända den ena sovsäcken ut och in för att få ihop det..
Jag var tvungen att leta reda på ett par jackor med likadan dragkedja för att få ihop det i huvet. :)
Hoppas förklaringen duger, kolla på ett par jackor du har liggande annars så förstår du nog. :)

Det är oxså bra om den icke nyttjade kedjan ligger utanför säckarna hopkopplade. Vill du inte montera ändbeslagen själv kan du givetvis beställa kedjorna med mm noggranhet.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.