Dödsstöten för rennäringen

Av det lilla som står i artikeln kan jag nog tänka mig juridiska resonemang som ger vilken sida som helst rätt, men jag tror nog också att renägarna vinner.

Det vore väl inte orlimligt med nån slags reform som ger nya spelregler tycker jag, men jag kan inte tänka mig att det kommer att hända.
Hävden kan säkert ifrågasättas - om inte i sin helhet så säkert med avseende på omfattning i olika avseenden. Det skulle å andra sidan göra att man satt med otaliga processer framför sig.
 
Rent konkret berör frågan som jag förstår det möjligheten att få ersättning för renbetesskador och i det borde det arbetas för en större samsyn runt regelverk och ersättningsnivåer. Detta vore önskvärt inte minst för att minska friktionen mellan renägare å ena sidan och markägare å andra. Möts man som skogsägare av tusen renar på sin nya tallplantering kan man säkert hålla sig för skratt och det handlar nog mindre om motsättning mot rennäringen-i-sig som om reell ekonomi och att få sin verksamhet att gå ihop.
 
Rent konkret berör frågan som jag förstår det möjligheten att få ersättning för renbetesskador och i det borde det arbetas för en större samsyn runt regelverk och ersättningsnivåer. Detta vore önskvärt inte minst för att minska friktionen mellan renägare å ena sidan och markägare å andra. Möts man som skogsägare av tusen renar på sin nya tallplantering kan man säkert hålla sig för skratt och det handlar nog mindre om motsättning mot rennäringen-i-sig som om reell ekonomi och att få sin verksamhet att gå ihop.


...särskilt om renarna körts dit, nattetid, med långtradare. Det är kultur det.
 
Vad hände?

Hur gick det egentligen? Det enda jag hittat är nyheter från 23e februari som meddelar att processen är över men att HD inte lämnar besked i förväg om när dom meddelas...?

Någon som vet något mer? Eller sitter HD fortfarande och grunnar på hur domen ska lyda?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.