DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter.

Kabinbana och trångt i liftköer är inte så bra ur smittspridningssynpunkt. Inte heller att dela transport med många tätt ihop på t ex långfärdsbussar, tåg och flyg.

Man bör nog stänga gemensam bastu och liknande på fjällstationer men kanske är det OK att ha öppet på fjällstationer och på hotell?? Svår avvägning tycker jag.

Att åka bil och bo på hyrd fjällstuga med familjen borde vara helt OK.

Påsk på överfulla STF och DNT-stugor måste vi förstås avstå i år.

Thure
 
Det är inte viruset i sig som är farligast utan rädslan för det. Samhällen går i spinn över ett virus som faktiskt bara verkar vara marginellt farligare än en säsongsinfluensa.
I konsekvensens namn förutsätter jag att man vidtar samma åtgärder till vintern när nästa säsongsinfluensa sätter igång igen. Det dör ju faktiskt flera hundra människor till följd av den varje år, och detta trots att vi har ett vaccin.
 
Jag har inte kollat upp siffrorna, men läste just att säsongsinfluensan har skördat fler dödsoffer hittills i år än Covid-19.

De som ingår i riskgrupperna är ju lika utsatta för säsongsinfluensan som Covid-19.
 
Nej Covid-19 har sannolikt betydligt högre dödlighet för äldre personer än vad säsongsinfluensan har. Exakta siffror finns ännu inte då det är oklart hur många som smittas utan att bli allvarligt sjuka.
Över 300 döda i Covid-19 senaste dygnet i Italien är oroande.

Däremot är det korrekt att om man tittar globalt dödstalen i bevisad Covid-19 fortfarande inte kan mäta sig med säsonginfluensa under ett års tid.

Thure
 
Samhällen går i spinn över ett virus som faktiskt bara verkar vara marginellt farligare än en säsongsinfluensa.
I konsekvensens namn förutsätter jag att man vidtar samma åtgärder till vintern när nästa säsongsinfluensa sätter igång igen. Det dör ju faktiskt flera hundra människor till följd av den varje år, och detta trots att vi har ett vaccin.

Det är enligt Folkhälsomyndigheten kanske några hundratusen årligen som smittas av säsongsinfluensan. Av dessa kräver något tusental intensivvård årligen, vilket periodvis ger en påfallande hög belastning på sjukvården enligt de som jag känner som jobbar med intensivvård. Det är därför man vaccinerar äldre och riskgrupper. Dessutom finns det en utbredd immunitet i befolkningen, eftersom det är virusstammar som har cirkulerat tidigare.

Nu har vi ett helt nytt virus utan minsta motstånd bland befolkningen. Ponera tio gånger så många smittade och lägg till det faktum att äldre och riskgrupper inte har något skydd alls på grund av avsaknad av vaccin och flockimmunitet. Effekterna kan lämnas som en övning åt läsaren. Annars finns det bra och seriösa beräkningar av effekterna som går att söka upp på nätet. De verkar stämma rätt bra med hur det går i Italien för närvarande. Sista meningen i citatet ovan är oerhört träffande. Den bör man därför läsa ett antal gånger och begrunda!

Det är helt ointressant om en slumpvis vald alfahanne är osårbar inför det nu populära viruset. Problemet är effekterna på sjukvården under överskådlig framtid. En rimlig slutsats är att upphöra med allt som kan leda till att onödiga(?) räddningsinsatser eller sjukvård krävs utöver den nu uppstartande epidemin. Det kan ju garanterat diskuteras vad det är, men ett riktmärke kan ju vara att om man hamnar på akuten och/eller kräver intensivvård de närmaste två åren så kan man nog sägas ha fipplat till det för sig. Oavsett personlig coronaodödlighet.

Uttalanden om alarmism behöver inte bemötas. Det finns inte heller anledning att spåra ur och bli hysterisk. Detta är en ren matematikövning.
 
Jag tycker att alla som inte har drabbats av panik ska fösröka boka in en resa till norrland och stötta deras lokala verksamheter där i dessa svåra tider!!
Det vore solidariskt, tycker jag. Men att börja kalla folk med en annan syn på saker för osolidariska, det är väldigt typiskt för alarmister.

Jag minns när svininfluensan härjade. Då var man osolidarisk om man inte vaccinerade sig. Jag är i alla fall glad att jag lät bli!!

Hela coronagrejen får mig att tänka på den här:
https://www.youtube.com/watch?v=UgF1oORRJUc
 
Bra med jämförelse med svininfluensan. En sisådär 285 000 döda jorden runt, trots viss immunitet p.g.a. närbesläktade tidigare epidemier och vaccination. Jag är personligen stolt över att jag vaccinerade mig för att skydda riskgrupperna.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(12)70121-4/fulltext

Nuvarande coronaepidemi är av en helt annan skala än svininfluensan. Några resor till Norrland för att hålla några tusen personer sysselsatta en extra vecka är ett otroligt kortsiktigt tänk med tanke på de massuppsägningar som just nu sker. Det handlar ju om att slå till hårt mot epidemin så att den går över så fort som möjligt, så att det går att skaka liv i samhället efteråt.
 
Som jag fattade TS inlägg så var det inte pga risken att bli smittad i fjällen som man skulle stänga ner. Var det inte för att inte ev behöva kalla på fjällräddningen för att man brutit ett ben eller nåt liknande - att inte behöva ta deras hjälp i anspråk dessa tider? Att sjukvårdspersonalen behövs på rätt ställen och inte för att åka och hämta hem trötta och skadade turister.

Risken att smittas av Corona i fjällen känns ju inte så hög precis
 
I Norge gick ju bilkaravanerna direkt mot hyttefelten när man stängde skolorna. Det ledde till att folk började resa avsevärt mer än under en vanlig vardag. Det uppstod också en del fall med folk som insjuknade först när de kommit till hytterna och då många av dem ligger bortanför farbar väg så blir det problem när man ska hämta en potentiellt smittsam patient. Dessutom är närbelägna sjukvård inte dimensionerade för fritidsbefolkningen.
I helgen när man hotade med att sätta in civilförsvaret för att tömma hyttefelten började folk sakta återvända. Troligen hjälpte det också till att man slutade köra upp skidspår och ploga i hyttefelten.

För DNT rann det väl över med de nederländska turisterna som förlade sin karantän till en hytta utanför Tromsö.

Allt detta står att hitta under nrk.no.
 
Hela strategin är att minska kontakten mellan människor och ett bra sätt bland andra är att inte resa tättpackade i tåg bussar och med flyg.

Reser man mycket sprider man också sjukdomen effektivt till nya områden.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.