Detta med Ozi .rik och licenser

Jag har inte följt debatten annat än indirekt om .rik och Ozi fast jag i allra högsta grad är delaktig!

För alla som undrar så har jag i mail till Des Newman erbjudit att köpa de 200 licenser som krävs för att vi ska komma igång med .rik och därefter det faktiska antal som krävs. Licensavgiften var, sist jag frågade LM, rätt dyr. Des svarade att han inte ville lösa det på detta sätt, att han ville ha avtalet själv med LM. Jag gav honom adressen och förslag på kontaktpersoner på LM som jag talat med i detta ärende.

I senare mail verkade det dock ha strulat på vägen för honom. Han talar om krångel med LM och licensrättigheter för kombinationen Ozi och .rik.

Eftersom vi på Clover inte kan/får köpa licensen direkt för Des så är läget låst och det är bara han som kan lösa detta.

Jag brukar normalt inte nyttja forum av denna typ då jag talar i egen sak men så många har frågat. Det är lättare att det finns lagrat här för alla som undrar.

MVH/Christer
Clover Technology HB
 
Detta statliga verk

Är det precis som jag trott hela tiden, att Lantmäteriverket inte vill ha några kunder som hotar komma med en order. Man klarar sig så bra på skattemedlen och då behöver man ju inte göra något på arbetet. Min åsikt om Lantmäteriverkets senaste missfoster Kartex 4 kan ni läsa på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16760 .

Eftersom jag inte har några ekonomiska intressen i branschen, kan jag återigen rekommendera Christer Afzelius firma Clover http://www.clover.se för den som vill köpa kabel till Garmin GPSser. Sök på Clover med sökfunktionen och ni får nog bara positiva åsikter. Att Clover dessutom litar på sina kunder och skickar grejerna i ett vanligt kuvert, och inte med dyrt postförskott via postverket (eller vad nu denna också statliga monopolmyndighet kallas) gör att Clover ska ha ytterligare beröm.

Per Brune / nöjd kund hos Clover, missnöjd kund hos Lantmäteriverket
 

clindh

Forumvärd
Frågan är hur vi då kan uppmuntra Dez att ändå orka gå vidare med RIK-stödet? Namninsamling kanske, så han ser hur många som verkligen är intresserade att köpa?

Det måste ju vara en avvägning mellan ptentiell inkomst och ork att tjafsa med Lantmäteriets licensavdelning för honom. Kan vi visa att det finns en hyfsad marknad för produkten, som Fugawi annars tar, kanske han kan ta upp bollen igen?
 
RIK-formatet ändrat?

Glöm inte bort att LM tydligen har förändrat RIK-formatet.
Jag kunde inte öppna nya sverigekartan (RIK-filen) med kartex 3.05 och jag har läst att det inte går att öppna RIK-filerna tillhörande nya stadskartan i Fugawi.
/Leif
 
clindh; sa:
Frågan är hur vi då kan uppmuntra Dez att ändå orka gå vidare med RIK-stödet? Namninsamling kanske, så han ser hur många som verkligen är intresserade att köpa?

Det måste ju vara en avvägning mellan ptentiell inkomst och ork att tjafsa med Lantmäteriets licensavdelning för honom. Kan vi visa att det finns en hyfsad marknad för produkten, som Fugawi annars tar, kanske han kan ta upp bollen igen?

Jag är rädd att det dessutom är många som kör med piratkopior vilket antagligen inte uppmuntrar honom. Å andra sidan har jag inte lust att köpa Ozi om den inte klarar RIK.
700 kr är ju annars inget överpris.

Hans
 
Å fan!

svlcm; sa:
Glöm inte bort att LM tydligen har förändrat RIK-formatet.
Jag kunde inte öppna nya sverigekartan (RIK-filen) med kartex 3.05 och jag har läst att det inte går att öppna RIK-filerna tillhörande nya stadskartan i Fugawi.
/Leif

Å fan!
Det var det som var vitsen med nya Kartex 4, att förhindra kopiering av kartor i fortsättningen. Inte att göra ett dåligt program bättre!
Det förklarar varför inte Fugawi funkar med de nya kartorna och att Des Newman på Ozi inte är intresserad av ett RIK tillägg.

Nu skall man börja tjäna grova pengar igen på Lantmäteriet..............!

Undrar bara när Lantmäteriet skall konkurrensutsättas liksom alla andra gamla trötta verk?
 

clindh

Forumvärd
Det är väl mycket möjligt de förändrat RIK så att det krävs en ny uppdaterad DLL (dvs modulen från Lantmäteriet som gör det möjligt för andra program att jobba med RIK-formatet). Varför låter jag vara osagt; stöd för nya finesser, bättre komprimering? Där får man väl höra efter med Fugawi om de hört något om nya versioner.

Det skulle förvåna mig mycket om LM nu inte tillåter andra program att använda RIK-kartor, det har de väl inget att vinna på? RIK-modulen måste ändå licensieras från LM, ingen har "knäckt" formatet än vad jag vet.
 
För alla som undrar så har jag i mail till Des Newman erbjudit att köpa de 200 licenser som krävs för att vi ska komma igång med .rik och därefter det faktiska antal som krävs. Licensavgiften var, sist jag frågade LM, rätt dyr.

Någon som vet hur dyr? Med ett så'nt upplägg verkar det som om LM inte tror på slutkundsmarknaden och därför vill tjäna pengar på utvecklarna i stället.

Det skulle förvåna mig mycket om LM nu inte tillåter andra program att använda RIK-kartor, det har de väl inget att vinna på? RIK-modulen måste ändå licensieras från LM, ingen har "knäckt" formatet än vad jag vet.

LM borde ju bara tjäna på att deras kartmaterial blir mer användbart, däremot skulle LMs programmerare plötsligt se sämre ut om de jämfördes med proffs. Kan det vara dylik internpolitik som spökar?

Vad gäller att knäcka formatet är det juridiskt knepigt. I USA finns den en förening som knäcker och dokumenterar Autocads format, så det verkar ju vara lagligt där. Jag skulle kunna åta mig att knäcka RIK-formatet om någon kan berätta hur man gör för att det ska bli lagligt.

/jr
 
På vilket sätt skulle det vara olagligt att "knäcka" formatet? Filformat är generellt svåra att skydda, det finns inget legalt skydd för dem. Varken patent eller upphovsrätt är tillämpligt. Du måste givetvis skriva egen mjukvara för att läsa formatet, dvs du får inte bara disassemblera kartex och samla ihop valda delar till en DLL eller liknande.

Man skulle kunna tänka sig att LMV (eller snarare Metria) har hittat på en egen käck komprimeringsalgoritm som de sedan patenterat, men det är inte helt lätt att patentera en algoritm. Tidigare var detta förbjudet men det börjar luckras upp. I så fall är det f.ö. ett krav att algoritmen finns beskriven i patentet, och då kan envar använda den för personligt bruk.

Jag kan inte inse att det skulle finnas något som helst förbud mot att publicera en egenhändigt skriven redogörelse för formatet.

Lagen om upphovsrätt ger dig en uttrycligt rätt att, om du äger både Kartex och OziExplorer, disassemblera och modifiera båda mjukvarorna för att de ska kunna samarbeta, så där har du istället ett visst stöd.
 
Licens till programvaror

När man går och handlar ett program tror man oftast att man får göra vad man vill med det eftersom man ju har det i sin hand på något media och har köpt det för egna pengar.

Oftast är det dock så att man bara köper en licens till en programvara och då är det licenstexten som reglerar vad man får göra med den.

...men även jag ser fram emot ett "kryphål" om sådant finns...

// Ingvar
 
Re: Licens till programvaror

Oftast är det dock så att man bara köper en licens till en programvara och då är det licenstexten som reglerar vad man får göra med den.
Och tillämpliga lagar, t ex URL. Kolla specifikt paragraf 26g och 26h. http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19600729.HTM

...men även jag ser fram emot ett "kryphål" om sådant finns...
Som sagt, vad för slags kryphål letar du efter? Vad är det du anser är förbjudet?

Att plocka isär Kartex för att ta reda på hur RIK-formatet fungerar är tillåtet, oavsett vad Metria skriver i sina licensavtal.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
brolly Kan detta vara något? Navigering 1
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
Tony-Avesta Senaste MapSource, hur funkar detta? Navigering 7
d.a.n.i.e.l Funkar en GPS till detta? (Höjd- och längdmätning) Navigering 16
chuck Vad betyder detta!!! Navigering 1
Mike C Vad är detta för koordinater? Navigering 12
RobTar Kan man göra på detta vis? Navigering 8
olhe Ozi CE för Android Alpha 0.1.2 Navigering 0
jasåpådetviset Ozi Internet maps Navigering 0
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
olhe Ny Ozi CE Navigering 1
jörgen-1909 Spårfel i OZI Navigering 4
Blekingepaddlare Danska kartor till OZI Navigering 1
norddal Fritidskartan till Ozi kartprogram Navigering 7
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
nokka Problem Ozi Navigering 2
errbe OZI + .rik Navigering 7
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
motumba Importera Nepalkarta i ozi explorer Navigering 0
jasåpådetviset 3D kartor med Ozi Navigering 9
Anders.Appelqvist Ozi, spåranalys??? Navigering 3
jonasolof Ozi till palm-konverter Navigering 1
olhe Waypoints går inte att hämta från Garmin 60 C till Ozi Navigering 2
calof1234 Kommunikation OZI / GARMIN Navigering 7
CyberJunkie Garmin 60C och Ozi? Navigering 4
CyberJunkie Konvertera .GPX eller .LOC till Ozi Explorer format? Navigering 2
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
mikaelkr Ozi och .rik, Händer det något? Navigering 22
xrvjorn Ozi vs Fugawi Navigering 14
Hutt Ozi, Tif-LZW och Tif-pac- problem Navigering 3
okse Ozi, Fugawi, Exciting Navigator? Navigering 2
ekis Kalibrera i Ozi Explorer blir inte bra Navigering 3
knotan kalibrering av karta i ozi Navigering 0
Harnis Är verkligen Fugawi mer noggrann än OZI ? Navigering 2
Nautic OZI & RIK? (igen) Navigering 6
rojo Ozi explorer: export av trackfil i shapeformat Navigering 0
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
lod Gröna Kartan - Ozi-explorer - GPS Navigering 5
clindh Kartex-kartor till OZI? Navigering 11
Gröna kartan-CD och OZI Navigering 3
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
Brune Erfarenheter av Global Mapper + rik? Navigering 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.