Dödsviruset vid gränsen

Pâ ett tyskt nyhetsprogram igâr pâstod en professor frân nâgonstans (Wilhelmshaven?) att den första sjuka fâgeln kom frân Sverige.

Jag vet inte hur han listat ut detta, kanske den hade boardingkortet pâ sig fortfarande.
Hâller vi pâ och smygockuperar Tyskland igen, efter 350 âr? Sist klev vi ju iland i Stralsund.
 
tigertamjaren; sa:
Rolle, jag konstaterar bara att allt fler länder höjer sin levnadsstandard och tar sig ur det malthusianska träsket, och detta gäller även Kina och Indien. Framtiden är således mycket ljusare i detta avseende än många säkert tror.

Ja, säger du kanske, befolkningstrycket kan väl möjligen hejdas då, men resursuttaget i form av energi och materialförbruknng per capita och totalt sett i världen kommer istället att explodera när dessa länder höjer sin levnadsstandard. Jäpp, så är det. Explodera är ett bra ord där.

OT som sagt var.
Jag undrar vad som är der egentliga träsket? Kanske står vi mitt i träsket och väntar på att andra skall utvecklas och ta sig dit.

Det märklig är att alla som varnat för detta explosiva uttag av resurser som vi förvandlar till sopor alltid har kallats för dommedagsprofeter eller benämnts med andra tillmälen. Låt gå för det, men man kan inte ta ut mer än vad man ger tillbaka. Sådan har naturen alltid varit.

Men vi har alltid inbillat oss att vi har rätten att ta ut mer bara för att vi kan! Nu blir det genarationerna efter oss som betalar priset.

Den som lever får se :)
-"Jag tror jag har en kråka i näsan?"
 
Mezzner; sa:
Frågan är ju vidare om man har anledning att tro att just detta virus ska mutera till virus som bli ett jätteproblem. Det finns väl massor med virus som vi redan drabbats av som borde kunna mutera till farligare former??

Man har återskapat "Spanska sjukan" och det visade sig att den var nära besläktad med H5N1. Och den dödade 50 mille i en tid när det fanns drygt en miljard hårlösa apor på planeten. Vidare är det bevisat iom Rũgen-incidenten att viruset kan ta sig hit på egen hand, även utan 777:eek:r. Det enda som saknas är faktiskt mutationen, eller att någon smittas av en vanlig flunsa och H5N1 samtidigt.
 
@ Rolle: Nja, vi ger ju alltid tillbaka exakt lika mycket som vi plockar ut, fastän i en annan form. (Ibland i form av kråkor...)

Frågan är istället hur mycket waste vi producerar, sopor som vi inte har användning för. Det viktiga inför en kommande resursanvändningsexplosion i världen är att se till att sluta resursflödena så att så mycket material som möjligt cirkulerar istället för att dumpas till avfall. Men va fanken, idag ligger ju arkeologerna på knä och gräver i gårdagens skit så vem vet, kanske gläder det alltid nån.

Hursomhelst är jag hoppfull också inför detta. Faktiskt. ;)
 
Kommer också ihåg 60-70talet då var det inte en fråga om världen skulle förstöras av ett kärnvapenkrig utan mer hur många gånger jorden skulle förstöras.

Annars tycker jag Milleniumsjukan var en härlig masshysteri. Kommer ni ihåg den? När klockan slog tolv skulle alla maskiner med ett "chip" i sig vända sig mot sina herrar (damer). Kärnkraftverk skulle explodera, diskmaskiner krångla. Man kunde köpa radioapparater som var "milleniumsäkra"

Fiffiga konsulter tjänade miljardbelopp på att göra saker "milleniumsäkra"

På nyårsafton satt horder av tekniker och psykologer i beredskap.

Det värsta som hände var att man fick byta en glödlampa i ett kärnkraftverk i Japan

Hans Friedel
 
Folk har ju redan dött av det här viruset på flera platser i världen så det är bara en tidsfråga innan det muterar.

Frågan är om det fortfarande kommer spridas med fåglar efter det har muterat!! Då har vi ett problem, för då kommer det spridas som maskrosfrön i vinden när fåglarna börjar flytta inför våren.

OBS! Detta är ett virus, inte bakterier, så det går inte att behandla med antibiotika eller liknande!
Man kan bara behandla symptomen, alltså "sköta om" patienten så man får i sig mat och vätska och hoppas man blir frisk.

Köp gasmask!
375kr på http://www.militart.se klicka på "övrigt".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.