Dödsviruset vid gränsen

Almgren; sa:
Jag antar att då influsenasn är ganska känd så kan man nästan ta fram ett vaccin innan utbrottet kommer. Men frågan är ju exakt hur mutationerna ser ut som gör att den smittar människor, och jag antar att det är naturen av dessa mutationer som man måste invänta innan man kan ta fram den slutliga versionen av vaccin.

Dvs. NÄR utbrottet sker i Vietnamn, kan vi ta fram vaccinet, och då är vi i framkant här i Europa.

Det hjälper ju dock inte de rean smittade vietnameserna:-(

Christian

PS. Vietnam är här bara ett av flera olika exempel man kan ta. Jag är tyvärr inte synsk.
Problemet nu till skillnad mot 1918 är att vi reser mycket mer. Det tar inte så många timmar att sprida ett virus från Vietnamn till jordens alla länder...

Den mycket kände läkaren och fotografen Lennart Nilsson håller på och gör en film "The Heathtow towel" som visar detta...
 
Jag förstår din oro Christian. Det finns så många hot och hemskheter som kan drabba oss och som vi därför bör ta på största allvar: Befolkningsexplosioner, ozonhål, farsoter, genmanipulerade grödor, meteoriter, jätteapor, ondsinta utomjordingar, ja det finns egentligen ingen gräns för vad man kan tänka sig.

När det gäller befolkningsexplosionen med tillhörande snabb förstörelse av vår lilla planet kan jag dock lunga dig. Den kommer inte att inträffa. Återstår att koncentrera sig på alla andra hot.

400px-World_population_evolution.png


Further reading:

http://en.wikipedia.org/wiki/Demographic_transition

http://en.wikipedia.org/wiki/World_population
 
Ja 10 miljarder är ju inget att orora sig för. Hur många tänker du odla mat till?

Med tanke på nivån här så drar jag mig ur debatten. Jag orkar inte med tonen och dessa uttryck som används.
 
tigertamjaren; sa:
Jag förstår din oro Christian. Det finns så många hot och hemskheter som kan drabba oss och som vi därför bör ta på största allvar: Befolkningsexplosioner, ozonhål, farsoter, genmanipulerade grödor, meteoriter, jätteapor, ondsinta utomjordingar, ja det finns egentligen ingen gräns för vad man kan tänka sig.

När det gäller befolkningsexplosionen med tillhörande snabb förstörelse av vår lilla planet kan jag dock lunga dig. Den kommer inte att inträffa. Återstår att koncentrera sig på alla andra hot.

Det verkar som att befolkningsökningen är lika snabb idag som den var pâ slutet av 1970-talet... I alla fall om man menar netto-ökningen.

World_population_increase_history.png


http://en.wikipedia.org/wiki/World_population#Rate_of_population_increase

[Ändrat av j_stellan 2006-02-20 kl 17:22]
 
Nu är detta ganska OT, jag ville bara ge en positivare bild än den hopplösa dystopi som just hade utmålats här. ;)

Det finns ju nämligen en myt som har odlats sen Malthus tid och som säger att vi snart kommer förgöra varann här på jorden på grund av överbefolkning och misär. Men verkligheten talar ett annat språk: länder som industrialiseras genomgår en demografisk transition som innebär att befolkningstillväxten stagnerar. Och eftersom allt fler tidigare U-länder hela tiden tar steget över till industrisamhälle kan vi vara ganska säkra på slutresultatet: befolkninsgtillväxten kommer mattas av.

Stage5.jpg

Demografisk transition och dess olika stadier

Demographic_change_in_Sweden_1735-2000.gif

Typexemplet Sverige (födslotal i blått, dödstal i rött)
[Ändrat av tigertamjaren 2006-02-20 kl 18:12]
 
@tigertamjaren (Gunnar Andersson) Att enbart se till födelse/dödstal i Sverige ger nog en för snäv syn av problemet. Tron att alla länder kommer att gå från agrara feodalsamhällen till kapitalistiska industrisamhällen är uttryck av etnocentrism.

Genom globaliseringen lever de flesta i industrisamhället men de flesta ges inte tillfälle till att industrialiseras. Detta är i den stora bilden både bra och dåligt.

Vi har en värld där de rika - multinationella företag i USA, Europa och statskapitalister i Kina - köper upp de fattigas resurser. Det som blir över åt de uppköpta är bara småsmulor.

Jag föreslår att du verkligen läser igenom Planet Under Pressure av BBC.

Men detta är som du säger lite utanför diskussionen om fågelinfluensan. Men fågelinfluensan har givetvis med människornas att göra. Det man oroar sig för är hur vi människor skall undvika att bli smittade och hur vi skall undvika en pandemi.

Ingen ställer den viktigaste frågan, varför uppstår all influensa i asien? Hur kommer det sig att det finns 15 fågelrelaterade influensa virus? Hur har denna H5N1 uppstått?

Eller rättare sagt, dessa frågor ställs men vi får varken läsa frågorna eller svaren därför att media och dess kosumenter inte är intresserade av hur fåglarna mår.
 
Fördel Gunnar....

Vi som nästan var vuxna på 60-talet hade skräckvisionärer så det räckte, ryssskräcken, gula faran + kärnvapenparaplyet, nu när det bara tillåts +20 000 laddningar så var så mycket säkrare. Träffsäkerheten är såpass dålig på de flesta att det krävs en minst miljonstad för att träffa! (Tyvärr finns det inte ens nog med dylika) Sic
På tjugo- och trettiotalet var stora familjer på modet. Efter WWII har modet blivit små(mindre) familjer. Industraliseringen påskyndar detta.
Pandemier har vi dragits med vådligt länge. Det enda säkra när vi föds är att livet är ändligt....
För att fålgelinfluensan skall spridas till människor måste den mutera, mutationerna fortsätter att mutera och de flesta blir harmlösa. Givetvis är det illa att en människa dör i en sjukdom. Dagligen dör de flesta i sjukdommar...
Att för den skull bosätta sig i en jordhåla med ett försvarligt lager konserver och bössor verkar minst sagt knasigt. Mot virus är kanonerna verkningslösa. Njut av vårvintern, livet och vännerna och sluta oroa er. Snart nog blir det vår...

Go tur
 
Rolle, jag konstaterar bara att allt fler länder höjer sin levnadsstandard och tar sig ur det malthusianska träsket, och detta gäller även Kina och Indien. Framtiden är således mycket ljusare i detta avseende än många säkert tror.

Ja, säger du kanske, befolkningstrycket kan väl möjligen hejdas då, men resursuttaget i form av energi och materialförbruknng per capita och totalt sett i världen kommer istället att explodera när dessa länder höjer sin levnadsstandard. Jäpp, så är det. Explodera är ett bra ord där.

OT som sagt var.
 
Alltså jag har ont i halsen, är snuvig och det känns som om jag har feber oxå. Bannat att man skulle åka på flunsan...

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.