Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ditt senaste inköp "bilder"
- Trådstartare Gun-valld
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
https://www.xxl.se/helsport-fjellheimen-x-trem-3-camp-3-mannatalt-gron/p/1037128_1_style
2016 var sista året den gröna modellen fanns.
2016 var sista året den gröna modellen fanns.
Köpte ett par nya skor precis samma som jag haft innan men storleken större då tidigare paret var lite tajta med tjockare ytterstrumpa. Inte det lättaste skor men jag går inte heller några långa dagsetapper och inte heller har ekonomi för för perfekta skor. Dessa känns dock sköna behöver bara gå in dem innan man drar till skogs.
Bilagor
Inte ett inköp utan en present från släkten i finska Lappland. En handkarvad kuksa av björk"knöl" (vad kallar man den?) Har sett liknande till salu för 400-900kr
"Kosa" alternativt "knosa" kallades det på 50-talet i Norrbotten.
Vril om det är utväxten på björkstammen du menar.
Thure
Även kallad masur (masurknöl) finns även med diverse andra namn... (dialekter då, hört ordet tjuk)
Angående kåsa har jag hört kusa och guksi användas
Nä men masur är väl en speciell sorts björk, inte en vril. Fast masurbjörkar kan så klart också ha vrilar. 
Nä men masur är väl en speciell sorts björk, inte en vril. Fast masurbjörkar kan så klart också ha vrilar.![]()
"Masur uppstår oftast i form av knölar på stammen, kallade vrilar, masurknölar, knosor eller kosor."
Källa: Wikipedia - Masur
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg