Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Hm, två körde in i bilen, övriga väjade på olika sätt och åt olika håll?

Du har rätt. De körde ihop med varandra. Låter som de körde i klunga.
"De två första slängde sig undan för att inte köra in i bilen, de två nästa cyklisterna körde i sin tur in i dem. Den tredje flög i diket, den andre ut i trafiken."
 
Har för mig att i tyskland anses en cykelklunga vara någon sorts "kolonn" med speciella rättigheter (eller vad man nu ska kalla det för det finns ju inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter). Det är hög tid nu att dom värsta skavankerna i svenska trafikförordningen fixades till så att man slippar alla dessa idiotdiskussioner.
 
Jo, jag läste om det i nyheterna. Vilken idiot, hoppas han får ett kännbart straff :mad:

Bilisten har gjort stort fel genom att medvetet orsaka en olycka men jag kan inte se att cyklisterna inbördes hållit tillräckligt avstånd för att kunna stanna säkert för ett plötligt uppdykande hinder.
Men efter den l¨nga tråden behvöer vi nog inte köra det en gång till då jag vet vad de flesta av er andra tycker.

En annan sak som kanske initialt skapar incidenter/olyckor mellan cyklister och bilister är att man nu på flera ställen i Stockholm kommer att tillåta cykeltrafik i motsatt riktning där bilister har enkelriktat.
http://www.dn.se/sthlm/tillatet-att-cykla-mot-enkelriktat-i-200-kvarter/

Cykla försiktigt!

/Patrik, snart på en ny pendlarcykel
 
Detta är inget val att hålla till höger eller köra på vägrenen, det är ett krav enligt Trafikförordningen. Hindra trafiken på väg, med cykel eller bil är inte tillåtet, hur goda avsikter man än säger sig ha.

Nu skall jag inte ta cyklisterna helt i försvar, men endel av det de anklagas för här kan diskuteras:

När det gäller användande av vägren så är man bara skyldig att göra det om den är tillräckligt bred och i övrigt lämplig att använda. Det blir då lite upp till cyklistens omdöme (eller val) om man skall använda vägrenen. Det skälet som givits till att inte använda vägrenen är i mitt tycke fullgott för att hävda att vägrenen inte är lämplig att använda.

Liknande resonemang gäller även att hålla till höger: du behöver inte slicka högerkanten av körfältet (lika lite som en bilist måste det). Det sägs bara att man skall ligga så långt höger som möjligt, och då skall man tillåtas ha tillräcklig marginal för säkerheten.

När det gäller cykla i bredd så är det faktiskt tillåtet (om det kan ske utan olägenhet för andra trafikanter). Hade bilisten problem att köra om av endast denna anledning så har det ju varit en olägenhet för andra trafikanter, men då skall man ju ha i åtanke att han ändå hade bort vara tvungen att hålla tillräckligt avstånd till cyklisterna när han körde om (och behövt eventuellt längre omkörningssträcka).

Har de cyklat i bredd så är det inte nödvändigt att de kan beskyllas för att ha halt otillräckligt avstånd. De kan ju knappast lastas för att bilisten svänger in för tätt framför dem och tvärnitar.

Med tanke på att det var avsiktligt av bilisten så är det märkligt att han inte har delgivits misstanke om misshandel eller vållande till kroppskada. Det är trots cyklisternas brister tämligen klart att det är bilisten som orsakade "olyckan" (och dessutom uppsåtligen som jag tolkar det).
 
Bilisten borde få fängelse och förstås återkallande av körkortet IMHO.
Agerandet är att jämställa med terrorhandling.

Bilister har inte större rätt till vägbanan än andra fordonsförare. Sen tar man förstås hänsyn till andra trafikanter.

Thure
 
Nu skall jag inte ta cyklisterna helt i försvar, men endel av det de anklagas för här kan diskuteras:

När det gäller användande av vägren så är man bara skyldig att göra det om den är tillräckligt bred och i övrigt lämplig att använda. Det blir då lite upp till cyklistens omdöme (eller val) om man skall använda vägrenen. Det skälet som givits till att inte använda vägrenen är i mitt tycke fullgott för att hävda att vägrenen inte är lämplig att använda.

Liknande resonemang gäller även att hålla till höger: du behöver inte slicka högerkanten av körfältet (lika lite som en bilist måste det). Det sägs bara att man skall ligga så långt höger som möjligt, och då skall man tillåtas ha tillräcklig marginal för säkerheten.

När det gäller cykla i bredd så är det faktiskt tillåtet (om det kan ske utan olägenhet för andra trafikanter). Hade bilisten problem att köra om av endast denna anledning så har det ju varit en olägenhet för andra trafikanter, men då skall man ju ha i åtanke att han ändå hade bort vara tvungen att hålla tillräckligt avstånd till cyklisterna när han körde om (och behövt eventuellt längre omkörningssträcka).

Har de cyklat i bredd så är det inte nödvändigt att de kan beskyllas för att ha halt otillräckligt avstånd. De kan ju knappast lastas för att bilisten svänger in för tätt framför dem och tvärnitar.

Med tanke på att det var avsiktligt av bilisten så är det märkligt att han inte har delgivits misstanke om misshandel eller vållande till kroppskada. Det är trots cyklisternas brister tämligen klart att det är bilisten som orsakade "olyckan" (och dessutom uppsåtligen som jag tolkar det).

Lite lagtext:
(källa https://lagen.nu/1998:1276 ):


lagtext om fordons plats på väg (@skyking - man ska hålla i högerkanten, se andra stycket nedan):
Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.


Lagtext om användade av vägren :
På väg ska vägrenen användas

1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Skyldigheten att använda vägrenen enligt första stycket 1–4 gäller endast om vägrenen är av tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda.

Lagtext ang omkörning:
33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

Lagtext ang cykla i bredd:
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

Särskilt den sista paragrafen är ju den evighetslånga diskussionen i denna tråd, där tränande cyklister inte ser fara eller olägenhet med att cykla i bredd (på samma sätt som jag) då bilar vill köra förbi,medan jag ser det som en fara och olägenhet då en bilist måste längre till vänster vid omkörning för att ge betryggnade avstånd i sidled jämfört med en cyklist som inte kör i bredd långt till höger eller till och med på vägrenen.

/Patrik, cyklar till höger och helst på vägrenen (även om den är dålig) och i bredd endast då ingen annan trafik finns
 
Lagtext om användade av vägren :
På väg ska vägrenen användas

1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Skyldigheten att använda vägrenen enligt första stycket 1–4 gäller endast om vägrenen är av tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda.

Jag har sett personer i socialamedier som dragit slutsatsen av ovan att racercyklar som är konstruerade att cykla snabbare än 40 km/h undantas kravet att hålla sig till höger/vägren. Tycker dock att det är klart att cyklar oavsett hur fort de kan framföras hamnar under punkt 1. Någon som tolkar texten ovan annorlunda?
 
Jag har sett personer i socialamedier som dragit slutsatsen av ovan att racercyklar som är konstruerade att cykla snabbare än 40 km/h undantas kravet att hålla sig till höger/vägren. Tycker dock att det är klart att cyklar oavsett hur fort de kan framföras hamnar under punkt 1. Någon som tolkar texten ovan annorlunda?

Att andra fordon konstruerade för högst 40 km/h ska föras på vägren innebär INTE att cyklar konstruerade för högre hastigheter inte ska föras på vägrenen. Det är logiskt eller mellan de 4 satserna, enligt min tolkning, dvs uppfyller men en av punkterna så gäller vägrenen. Cykel är cykel och faller under punkt 1.
Det gäller att se åt vilket håll implikationspilarna går.

/Patrik
 
Traktor?

En liten fundering - varför har man aldrig sett något liknande då en bilist blivit irriterad på en långsam traktor?
 
Fängelsestraff och rejäla skadestånd till dom drabbade cyklisterna. Och livtidsindragning av körkortet. Det här är förstås inget vanligt trafikmål utan ett mordförsök.
 
Lite lagtext:
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Här bör nog "så nära som möjligt" tolkas på ett rimligt sätt. När man gör så bör man även ta huvudregeln i beaktande. Då blir tolkningen att man måste få ge sig tillräcklig marginal att ha avstånd till högerkanten.

Lagtext om användade av vägren :
På väg ska vägrenen användas

1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Skyldigheten att använda vägrenen enligt första stycket 1–4 gäller endast om vägrenen är av tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda.

Notera här det sista stycket - det kvittar alltså ifall fordonet uppfyller något av kraven 1-4 om vägrenen inte är lämplig att använda. Tolkningen att man inte skulle behöva använda vägrenen med en tävlingcykel för den är konstruerad för en hastighet över 40km/h håller inte (då skulle med samma resonemang mopeder slippa då det inte är cyklar) - däremot kan det göra det olämpligt att använda vägrenen av liknande anledning (dvs enligt sista stycket).

Lagtext ang omkörning:
33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

Lagtext ang cykla i bredd:
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

Här är ju dock en tolkningsfråga om vad som innebär fara eller olägenhet för trafiken.

Vissa bilister verkar tycka det är jobbigt att slå på körriktningsvisare och tydligen också vrida på ratten. Vad dessa tycker är en olägenhet tycker jag nog man kan bortse från. Också de som inte tycker att man skall behöva ta hänsyn till avstånd enligt paragraf 33 kan man nog också bortse från. Man kan också fråga sig om man skall bortse från folk som inte tycker att man skall behöva hålla hastighetsgränsen.

Detta innebär att det bara blir en olägenhet om omkörning inte kan/får/bör ske på grund av att man cyklar i bredd om det hade kunnat/fått/bort ske annars. Det kan alltså finnas fall där det inte utgör någon olägenhet att köra i bredd även med annan trafik. T.ex om vägrenen är bred nog för att med marginal cykla i bredd och att bilister kan köra om i höger körfält utan att tumma på marginalerna så innebär ju cykling i bredd ingen olägenhet för bilisten. Motsatt ifall vägren saknas, körfältet är för smalt för att kunna passera en cyklist med marginal och det är heldragen mittlinje, då kan man inte köra om cyklisten och då gör det ingen skillnad ifall det cyklar tre i bredd (han hade ju ändå inte kunnat köra om). Liknande ifall det råder god sikt, inte kommer något möte och man får köra i mötande körfält så gör det ingen skillnad ifall man cyklar i bredd - isht ifall höger körfält är så smalt att bilisten ändå måste gå över i mötande körfält för att köra om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.