Diedern eller diedret?

Påminn mig om att aldrig klättra med språkfascister :)

- Ta hem!!!!!
- Nänä, herrn bör konstruera en fullständig mening först.

Den tänkta språkfascisten får nog läsa på lite. "Ta hem!" är en fullständig mening. Verbet står i imperativ och då behövs inget subjekt eftersom det är givet att det är den som man talar till som ska handla.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ett borr= metallstycket som gräver sig ner i materialet.

En borr= apparatus eller mojäng som överför någon form av kraft till det grävande metallstycket.

Ett apelsin.......

Heter det "a ananas" eller "an ananas"? :)

Ett borr= metallstycket som gräver sig ner i materialet.

En borr= apparatus eller mojäng som överför någon form av kraft till det grävande metallstycket.

Ett apelsin.......

Heter det "a ananas" eller "an ananas"? :)

Det stämmer förvisso att det finns en semantisk distinktion mellan en och ett borr, men likväl är det samma grundord som finns i båda genusformerna. Dock är ett apelsin regionalt. Formen har dokumenterats i vårt lands sydligare delar. :)

Mvh /Joel

Utan egentlig avsikt att bumpa tråden tror jag nu att jag nöjer mig med utfallet och i fortsättningen tillämpar n-genus på dieder konsekvent.

Ska dock utifrån min egen osäkerhet, och det faktum att det står olika varianter lite beroende på var man läser, så ska jag försöka avhålla mig från att rätta folk som säger fel! :) (Amnestin gäller förstås bara dieder.)

Vi får dock tillsammans föra kampen vidare mot "selet" i klättersammanhang!

(Selet betyder ju annars lugn sträcka i strömmande vattendrag, bestämd form.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips