DMM Dragon cam

Jisses, det var billigt. Och bättre än att inte ha några kammar alls. Däremot skulle jag passa på de Ukrainska kammarna om jag hade råd med något annat. Av bilden att dömma så fäster de in axlarna med vanliga muttrar. Det finns en god anledning till att WC slutade med det efter 1a generationens friends.
 
Njae, jag skulle inte heller lita på dem. Jag har haft problem med att några kammar på mitt rack tidigare var av märket HB Wales. De är numera kasserade och utbytta mot Camalots. Förutom att man känner på dem att de är "kackiga" i jämförelse med BD eller Metolius så fick jag vara med om en "nära-döden-upplevelse" när en HB Wales flexifit vreds sönder och släppte väggen ur en solid placering vilket sin tur resulterade i en avsliten wire på en liten dmm wallnut (1/2) som satt under och sen markfall från över 10 meters höjd. Mycket otrevligt. Men fantastiskt nog gick det bra den gången med bara blåmärken och skrapsår.
 
Shit, det lät obehagligt! Gjordes det någon metallurgisk utredning?

(Jag har ett halvt set HB Quadcams som fungerat klanderfritt sedan 1993 och som jag fortfarande glatt pluggar)
 
Det beskrevs en historia på ett instruktörsseminarium för några år sedan, om en HB Flexifix som hade haft brott där vajern fäste i axeln. Undrar om det inte var i Ågelsjön. Det kanske är wallyvirginias fall? Tur att det gick bra iaf!

Har inte hört något om HB Quadcamms, och mina har fungerat i flera år (men de har en tendens att vara svåra att få ur ibland).
 
Mycket obehagligt! Men som sagt, vi hade turen med oss den dagen. Nej, det var inte vid Ågelsjön, det var i Häggsta för ett par år sen.

Tyvärr, Achtminus, ingen utredning gjordes. Men jag gissade mig till att att kammen på nåt sätt vridigt sig i sprickan vid fallet och sen "flippat" och glidit ut. Det var i en horisontalspricka.

Om man ser på en kamsäkring från sidan kan man föreställa sig att det ser ut som ett paraply, är ni med? På en HB Flexi Fit Cam kan man vrida runt själva paraplyet (kamloberna) utan att röra på handtaget (wirestammen). Alla kammar sitter på en och samma axel och är vridbara hur som helst. Alltså skulle en sån kamsäkring vi stark belastning kunna ha flippat, lagt sig på sned och sen glidit ur sprickan. Det såg ut så för undersidan på aluspetsarna på kamloberna var helt nedslitna på ena sidan och ena avtryckarwiren var av. Detta skulle aldrig kunna hända med en Camalot (med fyra kammar på två axlar) som är helt stum och kammarna kan inte vridas uppåt. Samma sak med HB quadcams, de är också stumma mot vridning uppåt (så de har jag egentligen ingen dålig erfarenhet av). Är det någon som förstår vad jag menar?

Kanske lite irrelevant info eftersom det här problemet gäller kammar med enkel axel och de ukrainska kammarna hade två men jag känner överlag skepsis mot kamsäkringar som känns billiga och kackiga efter det här..

För övrigt ser man bara dålig kritik om HB Wales (som gått i konkurs) på nätet, både vad gäller kvalitét och service.
 
Senast ändrad:
Senaste nytt från DMM "They are in production and if all goes to plan they should be leaving the factory in the first week of March."

http://www.dmmclimbing.com/news.asp?nid=260&ngroup=1

Enligt viktangivelserna i slutet av artikeln är några av storlekarna något lättare, men det är abra ett par gram. Knåpade ihop en snabb lista, räckvidden är för BD Camalot, DMM ligger nästan på samma, varierar nån milimeter. All räckvidd i mm, all vikt i gram, där viktangivelse saknas för DMM betyder det att deras Dragon inte ännu finns i den storleken.

Räckvidd......BD Vikt............DMM vikt
14-23............71....................-
15-27............82....................-
20-34............97....................97
24-41............116..................106
30-52............134..................119
38-65............158..................148
51-88............201..................195
66-115..........278..................276
86-150..........381..................-
114-195........557..................-
 
Ser ut som BD, fast utan tumhålet. Tumhålet kanske är ett separat patent?

(Min Camalot 4:a med dubbla axlar ser bara mer och mer ålderdomlig ut)
 
Nja det är nog inget patent på slinghålet på C4:eek:rna. Men troligen anser DMM att deras lösning är bättre, och att det beror på hur man har kunnat placera slingan i en dubbelloop.
 
Problemet med tumslingan är att Dynamee slingen skär rakt igenom metallen vid ca 10kn, DMM ville ha starkare kammar än så därför tog de bort den och skaffade sig aluminiumhuvudet istället
 
OT:
Problemet med C4:eek:rna och deras slinga som skadar wireöglan är lite mystiskt.
Till att börja med tror jag det är nylon och inte Dyneema, men jag har inte kontrollerat. Men sen är det ju så att patinerad stålwire, som det borde kunna vara i öglan; är feruktansveärt starkt. Det kanske är annan stålwire, men sannolikt är den mycket stark.

Det är naturligtvis en fråga om dimensionering, men naturligtvis kan man tänka sig att stålwire klarar typ dubbla påkänningen jämfört med vilken (bästa) aluminium som helst.
En vanlig wirekil klarar ju som regel också 12 kN när man klipper en karbin i den.

Kan det vara så att plasten på wiren går sönder kring 10 kN och därefter skadar wiren slingan i själva verket?
 
Gällande tumloopen så har BD ett patent som gäller användandet av dubbel vajer i konfiguration som enkelvajer, alltså två vajrar sitter fast i kamhuvudet och ett plasthölje håller ihop dem och sedan isär dem för att bilda en tumloop.

En karbin i en vanlig vajerkil har större och stabilare bärande yta än normala slingor.
Det är riktigt att slingan på C4:eek:r är nylon, den är dessutom dubblad för att bli styvare så den inte skapa en för skarp vinkel på vajern så att den (vajern) håller bättre, liksom den gör om skulle klippa den med en karbin.

Innan vajern, slingan eller vajerhöljet ger vika har dock plast biten som håller isär vajern för att skapa loopen gått sönder.

Även i fallet c4 är det ändå oftast vajern som går sönder innan slingan.

En rostfri 4mm 7x19 stålvajer (det vanligaste på större kilar samt det som C4 har i tumloopen) har en brottlast på ca 8.5 kN jämfört med minst 11 kN för slingor.

Saker går sönder på olika sätt av olika orsaker. Det är sant att aluminium är svagare än stål, men då egenskaperna skiljer sig så mycket konstruerar man ju heller inte saker på samma sätt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.