Dödsstöten för rennäringen

Jag tycker frågan egentligen är betydligt större än vad det framkommit.

Jag tycker att det egentligen handlar om rätten till att bestämma över sin egen mark.
KOMMENTAR: Se slutkommentar.

Får jag göra vad jag vill på min mark?
SVAR: NEJ
Får andra göra vad de vill på min mark?
SVAR: NEJ
Får andra bedriva verksamhet som genererar pengar genom att använda min mark pga ett löfte som kom till för urminnes tiders sedan?
SVAR: JA, Gæller æven utvinnande av andra naturresurser såsom fisk, svamp och væxter.
Har jag inte rätt till ersättning om min mark blir skadad pga andras ingrepp på min mark?
SVAR: Jo, till viss del.
Ska verkligen privatpersoner stå med mark åt privata renägares djur utan några villkor?
MOTFRÅGA: Ska inte privatpersoner få ægna sig åt rennæring som de gjort i alla tider?

Ifall ren näringen i detta fall går med vint med eller utan hjälp från staten spelar mindre roll.
KOMMENTAR: Det ær emot nuvarande regerings allmænna instællning till næringsliv att ge bidrag till føretag som inte går mer vinst.

Jag tycker inte att någon ska få släppa sina djur på andras mark utan att det är uppgjort vad ersättningen ska bli vid skador. Oavsett om det har pågått sedan urminnes tider.
Likaså om det är en orienteringstävling så ska skadorna ersättas utan diskussion.

Om jag skulle ha mark och kanske vilja plantera skog där, skulle jag då inte få ersättning för de skador som uppstår om grannens kor smiter in på min mark?
SVAR: Som du sagt ja, men det ær ett annat æmne.
Där skulle det inte ens bli någon diskussion, självklart skulle jag få ersättning.

Men om grannen hade varit en renägare då hade det varit hans fulla rätt.....

Om jag vore en av dessa markägare skulle jag göra vad jag ville på min mark, inhängnad, skotertävlingar, offroadbana, häst safari, djurpark osv Allt detta samtidigt som renarnas vinterbete pågår.
Skulle då man bli förbjuden att vistas på sin egen mark?
SVAR: Det finns lagar som reglerar vad du får gøra på egen mark. Terrængkørningslagen ær en av dem. Tillstånd och byggnadslov fodras. Du skulle inte førbjudas att vistas på egen mark.

Om vi nu subventionerar rennäringen kan staten köpa mark där deras renar får gå och beta utan att det drabbar privatpersoners egendomar.
KOMMENTAR: Ær inte renægare privatpersoner?

Samerna är ett kulturarv som vi måste se till att ha kvar i detta land men det får INTE ske på bekostnad av privatpersoners rättigheter.
KOMMENTAR: Renbetesland ær att betrakta som mark dær man har ett dubbelt ægande. Samer och markægare. Att komma fram till en konstruktiv løsning ær dærfør en førutsættning. Med tanke på rådande omstændigheter kanske marken ska anvændas till en annan bruksmetod som ær mindre kænslig før rendrift.
 
lite märkligt att andra kulturer totalt saknar existensberättigande utifrån denna.
Huh, drar du inte lite väl stora växlar på saken nu? De "germanska" markägarnas existensberättigande är inte direkt satt ifråga. Jag tror inte att konfiktdimensionen germaner-samer existerar i verkligheten. Överhuvud taget känns beteckningen "germanska stammar" lätt obsolet.
 
Vad gäller USA och indianer så vet man nu att Européer var först:

http://www.goldenageproject.org.uk/334colonisedeuros.php

...det kanske sålunda finns sanning i de sydamerikanska myterna om ljusa, skäggiga "gudar"..?
[/URL]

Nja, några "Européer" kan man inte tala om när det gäller sådana tidsrymder. För 30000 år sedan ska det fortfarande dröja omkring 29500 år innan själva begreppet öht börjar användas och det är fortfarande över 10000 år innan grottmålningarna i Lascaux och Altamira skapas. Svindlande tidsrymder!

Hur den moderna människan uppkommit och spridit sig över världen från sina Afrikanska rötter är förvisso intressant, men har knappast bäring för denna tråd. För 30000 år sedan har f ö de nuvarande sydliga delarna av Europa ganska nyligen koloniserats av tidig variant av den anatomiskt moderna människan (cro magnon) och h. sapiens neanderthalensis promenerar fortfarande omkring. Några "ljusa skäggiga gudar" lär det inte ha varit frågan om.. :)
 
Tja, jag håller helt med om att frågan är komplex. Framförallt är väl frågan vem som äger marken och på vilka grunder? Samer har förmodligen på nomadiskt vis nyttjat marken, för renbete, jakt och fiske långt innan staten eller nån nybyggare "ägde" den. Det har dessutom skett diverse omflyttningar och andra övergrepp mot samer i Sverige.

Dock ser jag inte varför enskilda markägare ska behöva ta en ekonomisk smäll för ett brott som deras förfäder kanske tjänat på, men där staten egentligen stod för det "riktiga" brottet.

Detta sagt tycker jag dock inte att det är särdeles "synd" om en minoritetsgrupp som har alla rättigheter som majoritetsbefolkningen har, samt några till...
 
Mina förfäder har varit fiskare och kustbor på västkusten sedan "urminnes tider" och jag skulle vilja säga att min kulturella förankring är lika stark som samernas, dessutom är det minst lika många som delar min kultur.

Betyder det att jag ska kunna köpa en styrpulpetbåt med en utombordare och pirka torsk och få 6 kr i bidrag för varje krona jag säljer torsk för? ;)

Eller får jag ta ett jobb som inte har ett dugg med mitt kulturarv att göra som alla andra som inte är samer....
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.