digitalkamera som laddar på USB

Jag har en rätt schysst kamera men tänkte skaffa en till för lite mer ruffare utelivsförhållanden. Jag behöver därför en hyfsat billig digitalkamera som laddar via USB-porten; detta därför att jag vill kunna ladda kameran med en solcellsladdare som har USB-ingång. Någon som känner till en sådan kamera?
 
Jag letar också efter en sådan kamera....
Mobiltelefonen funkar ju att ladda med USB men den har inte riktigt lika bra optik som en "vanlig" digital kamera.
Det jag hittade som man verkade vara intressant är följande produkt : http://www.buynshop.com/productinfophp3/DC-UN-CHTA

Jag antar att du har eller vill köpa en Solio.... :)

/jonas

You got me! Under säsongen har jag använt ett hemmabygge, som utan problem laddar en äldre sony ericsson-mobil, GPS:en och mp3-spelaren. Bytte sedan till en nyare Samsung-mobil och då ville den inte. Det är ju självklart att en solcellsladdare som laddar ett batteri, och som vid uppladdning av elektronisk apparat kan ge full kräm, kommer att fungera bättre än ett hemmasnickeri som bygger på att solen är stadig och långvarig. Solio är mitt nästa inköp i vinter.

Kolla Kodak Easyshare M753:
http://www.kodak.com/global/en/service/products/ekn032925.jhtml?pq-path=10/3905/11249/11250

Det finns ett val i menyn som heter "USB-charging". Kameran kostar ca 1200 och verkar passa utmärkt för ändamålet.
 
Ja, eller www.solio.com.

Solio är helt enkelt en rätt finurlig solcellsladdare i kompakt (och lätt!) format som laddar ett 3.6V batteri (samma strömstyrka som många elektroniska apparater, typ mobil). Det inbyggda batteriet laddar i sin tur apparaten som du har ute på turen. I princip kan man säga att man kan ladda sin urladdade apparat även om det är kväll, eftersom du laddar apparaten på kvällen och batteriet på dagen. Solio har dessutom en hel uppsättning olika kontakter att tillgå, till skillnad mot exempelvis Bruntons produkter som ofta har en cigg-kontakt. För mig passar denna perfekt!
 
Freeloader

En annan produkt som fungerar ungefär som Solio men kostar mycket mindre är Freeloader som finns att köpa här:
http://www.coolstuff.se/p819/BarbarSolcellsladdare.html?highlight=solcell
Jag hade den med mig under en kajaktur i sommar och så länge det är sol funkar den rätt bra. Molnigt väder tar det av naturliga skäl längre tid att ladda batteriet. Går också att ladda via datorns USB-port på ca 3 timmar. Den kommer dessutom med alla kontakter man kan tänkas behöva till mobil, mp3 och GPS - dock ej kamera, det problemet har jag inte löst själv heller. :/

/Karin
 
En annan produkt som fungerar ungefär som Solio men kostar mycket mindre är Freeloader som finns att köpa här:
http://www.coolstuff.se/p819/BarbarSolcellsladdare.html?highlight=solcell
Jag hade den med mig under en kajaktur i sommar och så länge det är sol funkar den rätt bra. Molnigt väder tar det av naturliga skäl längre tid att ladda batteriet. Går också att ladda via datorns USB-port på ca 3 timmar. Den kommer dessutom med alla kontakter man kan tänkas behöva till mobil, mp3 och GPS - dock ej kamera, det problemet har jag inte löst själv heller. :/

/Karin

Tack för den! Jag har tittat på många solcellsladdare, men den hade jag missat. I första hand är det ju, som du säger, priset som gör den största skillnaden (Solio får man ge bortåt 800:- för; jag beställer däremot min från Ebay och ger ca 700:- för Solio plus en mängd kontakter), i övrigt ser specifikationerna ganska snarlika ut. Solio vinner i batterikraft och strömstyrka, vikten är snarlik men jag tycker Solio har bättre möjligheter att kunna fästa på exempelvis en ryggsäck (även om inte heller den är optimal för detta.
 
Jag skulle vilja ha en solcellsladdare till min dator. (bärbar LG LW 20 heter den). Är det någon som vet nåt som funkar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
macsailor UV-filter i fjällen med digitalkamera? Fototeknik 40
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
seobserver Digitalkamera i normalväder? Fototeknik 21
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
ala Digitalkamera - gärna vattentät Fototeknik 46
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
äventyrförlivet Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot) Fototeknik 5
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fredric_verklig.se Digitalkamera med bra slutartider... Fototeknik 8
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...