Djurspår i snön

Jag var ute och längdade förra veckan och sprang på dessa spår i snön. Spåren ligger ju en bit från bebyggelse och tror inte det var någons hund (den hade nog inte kutat rakt ut i skogen dit spåren gick).

De enda djur jag hört att man siktat i området är lo och varg. Nån björn lär väl inte vara vaken så här års.
 

Bilagor

  • 1674036408502.jpg
    1674036408502.jpg
    933.2 KB · Visningar: 105
Alltid svårt på bild men är det verkligen tassar? Jag tycker att det ser ut som klövar i och med den lilla snötoppen som finns i nästan alla stämplarna. Tycker mig också se lättklövar i bakkant av stämplarna närmast kameran.

Vet inte var i landet bilden är tagen men rådjur eller vildsvin skulle jag gissa på.
 
Som sagt var -- svårt på bild, då skalan är svår att bedöma. När spåren blir lite äldre är de inte heller så skarpa.

Jag gissar på rådjur.

Det som skiljer rådjur och vildsvin är att lättklövarna på rådjur ligger innanför klövarna, medan vildsvinens ligger utanför klövarna, och att klövarna spretar också något utåt på vildsvin. Är det mer snö ser man också att magen tar i för vildsvinen.
 
Jag tänkte också spontant rådjur innan jag läste inlägget men det är inte särskilt bra kvalitet på bilden och som Graylingman påpekar behövs en närbild för att vara säker.
 
Skulle rimligtvis kunna vara vildsvin i så fall. Men visste inte om de var så pass aktiva under vintern. Nån km från platsen har jag själv sett spår av bökning på sommaren så nog finns de allt.

Hur gör man egentligen om man stöter på ett vildsvin i skogen en vinter? Är de skygga eller kan man räkna med att de gör utfall? Har förvisso stavarna till försvar för lär nog inte hinna få av mig skidorna på några få sekunder, likväl springa i pjäxor.
 
Om du mot förmodan hinner få syn på vildsvin, så springer de bra mycket fortare än du (och bort från dig). Jomenvisst, dom är ute och rör på sig även på vintern.
 
Om du mot förmodan hinner få syn på vildsvin, så springer de bra mycket fortare än du (och bort från dig). Jomenvisst, dom är ute och rör på sig även på vintern.
Vet inte vad jag fått för mig att de skulle gå till anfall, kan ju vara om det är hundar med i bilden kanske?

Annars misstänker jag att jag inte är direkt tyst av mig när jag kommer flåsandes med skidor.

Spår brukar avbildas uppifrån med måttskala. Det blir rätt snabbare då!
Det låter klokt. Hade inte riktigt vett att kliva ur spåret och ta ett bättre kort (för just vid tillfället snurrade tankarna om att det kunde vara vargspår). SKulle uppskatta spåret till kanske 8-10 cm längd, men det hjälper nog knappast.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Duva_31 Djurspår? Vilda djur 0
petersundqvist Djurspår östergötland Vilda djur 0
Igy Vad är detta djurspår? Vilda djur 2
phorsell Tips om sida med djurspår. Vilda djur 2
GunvorN Lodjursspår i snön? Vilda djur 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...