DIY sovsäcksskydd

Hej!
Funderar på att sy ett sovsäcksskydd med vanlig symaskin.

Jag vill kunna använda det som skydd mot kondens utifrån och så långt möjligt inifrån. Samt till att använda vid vinterturer.

kanske tyvek är bra?
Tips på billiga och lätta material mottages gärna!
 
Jag sydde ett enkelt av flisfiltar och använder det när jag sover i vindskydd eller under bar himmel. Lätt, slitstarkt, skyddar säcken mot rivskador och ger lite extra värme. När man sover under bar himmel så lägger sig daggen på ytan av flisen. Och andas väl gör den. En nackdel kan vara att den tar en del plats hoprullad.
 
Den ytterpåse jag har som är köpt, men vore enkelt att sy är hälften i tunn glatt nylon och häften i tunn bomull. Undersidan = ytan mot liggunderlaget är nylon och den hlava som vätter uppåt är i bomull. Enkelt förklarat är det (om man utgår från att sova på rygg) så är ryggsidan nylon och magsidan bomul. Nylon förhållandevis tät medan bomul mer genomsläpplig för kondens, men det är inget enmanstält/puppa att sova ute i vid ösregn, utan för extra värme i tält, vindskydd och snöka. Det är bara en stor påse av två matrial hopsydda längs kanten i "stort U" och en snöråtdragning i öppningen med ett snörlås. Supernenkelt att sy själv med symaskin.
Tänker också att bomulen är mindre benägen att ta fyr av en förlupen eldgnista i vindskydd jämfört med sovsäckens yttertyg.

Fleecepåse har jag som innerpåse när det är riktigt bistert men skulle inte vilja ha fleece utanpå sovsäcken. Annars har jag en tunn silkesinnerpåse som är lätt att tvätta inuti sovsäcken.

/Patrik
 
Är det inte lättare att tvätta den om du tar ut den ur sovsäcken?
Jag ber om ursäkt för mitt syftningsfel och jag menade givetvis så här med min sista mening i inlägg #3: Annars har jag en tunn silkesinnerpåse inuti sovsäcken när jag sover, den är sedan är lätt att ta ur och tvätta.


/Patrik
 
Det var ett bra tips Dennis! kanske blir en sån då om min hemmatejpade skapar för mycket kondens..
Gjorde precis en i tyvek..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.